5

تغییر وزیر اطلاعات از زبان اسماعیل کوثری از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس

  • کد خبر : 1491
  • ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۱

گفت وگوی پیش رو، ناگفته‌هایی از تغییر وزیر اطلاعات از زبان اسماعیل کوثری از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس است. به گزارش خبر چهره ای که در چند ماه گذشته کمتر اظهار نظر کرده و وقتی از او درباره دلیلش سوال می کنیم با خنده می گوید «قرارنیست همیشه در رسانه ها باشیم.» کوثری دلیل […]

گفت وگوی پیش رو، ناگفته‌هایی از تغییر وزیر اطلاعات از زبان اسماعیل کوثری از اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس است.

به گزارش خبر چهره ای که در چند ماه گذشته کمتر اظهار نظر کرده و وقتی از او درباره دلیلش سوال می کنیم با خنده می گوید «قرارنیست همیشه در رسانه ها باشیم.»

کوثری دلیل ورود رهبر انقلاب به موضوع عزل وزیر اطلاعات را، تصمیم احمدی نژاد برای حضور خودش به عنوان سرپرست وزارت اطلاعات می داند و می گوید اگر رئیس جمهور قصد معرفی وزیر جدیدی را داشت، رهبری به این موضوع وارد نمی شدند.

در این گفت وگو تلاش شده تمام شایعاتی را که در دوران غیبت ده روزه رئیس جمهور در افکار عمومی مطرح شده به تفضیل بیان شود. شایعاتی که کوثری برخی از آنها را تائید می کند.

نماینده مردم تهران در لابلای گفت وگو از دیداری با مشایی خبر می دهد که او به همراه دوستانش در فراکسیون انقلاب اسلامی با رئیس دفتر رئیس جمهور داشته اند و از وی به خاطر اظهاراتش گلایه کرده اند.

دقت در عبارات به کار برده شده از سوی این نماینده تهران در مجلس نشان می دهد، پاسخ های گفت و گوی کوثری بوی «گلایه» می دهد. گلایه از چهره ای که در همه چند ساله اخیر او و دوستانش در فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس حامی اش بوده اند؛ محمود احمدی نژاد.

***

فکر می کنید چه اتفاقاتی افتاد که آقای رئیس جمهور به این تصمیم رسیدند که آقای مصلحی را به یک باره تغییر دهند؟
تا آنجایی که ما دنبال کردیم و مطلع هستیم، اختلاف سلیقه ای بین آقای رئیس جمهور و مصلحی هست. آقای رئیس جمهور می گوید در جلسه ای در وزارت اطلاعات بر علیه دفتر رئیس جمهور و دولت صحبت هایی شده است، اما آقای مصلحی این موضوع را قبول ندارد. از طرف دیگر، آقای احمدی نژاد معتقد است وزارتخانه، اطلاعات و اخباری که درباره کل منطقه و داخل کشور نیاز است را با «تاخیر» ارائه می کند. این مجموعه دلایلی بود که در نهایت موجب شد آقای احمدی نژاد وزیر اطلاعات را «عزل» کند.

بنابراین این شایعات که گفته می شود این برکناری مرتبط به عزل یکی از نزدیکان آقای مشایی توسط آقای مصلحی بوده، درست است؟
این بحث ها هست، ولی به صورت قطعی نمی توان اظهارنظر کرد و اگر هم این گونه بوده، بحث آقای مشایی نباید به وزارت اطلاعات ربط داشته باشد و در اصل آقای رئیس جمهور است که می تواند نسبت به وزیر امر و نهی کند نه دفتر رئیس جمهور.

محدوده کاری وزارت اطلاعات فراتر از دولت است و این وزارتخانه به نوعی چشم و دیده‌بان نظام است. ما به عنوان کمیسیون امنیت ملی درباره وزارت اطلاعات قائل به چیزی برای دفتر رئیس جمهور نیستیم و بحث ها در ارتباط تشکیلاتی بین آقای رئیس جمهور و وزیر است. اما تغییردادن وزیر اطلاعات حتما باید با هماهنگی رهبر انقلاب باشد.

رئیس جمهور۷ روز مانده به پایان دولت نهم، آقای محسنی اژه ای را برکنار کردند. در آن زمان رهبری انقلاب به ماجرا وارد نشدند. فکر می کنید دلیل ورود مقام معظم رهبری به ماجرای آقای مصلحی چه بود؟
در زمان آقای اژه ای هم چون چند روز به پایان دولت باقی مانده بود و قرار بود که وزیر جدید معرفی شود، مقام معظم رهبری حساسیت نشان ندادند. در این مورد هم، اگر آقای رئیس جمهور وزیر جدید معرفی می کرد، مشکلی پیش نمی آمد، اما چون ایشان قصد داشتند خودشان سرپرستی وزارت اطلاعات را بر عهده بگیرند، رهبری انقلاب به این موضوع ورود پیدا کردند. چرا که کسی که در راس این وزارتخانه قرارمی گیرد، باید مجتهد جامع الشرایط باشد. این امر از شرایط وزیر اطلاعات است.

یعنی اگر رئیس جمهور وزیر را معرفی می کردند، رهبری انقلاب به این موضوع ورود پیدا نمی کردند؟
به هیچ وجه، چراکه عزل و نصب وزرا از اختیارت رئیس جمهور است واوست که باید جوابگوی اقدامات اجرایی در مقابل مردم و رهبری باشد؛ اما از آنجا که آقای احمدی نژاد قصد معرفی وزیر جدید را نداشتند، این موضوع باعث شد که رهبری به موقع وارد ماجرا شوند و اگر ایشان هم وارد نمی شدند خود مجلس هم به این موضوع وارد می شد و شاید از اختیاراتش استفاده می کرد.

بالاخره هر کسی وظیفه ای دارد. لذا، در موضوع وزارت اطلاعات هم رهبری بر اساس ضوابط و قانون وارد شدند.

دلیلی که به نقل از آقای احمدی نژاد ذکر کردند، برای خود شما قابل قبول بود. بالاخره در دورهای آقای مصلحی نماینده آقای احمدی نژاد در گروه۶+۵ برای انتخابات مجلس هشتم بود؟
بالاخره این چیزی است که گفته شده است و به این دلیلی که ذکر کردم و موارد دیگری که شاید بنده اطلاع نداریم، آقای رئیس جمهور تصمیم به این تغییر گرفتند، ولی حرف این است که با این فرض که حتی اگر همه این موارد درست باشد باید در جابجایی، براساس قانون عمل می شد و یک نفر به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی و بعد این تغییر رخ می داد.

بعد از غیبت ده روزه رئیس جمهور نمایندگان اصولگرا از رئیس جمهور گله‌مند بودند، اما در میان خود نمایندگان مجلس هم گروهی بودند که معتقد بودند عزل و نصب همکاران با رئیس جمهور است و این حق طبیعی اوست. شما می توانید منطق آقای رئیس جمهور را بپذیرید؟
بله، این منطق اتفاقا پذیرفته شده است، ولی فراتر از آن پذیرفته نمی شود. تا به حال ایشان چندین وزیر را جابجا کردند. عیبی ندارد. بالاخره ایشان باید جوابگوی ملت و رهبری باشند. فرض را بر این بگذاریم که آقای مصلحی نتوانست با رئیس جمهور کار کند- البته این فرض قابل بررسی است- با این فرض هم باید در چارچوب قانون رفتار کرد. حرف اصولگرایان این است که مقام معظم رهبری دائما بر رعایت چارچوب قانون تاکید دارند وقتی مردم به کسی با آرای بالا رای می دهند، انتظار هم دارند که آن مسئول، حتما رعایت قانون را هم بکند.

لذا اصولگرایان اصرار به این امر دارند که فرمایشات رهبری باید به موقع عمل شود. این تاخیر از دید بنده قابل قبول نیست. آقای احمدی نژاد باید بیایند و دقیقا چیزی را که ابلاغ شده، عمل کنند تا در جامعه خودمان و جامعه جهانی یکپارچگی ایران به نمایش در آید.

شما فکر می کنید آقای احمدی نژاد در این موضوع، دچار یک خطای فاحش شدند یا اینکه غیبت ده روزه ایشان یک خطای جزء است؟
بالاخره هر انسانی در مقام اجرا – خصوصا در کارهای بزرگ- ممکن است دچار خطا شود. این امر طبیعی است، اما اینکه اصرار بر یک نظر باشد، درست نیست. این مساله ای که بیان کردید قابل تامل است، اما باید رئیس جمهور به مرور زمان با اطمینان دادن این سوء تفاهم را رفع کند. بالاخره بیگانگان از این موضوع خوشحال شدند و زمانی که ما با رئیس جمهور در پاستور دیدار کردیم آقای رسایی سی دی تهیه کرده بود از فیلم ها و تحلیل های بیگانگان و مخصوصا برنامه هایbbc و voa و اینها را به خود آقای احمدی نژاد دادند. علی رغم اینکه ایشان در همان زمان هم کار انجام می دادند و قبل از دیدار ما، آقای جلیلی و بهمنی و بعد از ما هم آقای زریبافان با ایشان دیدار داشتند.

فکر می کنید غیبت ده روزه رئیس جمهور در نوع نگاه افکار عمومی به ایشان و محبوبیت شخص آقای احمدی نژاد تاثیر می گذارد؟
این امر بستگی به عملکرد خود آقای احمدی نژاد از این به بعد دارد. مردم از یک طرف صحبت ها را می شنوند و از یک طرف عملکرد ها را می بینند. ایشان در اولین جلسه هیات دولت درباره ولایت فقیه بحث های خوبی داشتند، قطعا مردم با دید مثبتی به این امر نگاه می کنند، ولی اگر خدای ناکرده ما حرفی بزنیم و به شکل دیگری عمل کنیم، قطعا مردم تشخیص می دهند. مردم ما امروز مردمی نیستند که هر چه در مملکت گذشت، واکنشی نشان ندهند و بی تفاوت باشند.

امام بزرگوار و مقام معظم رهبری هم همیشه از مردم خواستند علاوه بر حضور در صحنه بر عملکرد مسئولان نظارت کنند. مقام معظم رهبری سال ۸۸ در یکی از سخنرانی هایشان به این موضوع اشاره کردند که اگر بنده هم روزی از عدالت خارج شوم، خود به خود عزل هستم. وقتی رهبری تاکید دارند که ما خدمت گذار مردم هستیم دیگر اینجا خدمت کردن نباید با منت گذاشتن همراه باشد. این مطلب را به این خاطر عرض کردم که مردم ما این نظام را از آن خود می دانند.

زمانی که ما هیچ چیز نداشتیم و اگر می خواستیم با مسائل مادی محاسبه کنیم باید در همان روزهای جنگ تحمیلی که همه شرق و غرب به صحنه آمدند، دستمان بالا می رفت و تسلیم می شدیم، ولی مردم به صحنه آمدند و همه چیزشان را برای انقلاب گذاشتند. لذا، مردم با هیچ کس رودبایستی ندارند. اگر کسی بخواهد خدمت کند، به طور حتم حمایتش می کنند و کسانی را هم که خدای ناکرده بخواهند منت بگذراند، به هیچ وجه نمی پذیرند.

در فضای کنونی، همه اصولگرایان از آقای رئیس جمهور می خواهند ولایت مداری شان را اثبات کنند. فکر می کنید آقای احمدی نژاد مشخصا باید چه اقدامی انجام دهند؟
قرار نیست ایشان کار فوق العاده ای انجام دهند. آنچه مقام معظم رهبری بر اجرای آن تاکید دارند اجرای قانون است. در همین بحث ادغام وزارتخانه ها، روال قانون این است که شرح وظایف هر کدام باید مشخص شود و مجلس این موضوع را بررسی کند و در ادامه هم باید وزیر در این زمینه معرفی شود. وقتی دولت در چارچوب قانون عمل کند، در مجلس هم سر و صداها می خوابد.

یعنی معتقدید اثبات ولایت پذیری آقای احمدی نژاد، اجرای قانون است؟
بله.

برخی معتقدند طیفی در دولت علاقه دارند آقای احمدی نژاد را از اصولگرایان جدا کند. اظهارات امیری‌فر چهره نزدیک به آقای مشایی و تصریح به اینکه ما خود را از اصولگرایان جدا می دانیم نشان دهنده این تلقی حداقل در بخشی از بدنه دولت است. تبعات این تفکر را برای این طیف چه می دانید؟
اگر این اظهارات به نمایندگی از جریانی در دولت باشد که بزرگترین اشتباه را می کنند. چون اصولگرایی به چند نفر متکی نیست. البته آنها آزادند به صورت مستقل از اصولگرایان وارد عرصه انتخابات مجلس شوند، مردم هم تشخیص می دهند.

ممکن است اصولگرایان در اجرا با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، ولی در اصول کلی اختلافی ندارد.بنابراین اگر جریانی در دولت باشد گه بخواهد خارج از این چارچوب حرکت کند، مشخص است که خارج از مسیر است.

یکی از شایعاتی که در ایام غیبت ده روزه رئیس جمهور شنیده می شد این بود که به نقل از ایشان می گفتند که اگر حمایت رهبری نبود، رای من ۳۵ میلیون بود. با توجه به اینکه شما جلسه ای با رئیس جمهور داشتید این مطلب از جانب ایشان بیان شده است؟
من خودم از زبان آقای احمدی نژاد چنین جمله ای نشنیدم و در دیداری هم که ما با ایشان داشتیم چنین صحبتی نشد، اما آقای مشایی از این تحلیل ها کرده است و مطالبی در این جهت گفته است. یک سال و نیم قبل که بنده به همراه آقای حسینیان، زارعی، کوچک زاده .. با ایشان یک دیدار خصوصی داشتیم اتفاقا همین نکته را به ایشان گفتیم که «شما بچه‌های اصولگرا و حزب الهی را از دور آقای رئیس جمهور دور می کنی و شما مقصر هستی»

پاسخ آقای مشایی چه بود؟
می گفت این طور نیست و ما در حال اضافه کردن حامیان آقای احمدی نژاد هستیم و حالا داریم می بینیم.

منظورشان جذب آرای مخالف و خاکستری بود؟
بالاخره چیزهایی که خودشان می دانند. حرفم این است که ما یک سال و نیم قبل این حرفها را زدیم و تذکر دادیم. البته خود آقای احمدی نژاد در نشستی که بعد از عزل وزیر اطلاعات با ایشان داشتیم تصریح کردند که «اعتقادم به ولایت فقیه نسبت به ۶ سال گذشته۱۰۰ برابر شده است.» ما معتقدیم ایشان باید این اعتقاد را در عمل نشان دهند. اما می بینیم چهره ای مثل آقای مشایی، نزدیک ترین فرد به ایشان است. خوب! اینجا یک سری مواردی که باید به سرعت اجرا شود، به شکل دیگری عمل می شود.

آقای احمدی نژاد همانطور که چهره ای پر کار هستند و امور را پیش می برند، باید به دفتر کاری خودشان هم مسلط شوند. البته من شنیدم که وقتی این دغدغه ها به ایشان گفته شده، آقای احمدی نژاد اعلام کردند «آقای مشایی مبرا از نسبت هایی است که به او داده می شود.»

منظورتان اخباری است که در زمینه ارتباط ایشان با جن گیر و رمال و… وجود دارد؟
حالا اینها را خودشان می دانند. بر اساس آنچه با خود آقای احمدی نژاد صحبت کردیم می گویند چنین اخباری درست نیست، اما بالاخره یک مسائلی وجود دارد؛ فردی به نام عباس غفاری دستگیر شده است و اظهار می کند که با آقای مشایی ارتباط دارد. درباره این فرد که با آقای رئیس جمهور صحبت می کنیم می گوید نمی شناسم و درست هم می گوید، اما درباره آقای مشایی ارتباط هایی هست؛ بالاخره این موضوع باید بررسی شود.

با فرض صحت این مطالب، فکر می کنید ممکن است این موضوع از ارادت آقای رئیس جمهور به رئیس دفترش بکاهد؟
این بستگی به خودشان دارد. من نمی دانم ایشان می پذیرد یا نمی پذیرد. آقای مشایی نزدیک ترین فرد به ایشان است و ما نمی توانیم در این زمینه تعیین تکلیف کنیم.

غیبت رئیس جمهور نگاه نمایندگان اصولگرای مجلس را دچار تغییراتی کرده است؟
بله، بالاخره تا حدی تغییر ایجاد کرده است و این باید توسط خود ایشان ترمیم شود. همه این موارد به عملکرد دولت باز می گردد، البته مجلس هم باید رعایت بکند که بی جهت مسائل را بزرگ نکند.

طیف آقای مشایی و دوستانشان در حال فعالیت برای انتخابات مجلس هستند و از طرف منتقدانشان هم به هزینه کردن از منابع بیت المال متهم هستند. شما هم اخباری در این زمینه شنیده اید؟
بله، اما اینکه با یقین بتوانم در این زمینه اظهار نظر کنیم نیست، اما خیلی ها می گویند. وقتی آقای توکلی علنا در صحن مجلس اعلام می کند این گروه قبل از عید از همه استانها حامیان آقای رئیس جمهور را جمع کردند و در همین محل سابق مجلس همایش انتخاباتی برگزار کردند و در نهایت و به هر یک از اعضای شرکت کننده هم یک کارت اعتباری ۱۰۰ هزار تومانی داده شده است. خوب این مبالغ از کجا آمده است؟ بالاخره اینها برای مردم و نمایندگان سوال است. آقای مشایی این منابع را کجا هزینه می کند؟ وقتی به این صورت عمل می کنند و گزارش دقیقی داده نمی شود عکس العمل هم به وجود می آید. یا درباره همایش شورای عالی ایرانیان، مطلع شدیم امیراحمدی که یک فرد جاسوسی است گفته شد که به همایش ایرانیان در تهران دعوت نشده است در حالی که ما مطلع بودیم که دعوت شده است. خوب زمانی که به اینجا می رسیم مدام شک و تردید در عملکردها پیش می آید. وقتی هم به وجود آمد خود به خود این شک‌ها به خود نهاد ریاست جمهوری نیز زیاد می شود. موقعی که شک زیاد شد، عکس العمل نشان می دهند.

این طیف برنامه جدی برای انتخابات دارند و برخی اصولگرایان می گویند هدف آنها کسب کرسی هایی در مجلس است. فارغ از این مساله، فکر می کنید این طیف این میزان اقبال اجتماعی دارند؟
این حرفها به صورت پراکنده زده می شود و گفته شده که آنها اعلام کردند که باید ۱۵۰ یا حتی ۲۰۰ کرسی مجلس را کسب کنند. اما مردم باید تشخیص بدهند و مردم هم دقیق تشخیص می دهند و اگر هم جایی به صورت اشتباهی انتخاب کردند بعدا آمدند آن را اصلاح کردند.

فکر می کنید گروهی را که در میان سیاسیون، جریان انحرافی خوانده می شود در میان مردم هم بدون پشتوانه اند یا اینکه ممکن است آنها هم حامیانی برای خودشان داشته باشند؟
خوب اقبال شاید در میان درصدی از مردم داشته باشند، اما این درصد به میزانی نیست که بتواند رای بیاورند. چون خود آقای احمدی نژاد هم این جریان را رد می کند. بنابراین اگر این جریان داخل دولت توسط آقایی مشایی هم بخواهد راه بیفتد، چندان با اقبال مردم روبرو نمی شود. همان طور که دولت اصلاحات موقعی با مردم رو راست برخورد نکردند و این باعث شد که از انتخابات شوراهای دوم، مردم دیگر اقبالی به آنها نشان ندهند. امروز هم هر جریانی بخواهد در برابر جریان اصولگرا که برخواسته از بطن نظام جمهوری اسلامی هستند حرکتی کند، مردم قطعا واکنش نشان می دهند.

آقای کوثری فارغ از مسائل اصولگرایان شما فکر می کنید بعد از حوادث سال ۸۸، اصلاح طلبان چه میزان شانس برای حضور در مجلس نهم دارند؟
در این حد که بتوانند گوشه ای از کرسی های مجلس را کسب کنند.

حتی کمتر از مجلس هشتم؟
حال در همین حد یا پائین تر. آنها به خاطر وارد شدن در بحث فتنه خیلی به نظام لطمه زدند. مردم هنوز این موضوعات را فراموش نکردند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=1491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر