2

«پنجره فولاد» روایتی از عاشورای خونین حرم رضوی

  • کد خبر : 14513
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۸

«اکبر عبدی» بازیگر کهنه‌کار تئاتر و سینما که این شب‌ها در نقش یک جانباز شیمیایی در نمایش مذهبی «پنجره فولاد» روی صحنه می‌رود، در پایان اجرای شب گذشته این نمایش به بیان خاطراتی از حضور در بیمارستان ساسان و عیادت جانبازان شیمیایی پرداخت. به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، شب گذشته و در پایان […]

«اکبر عبدی» بازیگر کهنه‌کار تئاتر و سینما که این شب‌ها در نقش یک جانباز شیمیایی در نمایش مذهبی «پنجره فولاد» روی صحنه می‌رود، در پایان اجرای شب گذشته این نمایش به بیان خاطراتی از حضور در بیمارستان ساسان و عیادت جانبازان شیمیایی پرداخت.

خبرگزاری فارس: خاطره «اکبر عبدی» از حضور در بیمارستان ساسان

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، شب گذشته و در پایان هشتمین اجرای نمایش مذهبی «پنجره فولاد»، اکبر عبدی روی صحنه آمد و پس از تشویق‌های مکرر حضار گفت: می‌خواهم ۵ دقیقه وقت شما را بگیرم، خواهش می‌کنم گوش کنید.
وی که در این نمایش، نقش یک جانباز شیمیایی به نام «اکبر» را بازی می‌کند، ادامه داد: تا به حال حتما دیده‌اید که وقتی یک نفر در خانواده‌ای سرما می‌خورد، همه اعضای خانواده مجبور می‌شوند چند روزی را پرهیز کنند و اکثر مواقع غذاهایی مثل سوپ بخورند. حالا تصور کنید یک فردی ۲۰ سال است که باید فقط سوپ بخورد!
عبدی ضمن اشاره به مواردی از این دست که توسط رسانه ملی منعکس شده است، گفت: چند وقت پیش تلویزیون یک جانباز شیمیایی در شهر اصفهان نشان داد که چنین شرایطی داشت. همچنین نمونه دیگری نیز در شهر یزد وجود دارد.
بازیگر فیلم‌ «اخراجی‌ها» با تأکید بر تکریم و حفظ احترام جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس ادامه داد: من گاهی اوقات به بیمارستان ساسان (مرکز مخصوص جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی) می‌روم و در طبقه سوم با چند نفر از این بزرگواران گفت‌وگو می‌کنم و سعی می‌کنم لبخند را بر لبان آنان بیاورم.
وی سپس از حضار تقاضا کرد برای سلامتی همه جانبازان و عزیزانی که از آن‌ها پرستاری می‌کنند، یک صلوات امام رضا پسند ختم کنند.
اکبر عبدی در بخش دیگری از سخنان خود با لحن طنزآلود گفت: من دیشب چیزهایی گوشزد کردم و به من گفتند دیگر آن‌ها را نگویم. ان‌شاءالله که درست شود؛ یارانه‌هایمان را بدهند و عقب نیفتد. حالا اگر ندادند هم بنزین را گران نکنند؛ شنیده‌ام قرار است لیتری یک‌هزار و ۷۰۰ تومان بشود!
این بازیگر کهنه‌کار تئاتر، سینما و تلویزیون در بخش دیگری از سخنان خود به مهجوریت هنر نمایش در کشور اشاره کرد و از یک‌هزار و ۴۰۰ تماشاچی حاضر در فضای باز فرهنگسرای خاوران خواست با تبلیغ دهان به دهان و خبررسانی خود برای نمایش «پنجره فولاد»، وی و اعضای گروه را برای ۱۷ شب باقیمانده نمایش حامی و یاور باشند.
وی سپس آرزو کرد دستان هیچ زن و مردی خالی از پول نباشد تا خدای ناکرده جلوی فرزندانش خجالت‌زده و شرمنده نشود.
این بازیگر طنز سینمای ایران ادامه داد: امیدوارم سایه بزرگترها بالای سر فرزندان باشد و البته فرزندان هم احترام بزرگترها را همیشه و در همه حال حفظ کنند. یک موردی که از اوایل انقلاب یک مقدار بیشتر شده، کم‌توجهی جوانان نسبت به بزرگترهاست.

* «پنجره فولاد» روایتی از عاشورای خونین حرم رضوی

نمایش «پنجره فولاد» هر شب ساعت ۲۰ در فرهنگسرای خاوران روی صحنه می‌رود. اجرای این نمایش که همه اتفاقات آن در صحن پنجره فولاد حرم رضوی روی می‌دهد تا شب ولادت امام رضا(ع) ادامه دارد.
داستان «پنجره فولاد» در روز دوشنبه ۳۰ خرداد سال ۱۳۷۲ برابر با عاشورای سال ۱۴۱۵ قمری رخ می‌دهد. شخصیت‌های اصلی این داستان «اکبر» جانباز شیمیایی جنگ تحمیلی(با بازی اکبر عبدی)، «راسخ» خادم حرم امام رضا(با بازی محمود راسخ‌فر) و یک خانواده شامل مادر، فرزند معلولش و پسرخاله این فرزند است که برای گرفتن شفا به پنجره فولاد امام رضا(ع) دخیل بسته‌اند.
«پنجره فولاد» را مهدی متوسلی نوشته و سیدجواد هاشمی کارگردانی کرده است. این نمایش به سفارش مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۵ از سوی مؤسسه فرهنگی فدک تولید شده است

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=14513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر