1

انتقاد شدید دو مرجع تقلید به عملکرد وزارت ارشاد

  • کد خبر : 154044
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰

درس خارج فقه صبح چهارشنبه آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید مقیم قم شاهد اعتراض به رویکرد وزارت ارشاد به ویژه در حوزه موسیقی بود. این روزها، مسئولان این وزارت‌خانه درگیر موضوعات پیش آمده پس از انتشار آلبوم«تو را‌ ای کهن بوم دوستت دارم» هستند.

به گزارش تابناک، آیت‌الله حسین نوری همدانی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم برگزار شد با بیان اینکه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به زن اجازه داده شده که به آوازه‌خوانی در بین مردم بپردازد، گفت: حرف و صحبت متعارف زنان با رعایت موازین اسلامی اشکالی ندارد، ولی آوازه‌خوانی با هیچ وسیله‌ای نمی‌تواند معمول شود و جلوی آن را می‌گیریم.

وی یادآور شد: خواندن زن و موسیقی زن در برابر مردان بر اساس قرآن کریم حرام است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حق ندارد چنین کاری کند و مردم ساکت نمی‌مانند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هر فیلم، جشنواره، کتاب و موسیقی که متضمن ارزش‌های انقلابی نباشد، جلوی آن می‌گیریم.

وی عنوان کرد: حوزه علمیه قم از ابتدا زیر پرچم انقلاب همراه امام بوده و امروز نائب امام خمینی(ره) یعنی آیت‌الله خامنه‌ای همراه موید نظام بوده، حوزه بیدار و هوشیار است و هر فیلم، کتاب و موسیقی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خلاف اسلام باشد، جلوی آن را می‌گیریم.

آیت‌الله نوری‌همدانی با بیان اینکه آزادی بیان ما باید در چارچوب اسلام باشد، گفت: کشور فرانسه، پیامبر اکرم(ص) را به اسم آزادی بیان می‌کوبد، هر دولتی باشد، باید بداند ما طرفدار اسلام هستیم و هر کسی بخواهد بر خلاف موازین اسلام گام بردارد با آن مخالفت می‌کنیم، باید امروز از بروز این موارد جلوگیری کنیم تا در آینده مشکلی در زمینه‌های دیگر به وجود نیاید.

در همین حال آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی نیز در درس خارج فقه امروز خود با اشاره به اقدامات اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اخیرا دیده می‌شود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزش‌های انقلاب را زیر پا می‌گذارد و شکایت پشت سر هم از وزارت ارشاد اسلامی مطرح می‌شود.

وی یادآور شد: مردم را ناراضی نکنید، زیرا مردم انقلابی هستند و انقلاب کردند و نارضایتی آنها نتیجه خوبی برای کشور ندارد، بنابراین باید در کار خود تجدید نظر کنند تا مردم راضی باشند.

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا در توضیح مصاحبه صبح امروزش اظهار داشت: بنده خبر مربوط به اعطای مجوز به آلبوم خواننده را پیگیری کردم.

وی افزود: مجوزی را که وزارت ارشاد صادر کرده تک خوانی خانم نیست بلکه هم خوانی است که پس از بررسی های لازم وزارت ارشاد به این آلبوم مجوز داد.

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه ادعای تک خوانی در این آلبوم صحت ندارد، افزود: قرار شده مسئولان مربوطه آلبومی را هم اکنون در بازار وجود دارد بررسی کنند و اگر با مجوز صادر شده انطباق نداشت حتما آن را جمع آوری کنند.

نوش‌آبادی ادامه داد: قبل از اعطاری مجوز هم محتوا و هم شعر و هم موسیقی این آلبوم بررسی و بر اساس مقررات برای این آلبوم مجوز صادر شد و اگر هم آلبومی با محتوای تک خوانی در بازار عرضه شده مجوزی از سوی ارشاد دریافت نکرده است و بدون اجازه در حال انتشار است که با آن برخورد می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد تاکید کرد: قرار شده مسئولان مربوطه آلبوم موجود در بازار را بررسی کنند ولی بر اساس بررسی‌های صورت گرفه باید تاکید کنم اعطای مجوز به البومی صورت گرفته که در آن یک خانوم با یک آقا هم خوانی کرده و صدای خانم در این آلبوم ذیل صدای مرد است.

وی گفت: وزارت ارشاد مجوزی را برای تک خوانی صادر نکرده و مجوز یاد شده برای هم خوانی بود و اگر آلبوم تکخوانی عرضه شده حتما بدون مجوز است.

ماجرای آلبومی که جنجالی شد
مراسم رونمایی از آلبوم «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» به آهنگ‌سازی «پیمان خازنی» در ژانر موسیقی ملی و با نگرشی ارکسترال، سه‌شنبه هفتم بهمن در فروشگاه نشر چشمه برگزار شد.

چند روز و پس از برخی انتقادات از این آلبوم، حسین نوش‌آبادی معاون پارلمانی و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص آلبوم «تورا ای کهن بوم دوست دارم» گفت: این آلبوم تک‌خوانی خانم نیست بلکه همخوانی است و پس از بررسی‌های لازم موفق به اخذ مجوزهای لازم از وزارت ارشاد شده است. وی افزود: مجوز این آلبوم قانونی صادر شده و در چهارچوب ضوابط و مقررات ارشاد بررسی و مجوز دریافت کرده و ادعای تک خوانی صحت ندارد. سخنگوی ارشاد ادامه داد: آلبوم‌های موسیقی به صورت همخوانی مسبوق به سابقه است و در گذشته نیز مشابه این آلبوم‌ها مجوز دریافت کرده و مخالف سیاست‌های هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست.

وی سپس اظهار داشت: بنده خبر مربوط به اعطای مجوز به آلبوم خواننده را پیگیری کردم. وی افزود: مجوزی را که وزارت ارشاد صادر کرده تک خوانی خانم نیست بلکه هم خوانی است که پس از بررسی های لازم وزارت ارشاد به این آلبوم مجوز داد. سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه ادعای تک خوانی در این آلبوم صحت ندارد، افزود: قرار شده مسئولان مربوطه آلبومی را هم اکنون در بازار وجود دارد بررسی کنند و اگر با مجوز صادر شده انطباق نداشت حتما آن را جمع آوری کنند.

سپس این مساله مورد توجه مجلس قرار گرفت. طاهری سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به انتشار خبر مبنی بر انتشار آلبوم تکخوانی یک خواننده زن اظهار داشت: در این راستا تماسی با آقای مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برقرار شد که وی در این باره گفت، آن گونه که در جامعه موضوع شایعه شده نیست و قرار شد تا در این رابطه اطلاعات دقیقی در اختیار مجلس و به ویژه کمیسیون فرهنگی قرار گیرد تا قضاوت و ارزیابی دقیق‌تری بتوان در رابطه انجام داد.

بعد از این، دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به برخی اخبار مبنی بر صدور مجوز آلبوم تک خوانی زن، جوابیه‌ای صادر کرد.

متن جوابیه دفتر موسیقی به شرح ذیل است:
«آلبوم «تو را‌ ای کهن بوم دوستت دارم» در واقع آلبوم هم‌خوانی با صدای استاد محسن کرامتی، استاد برجستهٔ آواز و ردیف‌دان موسیقی دستگاهی ایران، از هنرمندان خوشنام ومتعهد موسیقی ایران و خانم نوشین طافی است.

این اثر در قالب موسیقی سنتی با اشعار وموسیقی وزین بوده که در شوراهای شعر و موسیقی دفتر که متشکل از اساتید و نخبگان متعهد و ارزشی انقلاب اسلامی هستند بررسی ومورد تأیید قرار گرفته است.

بر اساس ضوابط موجود که ازبدو تاسیس دفتر موسیقی تا کنون به آن عمل شده است هیچ گونه منع قانونی برای صدور مجوز آثاری که هم خوانی زن ومرد دارند، وجود ندارد و پس از طی مراحل قانونی طبق روال مجوز انتشار برای این گونه آثار نیز صادر می‌گردد. لذا اثر مذکور به دفعات در واحد تطبیق بررسی شده و بر اساس مستندات موجود در پرونده پس از اصلاحات مورد نظر دفتر موسیقی، نمونه نهایی با رعایت کلیه ضوابط ومقررات، به درستی وصحت اجازه انتشار دریافت کرده است.

عموماً پس از انتشار آثار نیز کار‌شناسان واحد تطبیق مجدداً بررسی‌های تطبیقی را انجام خواهند داد و در صورت عدم تطبیق با نمونه صوتی ثبت شده در دفتر برخوردهای قانونی با متخلف صورت خواهد گرفت.

این دفتر مجدداً بر این نکته تأکید می‌کند که تاکنون هیچگونه مجوز تک خوانی بانوان اعم از آلبوم صوتی یا اجرای صحنه‌ای، مگر در موارد کنسرت ویژه بانوان صادر نکرده است.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=154044

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر