2

کشورهای امریکای لاتین خواستار لغو حق وتو برای ۵ عضو دائم شدند

  • کد خبر : 14759
  • ۰۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۳

سران امریکای لاتین خواستار لغو حق وتو تصویری از مجمع عمومی سازمان ملل به گزارش پرس تی وی: کشورهای امریکای لاتین خواستار لغو حق وتو برای ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند. در شصت و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، رهبران کشورهای امریکای لاتین درباره تغییرات عمده در شورای امنیت […]

سران امریکای لاتین خواستار لغو حق وتو

تصویری از مجمع عمومی سازمان ملل
به گزارش پرس تی وی: کشورهای امریکای لاتین خواستار لغو حق وتو برای ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند.

در شصت و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، رهبران کشورهای امریکای لاتین درباره تغییرات عمده در شورای امنیت سازمان ملل به سوء استفاده اعضای شورای امنیت از حق وتوی خود در جلوگیری از تصویب هرگونه قطعنامه مغایر با منافعشان، اشاره کردند و لغو آن را خواستار شدند.

امریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین که همگی از قدرت‌های اتمی هستند، پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به شمار می‌آیند.

به گفته ناظران بین‌المللی، از مناطق مهم جعرافیایی و سازمان­های نژادی نظیر منطقه امریکای لاتین، آفریقا و جهان اسلام هیچ نماینده‌ای در ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل دیده نمی‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل ۱۰ عضو غیردائم از مناطق مختلف جهان دارد که با رای مجمع عمومی برای دوره‌ای دو ساله انتخاب می‌شوند.

دیلما روسوف رئیس جمهور برزیل در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: “شورای امنیت با کمبود نمایندگی روبروست و همین مسأله اعتبار آن را زیر سؤال می‌برد؛ جهان نیازمند شورایی با اعضای جدید است، برزیل برای قبول مسئولیت به عنوان عضو دائم آماده است.”

کریستینا فرناندز کرشنر رئیس جمهور آرژانتین نیز خواستار لغو عضویت دائم و حق وتوی این کشورها شد و آن را مانع روند برقراری ثبات در جهان دانست.

اگر یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل قطع‌نامه‌ای را وتو کند، این قطعنامه رد می‌شود، حتی اگر ۱۴ عضو دیگر این شورا به آن رای مثبت داده باشند.

دخالت‌های یک جانبه اخیر سازمان ملل در لیبی، سران کشورهای امریکای لاتین را بر آن داشته تا خواستار تغییر قوانین سازمان ملل با توجه به چند جانبه گرایی، حقوق بشر و احترام به حاکمیت کشورها شوند.

در میان ۵ عضو دائم شورای امنیت، امریکا بیش از دیگران از حق وتوی خود استفاده می‌کند و اغلب قطع‌نامه‌هایی را که در محکومیت جنایات جنگی و نقض حقوق بشر علیه رژیم اسرائیل صادر می‌شوند، وتو می‌کند. از سال ۱۹۷۲ تاکنون، امریکا بیش از ۴۰ قطع‌نامه شورای امنیت را که علیه رژیم اسرائیل بوده، وتو کرده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=14759

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر