6

در خواست تلفنی هاشمی از آیت‌الله خامنه‌ای

  • کد خبر : 1420
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۸

گلایه استانداران خراسان و خوزستان به هاشمی: شکست زبیدات بخاطر ضعف فرماندهان است در خواست تلفنی هاشمی از آیت‌الله خامنه‌ای: تاخیر در سفر جبهه بعد از نماز صبح تا ساعت هشت صبح مطالعه کردم و به اخبار خارجی و داخلی گوش دادم. تبلیغات منفی غربی‌ها درباره وضع جبهه کم است؛ لابد نمی خواهند. عده ای […]

  • گلایه استانداران خراسان و خوزستان به هاشمی: شکست زبیدات بخاطر ضعف فرماندهان است
  • در خواست تلفنی هاشمی از آیت‌الله خامنه‌ای: تاخیر در سفر جبهه

بعد از نماز صبح تا ساعت هشت صبح مطالعه کردم و به اخبار خارجی و داخلی گوش دادم. تبلیغات منفی غربی‌ها درباره وضع جبهه کم است؛ لابد نمی خواهند. عده ای از پاسداران را برای عیادت مجروحان ارتشی دیروز زبیدات فرستادم. مصدوم سطحی شیمیایی زیاد است ولی مصدوم جدی کم است. اکثراً مرخص شده‌اند. بناست خبرنگارها امروز بیایند. با آقای خامنه‌ای تلفنی صحبت کردم که سفر خود به جبهه را تأخیر بیندازند تا اجلاس خبرگان برگزار شود و من به تهران برگردم و وضع را آن گونه که هست بگویم و با امام هم صحبت کنیم و سپس ایشان به جبهه بروند.
جلسه‌ای با فرماندهان سپاه داشتیم. درباره طرح کلی پدافند از خوزستان که اطلاعات و عملیات ستاد کل پیشنهاد داده و مورد تأیید ستاد قرار گرفته، قرار شد دستور اجرا بدهیم . سپس درباره آینده سپاه صحبت کردیم. تمایل حضار این است که به صورت نیروی ویژ ه پاسدار انقلاب در حدود یکصد و پنجاه گردان بماند و نیروهای اضافی با درجات معادل درجات ارتشی به ارتش بروند و درجات نیروی ویژه، با اسامی دیگر ولی معادل درجات نیروهای ارتشی تنظیم شود. قرار شد پیشنهاد خود را بنویسند و به امضای سران سپاه برای بررسی به ما بدهند.
از منطقه فکه هم اطلاع رسید که بر اثر فشار دشمن، تعادل لشکر ۷۷ از دست رفته و در کنترل فرماندهان نیست و از سپاه کمک خواسته اند. نخست وزیر از قول آقای عابدینی اطلاع داد که نیروهای جمع آوری شده ارتش که در خط پدافندی جدید عین خوش رفته اند با مواجه شدن با بمباران دشمن، باز هم متفرق شده‌اند. معمول نیست که نیروی از هم گسیخته را مجدداً در خط گذاشت، ولی قلت نیرو آن را دیکته می کند.
عصر استانداران خوزستان و خراسان آمدند. انتقادات شدیدی به وضع فرماندهی درجریان شکست زبیدات داشتند که فرماندهان نقش درستی ایفا نکرده‌اند . سرتیپ جمالی جانشین فرمانده نزاجا [= نیروی زمینی ارتش ] آمد و گزارش عملیات دشمن و انهدام نیروهای خودی را داد. دشمن خط مقدم را با فشار شیمیایی شکسته و مدعی اند نیروها در جلو خوب مقاومت کرده‌اند۱/

۱- رادیو صدای آمریکا گفت: «عراق می‌گوید واحدهای تانک آن کشور پس از تارومار کردن خطوط دفاعی ایران مشرف بر جاده میان بغداد و بصره، وارد بخش مرکزی جبهه‌های جنوبی در خاک ایران شده‌اند. فرماندهی عالی عراق اعلام کرد که برای اولین بار در شش سال گذشته نیروهای عراقی شهر دهلران را تصرف کردند . یک عضو فرماندهی عالی عراق گفت که نیروهای آن کشور ظرف چند روز آینده از دهلران خارج خواهند شد . پیشروی در جبهه جنوبی تازه ترین مورد از سلسله پیروزی‌های عراق است که از ماه آوریل گذشته با بازپس‌گیری شبه جزیره فاو آغاز شد . شکست های ایران در کارزار، ظاهراً باعث شده که رهبران ایران استراتژی خود را مورد تجدید نظر قرار دهند. اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس و جانشین فرمانده کل قوای ایران، خطاب به ایرانیان گفت که آنان در عوض امید به پیروزی، با چند حمله کوتاه مدت، اکنون باید خود را برای یک جنگ طولانی آماده کنند . رفسنجانی گفت رهبران ایران به این نتیجه رسیدند تغییراتی که نیروهای ایران در مواضع خود داده‌اند، ضروری بوده است. وی گفت عقب نشینی ایران از شهرک کردنشین حلبچه در شمال شرقی عراق یکی از این تغییر مواضع بوده و اظهار داشت که تغییرات دیگری در پی خواهد بود . ایران بعداً عقب نشینی تازه‌ای را اعلام کرد.»
منبع متن روز شمار : کتاب کارنامه و خاطرات سال ۱۳۶۷ « پایان دفاع، آغاز بازسازی » – دفتر نشر معارف انقلاب

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=1420

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر