4

یکبار برای همیشه از تولید حمایت استراتژیک کنیم

  • کد خبر : 148697
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۹

زمان آن فرا رسیده است که یکبار برای همیشه و با کار کارشناسی دقیق استراتژی کلان در زمینه صنعت مشخص شده و تمام برنامه های اقتصادی کشور بر اساس این استراتژی عملیاتی شود.

حسین گروسی* حدود ۴ سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها سپری می شود و در حالی که بر اساس قانون باید ۳۰ درصد از درآمد حاصل از اجرای این قانون برای حمایت از تولید به این بخش اختصاص می یافت متاسفانه این امر محقق نشده است.

در سال های اخیر عدم حمایت مناسب از بخش تولید در راستای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها موجب شده تا بسیاری از صنایع کشور با مشکلات فراوان مواجه شوند و این موضوع علاوه بر کاهش تولید منجر به افزایش بیکاری نیز شده است.

البته همزمان با آغاز فعالیت دولت اقدام هایی در راستای اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها و حمایت از تولید صورت گرفته است که امیدواریم این حمایت ها ادامه داشته و به صورت گسترده تر پیگیری شود.

هم اکنون یکی از اولویت های اصلی دولت در حوزه اقتصاد خروج از رکود است و باید به این نکته اشاره کرد که یکی از معیارهای اصلی خروج اقتصاد از رکود حمایت ویژه از تولید و صنایع کشور است.

دولت یازدهم از زمان آغاز فعالیت خودر اقداماتی را در این راستا انجام داده است که کافی نبوده و باید برای بازگشت رونق به اقتصاد از صنایع کشور حمایت شود و با برندسازی و حضور در بازارهای جهانی همزمان با افزایش تولید و کاهش نرخ بیکاری، رونق را به اقتصاد کشور بازگردانیم.

با توجه به توسعه صنعت در کشورهای مختلف جهان و حرکت با برنامه کشورها، فعالیت پراکنده در حوزه صنعت سودی برای کشور به همراه ندارد و اگر تجارت و تولید در سطح قابل قبولی نباشد و برند سازی لازم در این زمینه صورت نگیرد نمی توان به تاثیرگذاری مثبت صنایع در اقتصاد امیدوار بود.

بر همین اساس دولت یازدهم باید برای رسیدن به رونق اقتصادی برنامه مدونی داشت باشد و با استراتژی مناسب در راستای رسیدن به اهداف خود گام بردارد. همچنین نکته قابل توجه در این زمینه این است که رسیدن به رونق فعالیت عمومی می خواهد و دولت و مجلس نمی توانند تنها با طرح و یا لایحه رونق را به اقتصاد کشور بازگردانند و بر همین اساس دولت باید در این زمینه با مردم سخن گفته و مردم و تمام دستگاه ها با کمک یکدیگر رونق را به اقتصاد کشور بازگردانند.

زمان آن فرا رسیده است که یکبار برای همیشه و با کار کارشناسی دقیق استراتژی کلان در زمینه صنعت مشخص شده و تمام برنامه های اقتصادی کشور بر اساس این استراتژی عملیاتی شود.

خوشبختانه قانون های مناسبی در راستای حمایت از تولید وجود دارد و با توجه به این که موجودی صندوق توسعه ملی در حدود ۵۰ میلیارد دلار است و حتی حدود همین مقدار دارایی در کشور چین وجود دارد می توان از راه های مختلف همچون فاینانس از تولید حمایت کرد.

در آستانه فصل بودجه نویسی قرار داریم و امیدواریم دولت لایحه ای را به مجلس ارائه کند که در آن حمایت های لازم از تولید صورت گرفته باشد و استراتژی های کلان در این بخش مشخص شده باشد.

*عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=148697

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر