2

ساخت اولین موتور تک‌مولکولی جهان در دانشگاه تافتس

  • کد خبر : 14542
  • ۰۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۳۰

محققان دانشگاه تافتس موفق به ساخت اولین موتور تک‌مولکولی جهان شدند. این ابداع جدید منجر به ایجاد گروه جدیدی از تجهیزات شده است که کاربرد وسیعی از پزشکی گرفته تا مهندسی دارد. اندازه این موتور الکتریکی خارق العاده یک نانومتر است واین در حالی است که اندازه نمونه قبلی که سر و صدای زیادی به […]

محققان دانشگاه تافتس موفق به ساخت اولین موتور تک‌مولکولی جهان شدند.

این ابداع جدید منجر به ایجاد گروه جدیدی از تجهیزات شده است که کاربرد وسیعی از پزشکی گرفته تا مهندسی دارد.
اندازه این موتور الکتریکی خارق العاده یک نانومتر است واین در حالی است که اندازه نمونه قبلی که سر و صدای زیادی به پا کرد و تکان عظیمی به تولید موتورهای ‌الکتریکی داد ۲۰۰ نانومتر بود. برای مقایسه جالب است بدانید که اندازه یک تار موی انسان حدود ۶۰۰۰۰ نانومتر است.
مدیر پروژه تحقیقاتی ساخت کوچکترین موتور الکتریکی قصد دارد این اختراع فوق‌العاده را در کتاب رکوردهای گینس به ثبت برساند.
وی ادامه می‌دهد که تابه‌حال پیشرفت‌های چشمگیری در ساخت موتورهای مولکولی طراحی‌شده توسط نور و واکنش‌های شیمیایی رخ داده ولی این اولین باری است که موتوری با نیروی محرکه الکتریکی دیده می‌شود. ما با طراحی این موتور نشان داده‌ایم که می‌توان الکتریسیته لازم برای یک تک مولکول را فراهم کرد و به طور یقین این اتفاق تصادفی نیست.
اکنون سوالی که مطرح می‌شود این است که موتور الکتریکی تک‌مولکولی به چه صورت کنترل می‌شود؛ نحوه کنترل الکتریکی این موتور با استفاده از یک روش خاص اسکن است، این اسکن توسط میکروسکوپ ‘ LT – STM ‘ انجام می‌شود.
این دستگاه یک دستگاه طیف‌بینی فوق پیشرفته است که فقط ۱۰۰ نمونه مشابه آن در آمریکا وجود دارد. در این میکروسکوپ از الکترون به جای نور برای دیدن مولکول‌ها استفاده می‌شود.
تنها نقطه ضعف موتور الکتریکی این است که در دماهای بالا موتور بسیار سریع می‌چرخد و کاملاً طبیعی است که در این حالت اندازه‌گیری و کنترل چرخش موتور بسیار مشکل می‌شود.
به گفته مدیر این پروژه تحقیقاتی گام بعدی در تکمیل این طرح تولید چرخ‌دنده‌های مینیاتوری در مقیاس نانو برای ایجاد مدارهای الکتریکی است؛ این چرخ دنده‌ها برای خطوط تاخیر در ابزاری مانند تلفن همراه مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در صورتی که مشکل حرارتی این موتور الکتریکی حل شود به‌راحتی می‌توان از آن به‌عنوان سنسور در لوله‌های مختلف استفاده کرد، مهمترین استفاده آن در پزشکی و عبور از دیواره رگ است؛ بدون اینکه با سیالات موجود در دیواره از اصطکاک داشته باشد.

منبع خبر:

ایرنا

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=14542

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر