4

مدل مدیریت بعد از جنگ جهانی دوم به پایان راه خود رسیده است

  • کد خبر : 14676
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۰ - ۲۲:۲۷

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: بحران های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی موجود در جهان حاصل تغییرنکردن سیاست ها و تئوری های یک جانبه نظام سرمایه داری و در راس آن دولت های آمریکا و اروپاست .که این سیاست ها دیگر پاسخگوی مطالبات ملت ها نیست و باید تغییر کند. وی در حاشیه شصت و […]

رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد: بحران های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی موجود در جهان حاصل تغییرنکردن سیاست ها و تئوری های یک جانبه نظام سرمایه داری و در راس آن دولت های آمریکا و اروپاست .که این سیاست ها دیگر پاسخگوی مطالبات ملت ها نیست و باید تغییر کند.

وی در حاشیه شصت و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در دیدار جمعی از نخبگان آمریکا با تاکید بر اینکه امروز شرایط جهان و دیدگاه ها و اندیشه ها تغییر کرده است، گفت: ‌جهان نیازمند سیاست ها و ارتباطات جدیدی است چرا که اگر در گذشته یک یا چند دولت می توانستند به نوعی نظامی را در جهان برقرار کنند اما دیگر ادامه آن وضع امکان پذیر نیست و ملت ها آن را نمی پسندند.

رییس جمهور تصریح کرد :‌امروز همه ملت ها به دنبال امنیت پایدار ، پیشرفت و سعادت هستند و این مطالبه همگانی زمانی محقق می شود که زمینه مشارکت عمومی در جهان شکل بگیرد .

اقای دکتر احمدی نژاد با تاکید بر اینکه ساز و کارهای امنیتی ، سیاسی و اقتصادی حاکم بر جهان ناکارآمد است و دیگر پاسخگو نیست ، اظهار داشت : زمانی که شورای امنیت با ساز و کار فعلی تاسیس شد، شاید در دوره کوتاهی توانست موفقیت هایی به دست آورد؛ اما امروز دیگر این ساز و کار پاسخگو نیست و نیازمند ساختار جدیدی است ؛ ‌صندوق پول و بانک جهانی نیز چنین شرایطی دارد و امروز دیگر قادر نیست اقتصاد جهان را مدیریت کند.

رییس جمهور تصریح کرد: مدل مدیریت و سیاست پردازی های بعد از جنگ جهانی دوم به پایان راه خود رسیده است و نمی تواند جهان را اداره کند و مبانی و تئوری های اقتصادی و امنیتی ترسیم شده پاسخگوی شرایط کنونی نیست .

اقای دکتر احمدی نژاد گفت : جهان نیازمند تئوری های جدیدی است که البته این تئوری ها باید مبتنی بر اصول مشترک انسانی یعنی احترام به همه ملت ها ، آزادی و عدالت باشد .

رییس جمهور اضافه کرد: همه باید دست به دست هم از مرحله کنونی عبور کنیم و به مرحله بالاتر و بهتری برسیم و لازمه آن این است که با احترام به حقوق یکدیگر صادقانه در این مسیر گام برداریم .

اقای دکتر احمدی نژاد در ادامه اظهارات یکی از نخبگان را در خصوص آینده اقتصاد ایران مورد اشاره قرار داد و گفت : آینده بسیار خوبی در انتظار اقتصاد ایران است؛ امروز روند ورود سرمایه خارجی به ایران شتاب گرفته است، ضمن اینکه اقتصاد ایران نسبتا خوداتکاست و بیشتر نیازهای خود را در داخل کشور تولید می کند ؛ ایران از استعدادهای معدنی و بالاتر از آن از استعداد انسانی بسیار بالایی برخوردار است، البته ما از سرمایه گذاری خارجی نیز استقبال می کنیم و شرکت های جهانی را به سرمایه گذاری در بخش های مختلف ایران دعوت می کنیم .

رییس جمهور در پاسخ به سوال یکی از نخبگان درخصوص رشد اقتصادی ایران اظهار داشت: اقتصاد ایران روند رو به رشدی گرفته و در طول ۶ سال گذشته تولید خودرو، سیمان، مس، آلومینیوم و فولاد و نیز ساخت و ساز مسکن تقریبا بیش از دو برابر افزایش داشته واین بدان معناست که اقتصاد ایران از میزان رشد بالایی برخوردار است.

اقای احمدی نژاد افزود: البته باید توجه داشت که افزایش قیمت نفت در رشد اقتصادی تاثیر دارد، اما تعیین کننده نیست، بخاطر اینکه درآمد حاصل از فروش نفت صرف واردات می شود و به نسبت افزایش قیمت نفت قیمت کالاهای وارداتی نیز افزایش می یابد.

رییس جمهور به سخنان یکی دیگر از نخبگان آمریکایی درباره هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و گفت : دولت مرحله اول این طرح را با قاطعیت و همکاری عمومی مردم و تقریباً بدون هیچ گونه تنش و مشکلی انجام داد و روشی که در اجرای این طرح در ایران به کار گرفته شده روشی ابتکاری است .

دکتر احمدی نژاد اضافه کرد : برای اجرای مراحل بعدی اصلاحات اقتصادی نیز برنامه ریزی شده است و امیدواریم مرحله بعدی آن امسال انجام شود .

رییس جمهور درپاسخ به سوال یکی از نخبگان درباره علت سوء تفاهم موجود میان ایران با برخی کشورهای اروپایی و آمریکا گفت : این سوء تفاهم ریشه تاریخی دارد؛ دولت انگلیس بیش از صد سال در ایران حضور داشت و حدود ۴۰ سال، نفت ایران را استخراج و از آن استفاده کرد بدون اینکه مبلغ قابل توجهی بپردازد و تقریباً تمام سیستم حکومتی را تحت نفوذ خود قرار داده بود .

وی ادامه داد: ملت ایران در آن دوره به طور کامل از رشد و پیشرفت عقب ماند؛ بعد از جنگ جهانی اول نیروهای انگلیسی ایران را ترک نکردند و وارد بازار مواد غذایی شدند و ده ها برابر نیاز خود کالا خریداری کردند که این موضوع موجب قحطی شدید در ایران شد و طبق بعضی گزارشهای وزارت خارجه آمریکا، در فاصله کمتر از ۴ سال چندین میلیون ایرانی فوت کردند.

دکتر احمدی نژاد افزود : در مقطع جنگ دوم جهانی نیز ایران پل پیروزی نام گرفت اما تمام منافع حاصل از این پیروزی به ۳ کشور به اصطلاح فاتح جنگ اختصاص یافت و تنها فقر و محرومیت برای ایران باقی ماند .

رییس جمهور خاطر نشان کرد: حتی زمانی که ملت ایران قیام کرد و نفت را ملی و از دست دولت انگلیس خارج کرد، انگلیس نفت ایران را تحریم کرد؛ بنابراین درآمد دولت کاهش یافت و متاسفانه دولت آمریکا هم ذخایر طلای ایران را آزاد نکرد و بدتر از آن با کودتای ضد مردمی، حکومتی خشن و دیکتاتوری را برای ۲۵ سال به ملت ایران تحمیل کرد.

اقای احمدی نژاد گفت: با قیام امام خمینی(ره) ملت ایران به دنبال آزادی و حق انتخاب برآمد، اما باز هم دولت آمریکا و دولت های اروپایی در مقابل ایران قرار گرفتند و از ۸ سال جنگ صدام علیه ایران حمایت کردند و پس از آن نیز انواع تحریم ها و فشارها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کردند.

وی افزود: اینها همه زمینه های سوء تفاهمات ریشه داری است که به واسطه اقدامات اشتباه دولت های قبلی آمریکا و اروپا در ذهن ملت ایران نقش بسته و تنها راه اصلاح آن این است که رفتارها و نگاه ها به طور ریشه ای تغییر پیدا کند .

رییس جمهور خاطر نشان کرد : تعجب آور است که بعضی سیاستمداران آمریکایی چنین تصور می کنند که می توان ایران را از معادلات جهانی حذف کرد؛ ما معتقدیم امروز جهان به جایی رسیده است که حتی کشورهای بسیار کوچک آفریقایی را هم نمی شود حذف کرد .

اقای دکتر احمدی نژاد گفت : جهان باید با مشارکت همگانی اداره شود و دیگر دوران فرمانروا و فرمانبر بودن به پایان رسیده است .

رییس جمهور با بیان اینکه سیاستمداران آمریکایی باید باور کنند که ایران دیگر آزاد شده است، گفت: دولت آمریکا به جای لشکرکشی به اطراف مرزهای ایران می تواند هزینه های آن را برای بهبود وضع مردم آمریکا به کار گیرد؛ جمهوری اسلامی ایران همواره از همکاری و روابط صادقانه بر پایه احترام و عدالت استقبال کرده است.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه دشمنی با ایران هیچ سودی برای دولت های غربی ندارد تصریح کرد : ایران امروز به مراتب قدرتمندتر و پیشرفته تر از ایران ۳۰ سال گذشته است؛ دولت های غربی ملت ایران را تحریم کرده اند اما امروز اقتصاد کشورهای خودشان دچار بحران شده است؛ البته ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم، اما همگان باید بدانند که با تحریم و تهدید نمی توان ایران را ساقط کرد یا رژیمی روی کار آورد که مورد پسند تحریم کنندگان باشد؛ چنین اتفاقی دیگر در ایران نخواهد افتاد.

رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تمام ملت ها خیر و نیکی آرزو می کند ، اظهار داشت: زمانی که به دولت آمریکا توصیه می کنیم از عراق خارج شود واقعاً آن را به نفع این دولت می دانیم و بر اساس اعتقاداتمان بر این باور هستیم که باید به دنبال منافع همه ملت ها باشیم چرا که اگر جهان آباد ، مرفه و امن باشد همه سود می برند . ملت ایران در توصیه های خود صداقت دارد و هیچ گاه به دنبال فریبکاری نیست.

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سخنان یکی دیگر از نخبگان درباره منافع ملی ایران و آینده منطقه، گفت: از مفاهیمی که باید در آن تجدید نظر شود، مفهوم منافع ملی است؛ ‌متاسفانه برخی کشورها منافع ملی خود را در تناقض با منافع سایر کشورها تعریف می کنند و همین موجب جنگ و درگیری است؛ ما بر این باور هستیم که می توان تعریف جدیدی از منافع ملی ارائه کرد که در آن منافع همه ملت ها همراستا و مکمل هم باشد و می توان دنیا را به گونه‌ای اداره کرد که همه سود ببرند از این رو ملت ایران منافع خود را در تضاد با سایر کشورها تعریف نکرده است .

رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره امنیت خلیج فارس اظهار داشت : خلیج فارس از مناطق اصلی انرژی است و باید امنیت در آنجا برقرار باشد ؛ ضمن اینکه کشورهای منطقه می توانند بدون دخالت سایرین امنیت را به طور کامل برقرار کنند و بی تردید ایران نقش فعالی در این راستا خواهد داشت .

دکتر احمدی نژاد با اشاره به سخنان یکی دیگر از نخبگان برجسته آمریکایی در خصوص اینکه ایران ، مصر و ترکیه سه قدرت مهم منطقه خاورمیانه هستند و عربستان و آمریکا نیز نقش تاثیرگذاری دارند، گفت: سه کشور زمانی موفق هستند که با هم و در کنار هم باشند و برای عربستان و آمریکا هم بهتر آنست که در مجموعه این سه کشور با نگاه مثبت وارد شوند .

رییس جمهور خاطر نشان کرد : تلاش برای ایجاد تفرقه و درگیری اگر چه ممکن است در کوتاه مدت منافعی را ایجاد کند اما در میان مدت امواج سنگینی علیه تفرقه افکنان ایجاد خواهد کرد .

اقای احمدی نژاد خاطر نشان کرد : امنیت منطقه با مشارکت همگانی قابل تحقق و ایران برای این موضوع اهمیت بسیار بالایی قائل است، اگر امنیت به طور کامل برقرار شود رشد اقتصادی مناسبی را هم در پی خواهد داشت و چنانچه روابط کشورها بر اساس قانون و عدالت باشد و هیچ کس به دنبال حق بیشتری نباشد بدون تردید مشکلی ایجاد نخواهد شد .

رییس جمهور گفت : در تحولات منطقه هیچ کس نباید تلاش کند تا این تحولات و مطالبات مردم را به نفع خود مصادر کند؛ اینگونه اقدامات تکرار اشتباهات گذشته است. دولت آمریکا و مسئولین آن نیز اگر رفتار خود را اصلاح کنند و نگاه درازمدت داشته باشند سود خواهند برد .

اقای احمدی نژاد خاطر نشان کرد : ادبیات رییس جمهور آمریکا در منطقه ما بشدت منفی است؛ اینکه رییس دولت آمریکا برای مردم مصر سوریه و فلسطین تعیین تکلیف کند آثاری منفی برای آمریکا دارد و این به خاطر بدبینی تاریخی ملت های منطقه نسبت به آمریکاست؛ البته ممکن است عده قلیلی سیاست مدار با این ادبیات همراهی کنند اما توده های مردم هرگز همراهی نخواهند کرد .

رییس جمهور درخصوص موضوع هسته ای ایران نیز گفت :‌ به جای تقابل در موضوع هسته ای ، همکاری به نفع همه است و شش سال قبل در سازمان ملل از جهانیان دعوت کردم که کنسرسیومی برای غنی سازی در ایران تشکیل شود؛ امروز ایران حداقل به ۴ رآکتور هسته ای به منظور تولید برق نیاز دارد و شرکت های آمریکایی نیز می توانند در احداث این نیروگاه ها حضور داشته باشند .

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره وجود سیستمی برای عدم برخورد احتمالی نیروهای نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس گفت :‌ایران از اینکه سیستم هشداری بین نیروهای نظامی دو کشور باشد استقبال می کند اما بهتر این است که ناوها و نیروهای نظامی آمریکایی خلیج فارس را ترک کنند چرا که این کار را به سود آمریکا می دانیم مگر اینکه کسانی باشند که اقتصاد آمریکا را بر پایه نظامی گری تعریف کرده باشند.

رییس جمهور در خصوص اظهارات یکی دیگر از نخبگان آمریکا درباره تحولات منطقه و موضوع سوریه گفت : اصولی وجود دارد که باید برای همه ملت ها رعایت و محترم شمرده شود؛ ایران این اصول را برای همه ملت ها حتی مردم آمریکا و کشورهای اروپایی مطالبه می‌کند و با هر عاملی که بخواهد این اصول را مخدوش کند همراهی نخواهد کرد و در مقابل با هر اقدامی که حق آزادی، حاکمیت ملی ، عدالت و احترام ملت‌ها را تقویت کند، همراهی خواهد داشت .

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد :اصولا ادبیات سیاسی و مبانی ملت و دولت ایران با دولت آمریکا متفاوت است ایران پیشرفت سایر کشورها را در نقطه مقابل خود نمی داند و حتی از پیشرفت کشورها و ملت ها حمایت می کند .

رییس جمهور تصریح کرد :‌آزادی و دموکراسی موضوعی تحمیلی نیست و باید انتخاب شود و سلطه گران باید توقعات دوره استعمار را از ذهن خود خارج کنند؛ پیش بینی ما این است که هژمونی آمریکا به سرعت در جهان مضمحل خواهد شد برای اینکه ملت ها به حدی از رشد و بیداری رسیده اند که آن را نخواهند پذیرفت.

وی ادامه داد: اگر چه سلطه گران مطالبات ملت ها را سرکوب می کنند اما بدون شک اگر ملت ها فرصتی پیدا کنند طوفانی به پا خواهد شد که همه مناسبات را دگرگون خواهد کرد از این رو توصیه می کنیم سیاستمداران غربی اینگونه موضوعات را پیش بینی کنند و روش خود را تغییر دهندو همه ملت ها را در مدیریت جهان مشارکت دهند .

اقای احمدی نژاد افزود: قدرت نظامی نباید حق بیشتری برای کسی ایجاد کند؛ امروز دورانی که سلاح اتمی برتری دهد به پایان رسیده و علت این است که روابط انسانی بایدباارزشهای انسانی ارزیابی شود و مشکلات جامعه انسانی هم راه حل انسانی دارد.

رییس جمهور با بیان اینکه امروز دیگر سلاح اتمی کارآیی ندارد و قابل استفاده نیست ،‌گفت: سلاح اتمی جز اینکه برای صاحبان آن مشکل ایجاد کند کارآیی دیگری ندارد .

دکتر احمدی نژاد در ادامه با اشاره به پیشنهاد یکی از نخبگان برای سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در ایران گفت : ایران از حضور شرکت های تمامی کشورها از جمله آمریکا برای سرمایه گذاری در ایران در تمامی زمینه ها استقبال می کند و آن را به نفع دوستی بین ملت ها می داند؛ اصولا نگاه ملت ایران به فعالیت های اقتصادی فراتر از سود اقتصادی است و ما بیشتر به دنبال دوستی ، محبت و عدالت هستیم .

رییس جمهور در خصوص سخنان یکی دیگر از نخبگان درباره تحولات منطقه اظهار داشت : ایران معتقد است ملت ها می توانند مسائل خود را بدون دخالت دیگران برطرف کنند و جمهوری اسلامی ایران اعتقادی به دخالت در امور سایر کشورها ندارد و تقریباً همه رهبران حاشیه خلیج فارس اعلام کرده اند که از ایران هیچ گونه نگرانی ندارند و همچنین معتقدیم اگر بعضاً اظهارنظری صورت می گیرد تحت فشار قدرت های خارجی است.

دکتر احمدی نژاد در ادامه به بحران اقتصادی موجود در غرب اشاره کرد و گفت : خزانه داری آمریکا تا چه زمانی می تواند دارایی کاغذی خلق کند و اصولا اقتصاد جهانی چه میزان ظرفیت دارد که این دارایی های کاغذی را جذب کند؟ سردمداران آمریکا باید پیش بینی کنند که اگر چین ، روسیه و دیگر کشورها تصمیم بگیرند به نوعی رابطه خود را با دلار قطع کنند چه اتفاقی برای اقتصاد آمریکا و غرب خواهد افتاد.

رییس جمهور خاطر نشان کرد : باید علت اصلی مشکلات کنونی جهان در نظام و اندیشه سرمایه داری جستجو شود؛ برخی سیاستمداران اروپایی و آمریکایی بیش از آنکه دیگران را متهم کنند باید زمینه همفکری برای رفع مشکلات و فائق آمدن بر بحران را فراهم سازند .

دکتر احمدی نژاد افزود : رییس جمهور آمریکا تلاش می کند اتفاقاتی را که در منطقه در حال وقوع است به نفع خود مصادره کند و به گونه ای صحبت می کند که گویی این اتفاقات همان تغییراتی است که شعار آن را داده بود اما این گونه ادبیات و رفتارها نشان می دهد که تغییری در نگاه و سیاست ها به وجود نیامده است و برای همین بحران ها ادامه دارد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=14676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر