4

بررسی نقش رسانه های بیگانه در فتنه ۸۸

  • کد خبر : 151137
  • ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۹:۵۲

بهاره خانی
کارشناس روابط عمومی و افکار سنجی اجتماعی

نهم دی ماه یاد آور روزیست که مردم کشور بار دیگر ولایت پذیری خود را به تمام جهانیانی که برای سرنگونی نظام مشتاقانه وقایع روز عاشورا را دنبال میکردند به رخ کشیدند.

در طول تاریخ همواره استعمارگران برای گرفتن زمام امور دولتها و نفوذ در نگرش مردم از حساسیتهای آنها به ادیان خود استفاده میکردند. در جوامعی که در آن مردم دیندار و محکم بر روی عقاید خود هستند برای داشتن تسلط بر آنها نفوذ در نگرش دینی مردم نقش بسیار مهمی دارد. در این زمان مردم با شناخت اصل دین خود با اینگونه سیاستها به آسانی میتوانند مقابله کنند .

پس از رویداد ها و اتفاقات پیش آمده در روز عاشورا، مردم ولایت مدار برای بار دیگر با امام و رهبر خود تجدید بیعت کردند و راهپیمایی خودجوش و کسترده مردم ایران در شهرهای مختلف در ابراز انزجار از این اتفاقات در روز عاشورا ودر حمایت از ولایت فقیه بار دیگر حماسه ای ماندگار را آفریدند.

در روز عاشورای سال ۸۸ حضور و نقش بیگانگان و هدف اصلی آنها که نفوذ در مراسم عزاداری مردم بود بسیار قابل لمس بودو میتوان به نقش رسانه ها در این خصوص برای تشویش اذهان عمومی اشاره کرد، نقشی غیر قابل انکار…

رسانه ها میتوانند با برجسته نمودن و یا کم اهمیت نشان دادن وقایع، جریان افکار عمومی را جهت دهی کنند کاری که رسانه های بیگانه در واقعه ی روز عاشورای سال ۸۸ انجام دادند.

آنچه که مشخص است هیچ رسانه ای پا به عرصه ارتباطات نخواهد گذاشت مگر با احساس ضرورت و دفاع و اشاعه یک جریان فکری سیاسی. حتی اگر در حرف مدافع استقلال باشد. این رسانه ها با نفوذ در افکار عمومی جنگ نرم را بر علیه حکومتها به راه می اندازند و به خوبی میتوانند با شایعه پراکنی و بزرگنمایی ذهن مردم را جهت دهی کنند.

درحوادث سال ۸۸ که منجر به خلق حماسه ۹ دی و حرکت هوشمندانه مردم ولایتمدار ایران شد، نیز رسانه های مختلف پیوسته این جریان را دنبال کرده و با گمراه کردن و تغییر نگرشها بار دیگر در جهت یافتن منافع خود در ایران تلاش کردند. منافعی که با وقوع انقلاب هوشمند اسلامی از دست داده بودند .

این رسانه ها با بی طرف، اعلام کردن خود و انتشار گزارش لحظه به لحظه از اتفاقات ایران در ظاهر با عنوان رسانه های صرفا خبری در نگرش مردم جای باز کردند و اما در اصل ماجرا با پرداختن به مسایل مد نظر خود افکار عمومی را فریب دادند.

در وقایع سال ۸۸ نیز شبکه هایی مثل بی بی سی و صدای آمریکا با اعلام بی طرفی و اشاعه صرفا اخبار مسیر افکار عمومی را در جهت اهداف خود هدایت کردند برای مثال بی بی سی فارسی با تهیه ویژه برنامه ای دقیقاً شب قبل از برگزاری انتخابات با موضوعیت تقلب در انتخابات ها، در پی تلاش برای تثبیت خط تقلب بود و درست زمانی که با خوشحالی اهداف خود را جشن میگرفتند، مردم آگاه و ولایت مدار ایران اسلامی با خلق حماسه ۹ دی مشت محکمی بر دهان این فتنه گران زدند و این روز بزرگ را به تاریخ هدیه کردند.

اکنون ان چیزی که مطرح است، آیا این جریان یا جریاناتی از این دست همچنان ادامه خواهد داشت؟

و استراتژی و اهداف رویکردی در این خصوص چه خواهد بود؟

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=151137

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. یادداشت بسیار خوبی بود
    زنده باد…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر