3

برگزاری مذاکرات این بار در عمان به خودی خود یک موضوعیت دارد

  • کد خبر : 146744
  • ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸

سخنگوی پیشین وزارت خارجه با اشاره به برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسقط، پایتخت عمان اظهار کرد که برخی معتقدند مذاکرات هسته‌ای از چندماه قبل از شروع به کار دولت یازدهم در عمان شروع شده و قرار است در عمان هم ختم شود. حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران […]

سخنگوی پیشین وزارت خارجه با اشاره به برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در مسقط، پایتخت عمان اظهار کرد که برخی معتقدند مذاکرات هسته‌ای از چندماه قبل از شروع به کار دولت یازدهم در عمان شروع شده و قرار است در عمان هم ختم شود.

حمیدرضا آصفی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: رابطه ایران با عمان به نسبت رابطه‌ای که با کشورهای حوزه خلیج فارس بعد از انقلاب وجود داشته، بسیار متمایز و دوستانه‌تر بوده است. عمانی‌ها در روابط با ایران همیشه عاقلانه و منطقی برخورد کرده‌اند و این پشتوانه خوبی برای روابط دو کشور بوده است.

وی با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای طی یک دهه گذشته در مکان‌های مختلف از جمله پایتخت کشورهای اروپایی، قزاقستان، ترکیه، عراق و آمریکا برگزار شده است، گفت: برگزاری مذاکرات این بار در عمان به خودی خود یک موضوعیت دارد و آن این است که عمان در برخی موضوعات و پرونده‌های خاص میان ایران و آمریکا دخالت مثبت داشته است و از این جهت مسقط جای خوبی برای مذاکرات هسته‌ای است.

آصفی با بیان اینکه «اولین دور مذاکرات هسته‌ای که در دولت یازدهم نیز ادامه یافته است در دوره تصدی آقای علی‌اکبر صالحی در وزارت خارجه و در عمان کلید خورد» افزود: جرقه دور جدید مذاکرات در دولت یازدهم و حل و فصل موضوع هسته‌ای ۷ الی ۸ ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در عمان آغاز شد. از این رو برخی معتقدند مذاکرات هسته ای از عمان شروع شده است و در عمان هم ختم خواهد شد. البته این نگاه خوش‌بینانه است.

سفیر پیشین ایران در امارات متحده عربی افزود: عمان می‌تواند نقشی موثر و کاتالیزور در موضوعات مختلف از جمله مسائل ایران و آمریکا داشته باشد اما برای حل موضوع هسته‌ای، نقش کشورهای ۱+۵ بسیار برجسته‌تر و پررنگ‌تر از نقش میزبان مذاکرات مسقط است با پذیرش حقوق هسته‌ای ایران. اگر آنها (۱+۵) این حق را به رسمیت بشناسند مداخله عمان روند را تسریع می کند، اما اگر آنها به این باور نباشند و هم چنان بخواهند زیاده خواهی کنند طبیعی است که نقش میزبان، هر کشوری که باشد کمرنگ و حاشیه‌ای خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی معتقدند برگزاری مذاکرات به طور غیرمنتظره در عمان برای تاثیرگذاری بیش از پیش این کشور بر دو طرف مذاکرات به ویژه ایران است تا امتیازات بیشتری را به طرف مقابل بدهد؟ با بیان این که این روزها علائمی که از غرب می‌آید خیلی مثبت نیست گفت: اظهارات وزیر خارجه آلمان مبنی بر اینکه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد تحریم‌ها بیشتر می‌شود و یا انتخابات کنگره و سنای آمریکا که اوباما در هر دو انتخابات بازنده بوده است و همچنین برخی اظهارات برخی مقامات آمریکایی که به ظاهر گوش نواز است اما نوعی تهدید را در خود دارند، اظهارات روشنی برای رسیدن به توافق نیست اگر این طور باشد طبیعی است که عمان باید روی طرف مقابل فشار آورد نه ایران. چون ایران همواره به تعهدات و تکالیفش براساس ان پی‌تی عمل کرده است.

آصفی با بیان این که ظرفیت عمان برای بازی کردن این نقض مهم محدود است، چون ۱+۵ در همه زمینه ها از عمان تاثیر نمی پذیرند افزود: عمان باید طرف مقابل را متقاعد کند که پذیرش حقوق هسته‌ای ایران به نفع منطقه و همه کشورها است. اما روشن است که ظرفیت عمان و یا هر میزبانی نامحدود نیست.

این مقام پیشین وزارت خارجه در پاسخ به اینکه در حالی که ایران و آمریکا به طور مستقیم بر سر موضوع هسته‌ای در حال مذاکره هستند چه نیازی به نقش آفرینی یک کشور میانجی در این بحث وجود دارد؟ گفت: ظرفیت عمان برای بازی کردن این نقش مهم بسیار محدود است چرا که ۱+۵ در همه زمینه‌ها از عمان تاثیر نمی‌پذیرد. عمان باید بتواند طرف مقابل را به پذیرش حقوق هسته‌ای ایران به عنوان عاملی به نفع منطقه و همه کشورها روشن کند. البته باید تاکید کرد که ظرفیت عمان یا هر میزبان دیگری در این خصوص محدود است.

وی در پاسخ به این پرسش که در حاشیه مذاکرات هسته‌ای به طور رسمی از طرح موضوعاتی از جمله پیگیری سرنوشت شهروندان آمریکایی که در زندان‌های ایران به جرم جاسوسی زندانی‌اند، صحبت شده است با بیان این که احتمال طرح این موضوعات در عمان وجود دارد گفت: طرف آمریکایی ممکن است این موضوعات را مطرح کند و بعید نیست. همواره در مواضع رسمی‌شان به این موضوعات اشاره کرده‌اند اما روشن است که موضوع مورد بحث در عمان مساله هسته‌ای است و موضوعات دیگر باید در جای دیگری مورد توجه قرار گیرد، از سویی طرح این موضوعات در حیطه مسئولیت قوه قضاییه است.

آصفی در پاسخ به اینکه اخیرا شاهد طرح مسائلی درباره مذاکرات هسته‌ای در رسانه‌های آمریکایی و غربی به ویژه درباره تعداد سانتریفیوژها هستیم گفت: از ابتدای کار آمریکایی‌ها مذاکرات را به رسانه‌ها کشاندند و اساسا شیوه کار آن‌ها این است. آمریکا علاوه بر جنگ روانی و رسانه‌ای که شروع کرده‌ و درخصوص طرح این موضوع ها که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان این موارد را رد کرده است، به نظر می‌آید طرح این مسائل در رسانه‌ها برای تست کردن ایران و عکس العمل احتمالی آن در مذاکرات است یا اینکه می‌خواهند در پیشنهادشان با توجه به عکس‌العمل ایران تجدیدنظر کنند و برای تغییر پیشنهاداتشان زمان کافی داشته باشند.

او تاکید کرد: طرح این موضوعات در رسانه‌ها علاوه بر جنگ روانی، یک سناریو سازی برای انجام مذاکره و تست ایران برای دریافت واکنش احتمالی آن است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=146744

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر