2

سیگنال‎ها و پیام‎های انفجار سفارت ایران در لیبی +تصاویر

  • کد خبر : 155578
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۷:۴۶

در دوره اخیر و بعد از هدف قرار گرفتن سفارت الجزایر در ژانویه سال گذشته و قبل از آن حمله به دفتر برنامه توسعه سازمان ملل و نهایتا حمله اواخر ژانویه گذشته به هتل کورنتیانس، می تواند نشان از ارسال پیامهایی برای برهم زدن ثبات و امنیت لیبی باشد

شبکه الجزیره در یکی از بخش های خبری خود به طور مفصل به موضوع وقوع انفجار مقابل سفارت ایران در لیبی پرداخت و از قول خبرنگار خود عنوان داشت که احتمالا حاوی ارسال سیگنالها و پیامهایی برای این کشور است.

 

 

جام/محمود عبدالواحد خبرنگار الجزیره در طرابلس درباره این انفجارها گفت: زیان های وارده به ساختمان سفارت ایران بسیار اندک است و فقط بخشی از درب پشتی سفارت ایران تخریب شده است بدون آنکه این انفجارها تلفات جانی به همراه داشته باشد.

وی افزود: در این انفجار از بمبهای دست ساز استفاده شده که در زبان محلی به آنها “ژلاتین” گفته می شود. سه بمب دست ساز در این حمله منفجر شد که نخستین آنها به بخشی از درب اصلی و اندکی از دیوار آن آسیب زد و شیشه های این ساختمان فرو ریخت.

بعد از ورود نیروهای امنیتی و محاصره مکان، تیمهای خنثی سازی بمب ها نیز از راه رسیدند که به محض ورود آنها دومین بمب نیز منفجر شد اما خوشبختانه این انفجار در مکان دوری نسبت به حاضران روی داد و تلفات انسانی در بر نداشت . تیمهای متخصص مواد منفجره نیز بمب سوم را کشف کردند.

 

 

 
خبرنگار الجزیره گفت: این اولین انفجاری نیست که مقر هیأت‌های دیپلماتیک را در طرابلس هدف قرار می دهد و باید اشاره کنم که هیأت دیپلماتیک ایران از سال ۲۰۱۲ لیبی را ترک کرده بود و هیچیک از اعضای هیأت دیپلماتیک ایران و حتی اعضای تیم تأمین امنیت دیپلماتیک در این مکان حضور نداشتند.

 

 

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص پیام و معنای این انفجار در حالی که اعضای هیات دیپلماتیک ایران سه سال پیش لیبی را ترک کرده اند؛ گفت: «غالبا هدف قرار دادن مقر هیأت‎های دیپلماتیک یا سفارتخانه‎ها با هدف ارسال پیام‎های مشخص در چارچوب تحولات سیاسی صورت می‎گیرد.»

 

 

 

 

وی افزود: «در خصوص سفارت یا بعثه دیپلماتیک ایران باید گفت که در سال ۲۰۱۲ تظاهراتی علیه ایران و حضور این کشور در لیبی برگزار شد و شکایت‎هایی از ایرانی‎ها صورت گرفت چرا که شایعاتی در خصوص اینکه آنان به تلاش برای گسترش تشیع روی آورده اند، منتشر شد و همین مسأله موجب خشم بخشی از مردم لیبی -بویژه ساکنان طرابلس- شد.
اما در دوره اخیر و بعد از هدف قرار گرفتن سفارت الجزایر در ژانویه سال گذشته و قبل از آن حمله به دفتر برنامه توسعه سازمان ملل و نهایتا حمله اواخر ژانویه گذشته به هتل کورنتیانس، می‎تواند نشان از ارسال پیام‎هایی برای برهم زدن ثبات و امنیت لیبی و دادن این پیام برای خارجی ها باشد که طرابلس ناامن شده است.

طبیعتا در تفسیر این انفجار در سایه تحولات سیاسی لیبی و نزاع میان طرف‎ها، شاید بتوان گفت هدف از این انفجار ارسال پیام به ایران در خصوص برانگیختن و تمایل و کمک این کشور به یکی از طرف‎ها در شرق لیبی در نزاع با گروه دیگر در غرب لیبی باشد.»

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=155578

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر