3

حمایت ثروتمند قطری از داعش در سوریه و عراق

  • کد خبر : 143824
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵

یک شهروند قطری که در سال ۲۰۰۸ به اتهام تامین مالی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به زندان افتاده بود، هم‌اکنون یکی از حامیان مالی تروریست‌های داعش در عراق و سوریه است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تلگراف، خلیفه محمد ترکی ‌السبیعی، شهروند قطری که برای خالد شیخ محمد، یکی از عاملان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به تامین مالی می‌پرداخته، هم‌اکنون یکی از حامیان مالی داعش در عراق و سوریه است. خالد شیخ محمد هم‌اکنون در زندان گوآنتانامو است.

وی پیشتر در سال ۲۰۰۸ به اتهام حمایت مالی از القاعده به زندان افتاده بود اما پس از ۶ ماه آزاد شد.

این بانکدار پس از آزادی توسط مقام‌های قطری بار دیگر به تامین مالی تروریست‌ها می‌پردازد.

اسناد منتشر شده توسط خزانه‌داری آمریکا نشان دهنده ارتباط میان این مرد با یک تامین کننده مالی متهم به حمایت از گروهی منشعب از القاعده است که توطئه کرده بودند تا با استفاده از بمب‌های بکار گرفته شده در تیوپ‌های خمیردندان خطوط هوایی را منفجر کنند اما ارتش آمریکا این توطئه را با انجام حمله هوایی علیه مقر گروه تروریستی در سوریه خنثی کرد.

این مورد باعث افزایش نگرانی ها درباره ناکامی قطر در مقابله با این شبکه تروریستی در این کشور شده است. اگرچه قطر در سال‌های اخیر روابط خوبی را با انگلیس داشته اما منتقدان اعلام کرده‌اند اگر قطر نتواند با این تروریست‌ها به مقابله بپردازد، باید در ارتباط با تروریسم جهانی از تهدید به تحریم بهره ببرد.

براساس گزارش جدیدی که قرار است ماه آتی میلادی توسط یک اندیشکده آمریکایی منتشر شود، مشخص شد که ۲۰ قطری بعنوان تامین کنندگان مالی و تسهیل کننده برای تروریست‌ها شناخته شده‌اند. ۱۰ مورد از این اشخاص پیشتر بعنوان تروریست در فهرست رسمی سازمان ملل و آمریکا وارد شده‌اند.

در میان این افراد، ‌السبیعی ۴۹ ساله کارمند بانک مرکزی قطر است که به عنوان تامین کننده مالی تروریست‌ها اقدام می‌کرده است. وی ۶ ماه پس از زندانی شدن در سپتامبر ۲۰۰۹ آزاد و بلافاصله نامش به فهرست اشخاص تحت تحریم سازمان ملل افزوده شد و علت آن هم ارتباطش با تروریست‌ها بود.

اسناد جدید همچنین نشان می دهد که این مرد با عبدالمالک محمد یوسف عثمان عبدالسلام معروف به عمر القطری ارتباط داشته است. در سال ۲۰۱۱ عمر القطری ده‌ها هزار دلار به محسن الفضلی، رهبر گروه خراسان و یکی از رهبران القاعده در سوریه ارسال کرد.

القطری هم‌اکنون در لبنان و پس از دستگیری در سال ۲۰۱۲ و پیش از اعزام به قطر به خاطر مالکیت هزاران دلار با هدف کمک به القاعده زندانی است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=143824

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]