1

افشاگری کم‌سابقه کمک‌داور بین‌المللی علیه کمیته داوران

  • کد خبر : 147727
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱

کمک‌ داور فوتبال است که از لیست داوران بین‌المللی کنار گذاشته شده است. همین موضوع باعث شده تا او برای دفاع از خودش هم که شده، علیه کمیته داوران دست به افشاگری بزند.

بابک داوری، در همین راستا او با ارسال نامه‌ای برای سایت بانک ورزش، به اتفاقاتی که در کمیته داوران می‌گذرد اشاره می‌کند.

بانک ورزش/خروج بحث برانگیز برخی داوران از لیست داوران بین‌المللی، ابهام در هزینه‌های کمیته داوران و وجود برخی غرض ورزی‌ها از جمله مواردی است که داوری درباره آن‌ها دست به افشاگری زده است.
متن کامل این نامه را در زیر می‌‌خوانید:
« • اینجانب بابک داوری متولد سال ۱۳۵۳ از شهرستان بیله سوار مغان و دارای تحصیلات فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تهران می باشم که از دوره مدرسه راهنمایی به فوتبال علاقمند شده و در سطوح باشگاهی ، استانی ، دانشگاه و  مسابقات قهرمانی جوانان کشور با تیم جوانان آذربایجان شرقی حضور داشتم و از سال ۷۷ درجات سه ، دو ، یک و ملی داوری فوتبال را زیرنظر اساتیدی همچون حمید خوشخوان، مصطفی شهبازی ، محمد فنایی و حسین عسگری دریافت کرده و در نهایت در سال ۲۰۱۱ وارد لیست کمک داوران بین المللی شدم .
• امر قضاوت بطور اعم و داوری فوتبال بطور اخص کار پرمسئولیت و خطیر و سنگینی بوده و طبیعی است تا زمانیکه مسئولیت داوری فوتبال بر عهده انسان می باشد اشتباه یا اشتباهات انسانی نیز به دنبال خواهد داشت . بقول کولینا بهترین داور جهان در طی سال های گذشته ، داوران انسان هستند و انسان هم نمی تواند با دوربین های مستقر در نقاط مختلف استادیوم رقابت کند . با وجود این ، بنده از ابتدای داوری برای رسیدن به قله های آن اهداف بزرگی را در سر داشتم و از همان زمان با برنامه ریزی و همراه با تلاش مستمر و پشتکار موفق شدم پله های رشد و ترقی را طی کرده و معتقدم کسی که دنبال کسب جایگاه برتر در هر حوزه و کاری هست باید در کنار استعداد و توانایی انجام آن، از یکطرف کیفیت کارش را بهبود ببخشد و از طرف دیگر خطا و اشتباهاتش نزدیک به صفر نماید . خوشبختانه حاصل کار همانی شد که در سال ۷۷ بعنوان اهداف و رویاهای ابتدای داوری برای من مطرح بودند جایی که طی چهار سال اخیر موفقیت هایی شامل ورود به لیست داوران بین المللی ، کسب عنوان نفر سوم بهترین کمک داوران کشور در لیگ یازدهم و عنوان بهترین کمک داور در لیگ دوازدهم ، قضاوت دربی ، عملکرد موفقی طی سه چهار سال اخیر کسب شده است . البته بیشتر از این موفقیت های شخصی چیزی که برای من ارزش و اهمیت زیادی داشته قضاوت درست بازی هایی بوده که در طی این سالها داشته ام و اینکه توانسته امدر نشان دادن توانمندی ها  و شایستگی های داوران کشور در بین جامعه فوتبال کشور سهیم باشم .
• با توجه با توضیحات فوق جهت شناخت کلی نسبت به بنده و عملکرد خود ، در مورد اتفاقات اخیر در کمیته داوران در رابطه با خارج کردن بنده از لیست کمک داوران بین المللی در سال ۲۰۱۵ بایستی اشاره کنم با وجود چنان کارنامه موفق توسط اینجانب که تمام مستندات مربوطه در پرونده های کاری کمیته داوران فوتبال موجود و قابل بررسی می باشد جای سئوال اینجاست که اعضای کمیته داوران در جایگاه قاضی القضات که وظیفه خطیر اجرای قانون و رعایت عدالت را عهده دار می باشند دلایل این تصمیم شان چه بوده است و با این رفتارها و تصمیمات مغرضانه چگونه می توانند از داوران انتظار برقراری عدالت را در طی بازی های مختلف داشته باشند در حالیکه خودشان نه تنها دنبال حق و حقوق حداقلی برای داوران کشور نمی باشند بلکه پا را فراتر هم گذاشته و با بی عدالتی محض با سرنوشت داوران بازی کرده و آنرا حق و ناحق می کنند . اگر اندکی انصاف داشتند و موضوع حق الناس را قبول داشتند آیا می دانستند که طبق فرمایش امام صادق (ع) : کسانیکه از روی عمد و آگاهی قضاوت ناحق می کنند مشمول عذاب الهی هستند . همه ما می دانیم که پایه و اساس جهان خلقت بر نظم و عدالت استوار و کلمه داور برگرفته از نام مقدس ذات حق تعالی می باشد . ( سوره مبارکه غافر آیه ۲۰: والله یقضی بالحق : خدا به حق داوری می کند)
بنابراین حداقل انتظاری که از همه انسانها بطور اعم و قاضیان و داوران بطور اخص می رود اینکه در هر زمان و مکان و جایگاهی خدا را ناظر و حاضر ببینند و در کارها و تصمیماتشان مرتکب خطا و اشتباه آگاهانه نشوند و تسلیم اغراض شخصی نشوند . حال با توجه به اینکه اعضای کمیته داوران فوتبال کشور اسم اینجانب را به ناحق و بدون هیچ دلیل یا دلایل قانونی ، فنی ، اخلاقی و عقلی از لیست کمک داوران بین المللی کنار گذاشته اند با توجه به توضیحات فوق ، چنین افرادی شایستگی و لیاقت بودن و ماندن در جایگاه خطیر قضاوت و آنهم در راس کمیته داوران کشور را نداشته و در نتیجه مدیریت شان نامشروع می باشد . لذا از مسئولین محترم فدراسیون فوتبال و حتی وزارت محترم ورزش تقاضا دارم با توجه به اینکه پیگیری های شخصی اینجانب نتیجه ای نداشته و نخواهد داشت نسبت به بررسی سوء استفاده های اعضای کمیته داوران از جایگاه مربوطه و نیز سایر عملکردهای غیر قانونی و اخلاقی شان بررسی های لازم را بعمل آورند .
• نمونه ای از سوء رفتارها و عملکردهای نادرست مسئولین کمیته داوران و به عبارتی ناپاکی های داوری که نشانگر عدم شایستگی ، عدم مدیریت و حتی خیانت های آنها می باشد مختصرا جهت اطلاع مسئولین محترم ، علاقمندان فوتبال و جامعه داوری بشرح ذیل اشاره می کنم :
۱- اعضای فعلی کمیته داوران دو سال پیش آقایان یداله جهانبازی و سعید بخشی زاده را که از داوران بین المللی الیت بودند از لیست خارج کردند و بجای آنها آقایان محمدرضا اکبریان و اشکان خورشیدی را به بهانه جوانگرایی وارد لیست داوران بین المللی کردند و امسال پس از گذشت دو سال مجددا همین نفرات را از لیست خارج کردند. سئوال اینجاست که اگر عملکرد آقایان اکبریان و خورشیدی خوب نبود پس چرا وارد لیست کردید و اگر عملکردشان خوب بوده پس چرا از لیست خارج کردید . ضمن اینکه حاصل و نتیجه این جابجایی های غلط و بدون برنامه کمیته داوران ، از دست رفتن سهمیه دو داور الیت و نیز چهار کمک داور الیت کشوردر کنفدراسیون آسیا شد. آیا برای این شاهکارشان جوابی دارند ، آیا اینها مصداق خیانت بارز در حق داوران مذکور و جامعه داوری محسوب نمی شود ؟
۲- جهت اطلاع علاقمندان فوتبال و داوری کشور یاداوری می کنم که سهمیه داوران و کمک داوران بین المللی ایران در آسیا به ترتیب ۶ داور و ۹ کمک داور می باشد که بر اساس معیارهای عملکرد و دانش فنی ، آمادگی جسمانی ، آشنایی با زبان انگلیسی ، سوابق و سنوات و شخصیت عمومی نفرات انتخاب و معرفی می گردند. با توجه به مطالب پیش گفته شده و نیز تمام نمرات کارکردی و آمادگی جسمانی که در سایت فدراسیون فوتبال و کمیته داوران موجود می باشند همانند نفرات برگزیده کنکور که بایستی وارد دانشگاه شوند آیا مدیران وزارت علوم مجاز هستند داوطلبی که نمرات قبولی را کسب کرده بی دلیل و تنها با اتکا به رای های شخصی از ورود به دانشگاه منع کنند اما باوجود اینکه حاصل عملکرد و تمام شرایط مورد نیاز اینجانب فراتر از نمرات قبولی بوده و هست اعضای کمیته داوران چنین تصمیمی را در قبال بنده اتخاذ کرده اند . ضمنا اگر برای توجیه کار ، انجام جوانگرایی را بهانه خوشان قرار داده اند آیا نفرات جدید واقعا در سنین پایینی قرار دارند . همچنین اگر واقعا دنبال جوانگرایی هستند پس چرا طی دو سال گذشته ،رئیس کمیته داوران از معرفی داوران بین المللی بازنشسته سن پایین برای حضور در کلاس مدرسی آسیا ممانعت کرده و شخصا در آن کلاس ها شرکت کرده است و در نهایت با نمره مردودی در دو سال پیاپی برگشته است . اصلا رئیس کمیته داوران در حد دو جمله توان نوشتن و خواندن جملات انگلیسی را دارد؟ حالا برگزاری انحصاری انواع کلاس های ارتقای داوری درجه ۵ و ۶ فوتبال و فوتسال و ساحلی و فوتبال دستی توسط اعضای کمیته داوران بماند که تمام اسناد و مدارک مربوطه در خود کمیته داوران و فدراسیون فوتبال قابل پیگیری می باشند .
۳- از هیات رئیسه محترم فدراسیون فوتبال تقاضا دارم اسناد هزینه های ایاب و ذهاب و ماموریت های دریافت شده اعضای کمیته داوران را از امور مالی فدراسیون و یا سازمان لیگ برتر درخواست نمایند و بررسی کنند که آقایان به تنهایی رکورد مارکوپولو را شکسته و طی دو سه سال گذشته از مجموع هزینه های مذکور تمام ناظرین داوری کشور بیشتر دریافت کرده اند . اگر بقول خودشان کمیته داوران مسئول سیاست های کلان می باشد آیا واقعا معنی سیاست های کلان را می دانند . آیا سیاست های کلان شامل مارکوپولو شدن هم می شود و آیا سیاست های کلان به معنی بازی کردن با سرنوشت یک مشت داوران بی ادعا و مظلوم می باشد و … . آیا پاسخی برای خداحافظی زودهنگام سعید مظفری زاده و یا خانه نشینی یک ساله محسن ترکی دارند حالا بقیه داوران گمنان جای خود . آیا در اسناد و مدارک بایگانی شده کمیته داوران تا به حال بررسی داشته اید که آقای عنایت در طی ۵ سال ریاست بر کمیته داوران فوتبال کشور فقط ۱۰ بار ناظر داوری بوده است و شما کل ماه بین شهرهای کشور در حال امر خطیر مسافرت هستید ( از قشم و کیش و عسلویه تا شرق و غرب کشور)
۴-  برای روشن نمودن اذهان عمومی دلیل خارج شدنم از لیست کمک داوران بین المللی را اعلام و اقرار می کنم که تنها دلیل آن مربوط می شود به کلاس توجیهی داوران و کمک داوران لیگ برتر در نیم فصل سال گذشته. جایی که در حضور ریاست محترم سازمان لیگ برتر در مورد عدم همکاری  آقای ترکی در اعتراض به مدیریت غلط اعضای کمیته داوران به دفاع از وی پرداخته و برخی از مشکلات جامعه داوری را ابراز کردم که متاسفانه به مذاق آقایان خوش نیامد و از همان روز عزم شان برای انتقام شخصی جزم بود و منتظر این روز بودند که با غرض ورزی شخصی نیت خودشان را عملی نمایند و موفق شدند که جا دارد بخاطر حداقل این موفقیت به آقایان تبریک گفت.
در پایان بنظر اینجانب مسائل فوق و مشکلات داوری در کشور نتیجه دو عامل اساسی است که عبارتد از : الف- مشکلات فرهنگی اجتماعی : دخالت و بی احترامی به داوران از طرف مدیران ، سرپرستان ، مربیان ، بازیکنان و حتی تماشاگران ب- مشکلات ساختاری در کمیته داوران و عدم شایستگی در سطوح مدیریت آن.
امید است به لطف و عنایت مسئولین محترم فدراسیون فوتبال با رفع مسائل فوق الذکر، در طی سال های آینده مشکلات جامعه داوری رفع شده و داوران به جایگاه واقعی خود »

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=147727

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر