به گزارش جام جم، مهدی صداقت کار مدیر مرکز فرماندهی ۱۲۵ مشهد گفت: روزانه به طور میانگین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تماس تلفنی با مرکز فرماندهی آتش نشانی مشهد برقرار می شود که متاسفانه ۹۰ درصد آن مزاحمت تلفنی است.
وی افزود: بخش زیادی از مزاحمت های تلفنی ۱۲۵ از طریق تلفن های همگانی است که متاسفانه در این زمینه فرهنگسازی صورت نگرفته است.
مدیر مرکز فرماندهی ۱۲۵ مشهد گفت: در حال حاضر ۷ نفر در هر شیفت در تنها مرکز فرماندهی ۱۲۵ مشهد، واقع در الهیه فعال هستند که از طریق ۳۰ خط ایوان و ۱۰ خط آنالوگ، پاسخگوی شهروندان هستند.
صداقت کار افزود: با وجود اینکه اپراتورهای مرکز فرماندهی تا اندازه ای از طریق لحن صحبت شهروند و با پرسش چند سوال می توانند متوجه واقعی و یا مزاحمی بودن تماس شوند، ولی با این حال درصد مزاحمت های تلفنی بالا است به گونه ای که حتی فردی بالغ بر ۸۰۰ بار از طریق تلفن برای آتش نشانی مزاحمت ایجاد کرده بود و برخی دیگر نیز با شبیه سازی یک آتش سوزی، اپراتورها فریب داده و آتش نشان ها را به محل می کشانند.
به گفته وی، با تمهیدات ویژه قضایی که از سوی دادستان مشهد صورت گرفته است، به طور حتم با مزاحمان برخورد قاطع تری خواهد شد.
مدیر مرکز فرماندهی ۱۲۵ مشهد در بخشی از دیگر از صحبت هایش به درخواست عجیب و غریب شهروندان اشاره کرد و گفت: گرفتن موش، گربه حتی سوسک از جمله درخواست های عجیب و غریب شهروندان به ویژه خانم های خانه دار است.
وی همچنین با ابراز تاسف افزود: حتی در برخی موارد مادری با ۱۲۵ تماس گرفته و از اپراتور می خواهد دقایقی با حرف زدن فرزند خردسالش را سرگرم کرده تا او بتواند به خرید برود و یا غذا درست کند و در برخی موراد دیگر نیز خانمی که کلید منزل را در خانه جا گذاشته با تماس به سامانه ۱۲۵ می خواهد تا آتش نشان ها با نردبان وارد منزلش شده و کلید را برای وی بیاورند.
صداقت کار به وظبفه آتش نشانی شهرداری مشهد اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند که آتش نشان ها مسئول امدادرسانی به حادثه دیدگان شهری و همینطور اطفای حریق هستند و این گونه درخواست ها در چهار چوب وظایف آن ها نیست.
بیشترین درخواست های مردم مشهد از آتش نشان ها مربوط به گرفتار شدن افراد در آسانسور و همینطور جلوگیری از ورود زنبور به داخل خانه ها بوده است.