1

بازار سرمایه منتظر مشخص شدن نتایج مذاکرات هسته‌ای است

  • کد خبر : 158154
  • ۱۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۶

یک مقام مسئول در سازمان بورس اقدامات این سازمان برای مواجهه با نتایج احتمالی مذاکرات هسته ای را تشریح کرد و گفت: بخش زیادی از نگرانی های بازار سرمایه برطرف شده و فعالان بازار سرمایه در سال جدید با خیال آسوده تری نسبت به سرمایه گذاری اقدام می کنند.

محمودرضا خواجه نصیری، مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، وضعیت فعلی بورس را مورد توجه قرار داد و گفت: تقریبا از یک روز مانده به پایان سال گذشته معاملات بورس جریان مثبتی پیدا کرد و از ابتدای سال جدید شاخص بورس مثبت شد که در چنین وضعیتی برخی سهامداران اقدام به خرید کرده و برخی احتیاط بیشتری کردند.

وی افزود: اصلی ترین مسئله ای که اکنون در بازار سرمایه حاکم است، انتظار سهامداران نسبت به مشخص شدن نتایج مذاکرات است که البته رویکرد مثبت تری نسبت به گذشته در این خصوص وجود دارد. این در حالی است که علاوه بر موضوع هسته ای، رفع برخی مشکلات سال گذشته همچون رفع توقف نمادهای پالایشگاهی، وضعیت مناسبی را برای بازار ایجاد کرده و این اتفاقات باعث شده است تا سرمایه گذاران به اتفاقات سال ۱۳۹۴ رویکرد مثبت تری داشته باشند.

خواجه نصیری با اشاره به اینکه بزرگ ترین ابهام فعلی بازار سرمایه در حوزه سیاست خارجی است، تصریح کرد: برای سرمایه گذاران در سال ۱۳۹۴ علاوه بر مذاکرات هسته ای، موضوع نرخ سود بانکی اهمیت دارد که این موضوع نیز متاثر از جریان مذاکرات است. این در حالی است که فعالان بازار سرمایه با خیال آسوده تری نسبت به سال ۱۳۹۳ به فعالیت در بازار سرمایه اقدام می کنند زیرا در حال حاضر بخش عمده ای از نگرانی های بازار در صنایع مختلف همچون فلزات اساسی و پالایشگاه ها برطرف شده و امروز بازار شفاف تر از گذشته است.

این مقام مسئول سازمان بورس در خصوص تمهیدات این سازمان برای حصول توافق یا عدم حصول توافق هسته ای به ایسنا گفت: تمهیدات سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار این است که اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه برسد از طریق افزایش تامین مالی، عرضه های اولیه، تسهیل در افزایش سرمایه شرکتها و نیز صندوق های پروژه و فروش اختیاری و استقراضی در بورس زمینه توسعه بازار فراهم می‌شود اما در صورتیکه مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد منابعی که از طریق فروش اوراق پاداش سهامداری و فروش واحدهای “سپاس” تجهیز شده می تواند به همراه صندوق توسعه و تثبیت در صورت نیاز به تزریق نقدینگی در بورس کمک کند.

مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس در پاسخ به این سوال که آیا اوضاع بورس در شرایط فعلی هیجانی است، گفت: امروزه اکثر فعالان بازار نظرشان این است که نتیجه مذاکرات مثبت بوده و احتمال توافق بیشتر است و به همین دلیل برخی سرمایه گذاران علاقمند هستند که پیشرو باشند که این رویکرد ریسک را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر ابهاماتی که در فضای بازار وجود دارد و همین‌طور عدم اطمینان، تصمیم گیری را دشوار می کند. با این حال برخی سرمایه گذاران علاقمند هستند که ریسک کنند، بنابراین سرمایه گذارانی در این شرایط وارد بازار می شوند که ریسک پذیر هستند.

خواجه نصیری توصیه هایی به سهامداران کرد و گفت: سرمایه‌گذاران برای رسیدن به رویکرد درست باید از تحلیل های سطحی در حوزه سیاسی و اقتصادی بپرهیزند و از سرمایه گذاری بدون تحلیل خودداری کنند.

وی در خصوص برنامه های سازمان بورس در سال جدید گفت: فضایی که از اواسط سال گذشته برای بهبود زیر ساخت های بازار از طریق کاهش حجم مبنا و انتشار شاخص های جدید ایجاد شد مسیری است که در سال جدید نیز ادامه پیدا می کند به طوری که افزایش دامنه نوسان به اقتضای شرایط بازار، در سال جاری اجرا می شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=158154

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر