3

اژدها امشب در آسمان ایران می بارد

  • کد خبر : 15564
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۵

دبیر انجمن نجوم اهواز با اشاره به وضعیت ماه در بارش شهابی اژدهایی در شامگاه امشب گفت: این بارش شهابی از سراسر ایران قابل مشاهده است و برای پیدا کردن شهابها باید ۳۰ تا ۴۰ درجه فاصله با ستاره قطبی آنها را جستجو کرد.

دبیر انجمن نجوم اهواز با اشاره به وضعیت ماه در بارش شهابی اژدهایی در شامگاه امشب گفت: این بارش شهابی از سراسر ایران قابل مشاهده است و برای پیدا کردن شهابها باید ۳۰ تا ۴۰ درجه فاصله با ستاره قطبی آنها را جستجو کرد.

خسرو جعفری زاده در گفتگو با مهر، با بیان اینکه فاز ماه (سطح روشن ماه) در این پدیده ۳۲ درصد است، افزود: این توجه به میزان سطح روشن ماه می توان به راحتی بارش شهابی اژدهایی را رصد کرد.
دبیر انجمن نجوم اهواز با تاکید بر اینکه تعداد بارشهای شهابی اژدهایی متغیر است، اظهار داشت: از این رو نمی توان به درستی تخمین زد که میزان ZHR (تعداد شهابهایی که در یک ساعت قابل مشاهده است) این بارش چه تعداد خواهد بود.

وی با بیان اینکه در این بارش، زمین از توده های بازمانده از این دنباله دار عبور می کند، خاطر نشان کرد: منشاء این بارش دنباله دار کوتاه دوره ای به نام جیاکوبینى – زینر است که مدتها پیش از مدار زمین گذر کرده است ولی بازمانده های این دنباله دار در فضا رگه هایی را ایجاد کرده است.

جعفری زاده بارش شهابی اژدهایی در صورت فلکی اژدهایی قرار دارد، افزود: این صورت فلکی یکی از صور فلکی “دور قطبی” است و از آنجا که در ایران غروب کامل وجود ندارد همواره می توان آن را مشاهده کرد و مکان بارش در راس این صورت فلکی قرار دارد.

وی کانون دقیق این بارش را میان صورت فلکی اژدها و هرکول دانست و ادامه داد: از آنجایی که این صورت فلکی دور قطبی در ایران غروب نمی کند تا صبحگاه روز ۱۱ مهرماه قابل مشاهده است.

دبیر انجمن نجوم اهواز با تاکید بر اینکه برآورد دقیق ZHR در گرو وضعیت زمین است، اضافه کرد: ماه در شامگاه امشب ۱۰ مهر ماه نزدیک به تربیع است و در ساعت ۲۱:۳۳ دقیقه غروب می کند.

وی مرکز بارش را سمت شرق ستاره قطبی عنوان کرد و یادآور شد: رصدگران باید توجه داشته باشند که بارش شهابی دقیقا در کانون بارش نیست بلکه ۳۰ تا ۴۰ درجه از کانون فاصله دارد و باید در پیرامون ستاره قطبی را جستجو کنند.

این ستاره شناس با تاکید بر اینکه این پدیده در سراسر ایران قابل مشاهده است، ادامه داد: برای رصد این پدیده زیبای نجومی نیاز به آسمان تاریک است از این رو باید در مناطق دور از شهرها رصد انجام شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=15564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر