2

ابعاد جدیدی از نقض مقررات خلع سلاحی و فعالیت غیرقانونی در زمینه تسلیحات کشتار جمعی

  • کد خبر : 1650
  • ۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۳

علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی که عصر روز دوشنبه در مراسم اختتامیه کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه «ایران تنها کشور منطقه است که عضو همه معاهدات خلع سلاحی است»، گفت: «برجسته‌ترین و بارزترین عامل اختلال امنیت جهانی در قرن بیستم، ساخت، انباشت […]

علی باقری معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی که عصر روز دوشنبه در مراسم اختتامیه کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و عدم اشاعه در تهران سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه «ایران تنها کشور منطقه است که عضو همه معاهدات خلع سلاحی است»، گفت: «برجسته‌ترین و بارزترین عامل اختلال امنیت جهانی در قرن بیستم، ساخت، انباشت و به کارگیری سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه سلاح های اتمی از سوی قدرت‌های دارنده سلاح هسته‌ای به‌ویژه از سوی رژیم ایالات متحده آمریکا است».

باقری با توصیف سیاست‌های آمریکا به «دیکتاتوری مدرن» تأکید کرد: «فریب‌کاری و ریاکاری هسته‌ای» و «تروریسم هسته‌ای» دو ابزار و ترفند آمریکا در قبال موضوع هسته‌ای است. وی افزود: «آمریکا از یک سو خود را مدعی خلع سلاح هسته ای جلوه داده و از این طریق دریچه‌های پیشرفت ملت‌ها را به این بهانه مسدود می‌کند و از سوی دیگر تلاش می‌کند توانمندی‌های انسانی و فیزیکی ملت‌ها را برای دستیابی به دستاوردهای علمی بشری منهدم ساخته و از میان بردارد».

معاون سیاست خارجی و امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنرانی خود به تشریح موارد تخلف آمریکا از مقررات خلع سلاحی و خطرات به‏وجود آمده از جانب آن برای امنیت بین‌المللی پرداخت.

وی به ‌عنوان اولین نمونه به امضای معاهده نیواستارت بین روسیه و آمریکا پرداخت و گفت: «در این قرارداد دوجانبه‌ کاهش کلاهک‌های هسته‌ای هیچ سازوکار راستی‌آزمایی مشاهده نمی‌شود و بنابراین اجرای کمی و کیفی همان قرارداد نیز با شک و تردید جدی مواجه است».

باقری سپس به بیان سرگذشت کنفرانس خلع سلاح در ژنو پرداخت و گفت: «آمریکا سال‌هاست که در کنفرانس خلع سلاح در ژنو به مانع اصلی برای برخورد مؤثر با این تهدید تبدیل شده و از چهار موضوع اصلی کنفرانس، اخیراً فقط با مذاکره درباره جلوگیری از تولید مواد شکافت پذیر FMCT موافقت کرده است ولی همچنان با شمولیت حسابرسی انبارهای مربوط به مواد شکافت‌پذیر خود مخالفت می‌کند».

باقری در ادامه درباره حمایت مستمر آمریکا از اسراییل گفت: «آمریکا از تنها دارنده کلاهک‌های هسته‌ای در خاورمیانه یعنی رژیم صهیونیستی که به هیچ‌یک از مقررات بین‌المللی حتی قطعنامه‌های شورای امنیت وقعی ننهاده و سابقه‌ای مملو از جنایت، تجاوز و اشغالگری داشته و در تأسیسات مخفی هسته‌ای خود همچنان در حال افزودن بر انبار کلاهک‌های هسته‌ای است، بی‌وقفه حمایت بی قید و شرط می‌کند».

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان به استقرار بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته‌ای آمریکا در خاک اروپا اشاره کرد و با تأکید بر اینکه این اقدام نقض صریح NPT است، گفت: «بر اساس سند آرایش هسته‌ای آمریکا (NPR) هم که سال گذشته صادر شد گسترش استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی از اروپا تا منطقه خلیج فارس در دستور کار آمریکا قرار دارد».

باقری در بخش دیگری از سخنرانی خود به مسئله نقض مقررات خلع سلاحی از سوی انگلیس پرداخت و گفت: «رژیم انگلیس نیز به مدرن‌سازی سامانه‌های هسته ای ترایدنت (سامانه پرتاب کلاهک‌های هسته‌ای) ادامه می‌دهد که دست‌کم تا یک قرن دیگر تداوم خواهد داشت. اخیراً نیز رژیم انگلیس در یک اقدام کاملاً غیرقانونی قرارداد مشارکت هسته‌ای با فرانسه را امضا کرده تا از یک سو اطلاعات ساخت و مدرن‌سازی بمب‌های هسته‌ای را به مشارکت بگذارد و از سوی دیگر دو کشور هزینه کمتری برای گسترش زرادخانه هسته‌ای خود صرف کنند».

وی در ادامه سخنرانی خود به موارد تهدید ایران از جانب تروریست‌های هسته‌ای بین‌المللی از جمله آمریکا پرداخت و گفت: «رژیم ایالات متحده آمریکا در سند NPR رسماً جمهوری اسلامی ایران را به تهاجم هسته‌ای تهدید می‌کند. آمریکا با هدایت و حمایت از رژیم صهیونیستی نقش غیرقابل انکاری در به شهادت رساندن دانشمندان هسته‌ای ایران داشته است. نقش آمریکا در برنامه‌ریزی برای اخلال در صنایع هسته‌ای ایران از جمله اشاعه بدافزار استاکس‌نت برای جلوگیری از پیشرفت برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای غیرقابل انکار است. دولت آمریکا در آخرین سند NPR مجدداً ضربه اول هسته‌ای را به‌رسمیت شناخته و بر حق آمریکا بر به کارگیری از حمله اول هسته‌ای تأکید کرده است».

باقری سپس این پرسش را مطرح کرد که آیا این موارد مصداق فریب و دورویی هسته‌ای و اشاعه تروریسم هسته‌ای نیست؟

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان درباره نقش انگلیس در اقدامات تروریستی علیه کشورمان نیز گفت: «دولت انگلیس رسماً توسط یک مقام بلندپایه امنیتی خود و در یک اظهارنظر علنی تصریح می‌کند که با عملیات مبتنی بر اطلاعات باید برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را متوقف نمود و درست ۱۰ روز پس از این موضع‌گیری دانشمند هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران در مقابل دیدگان همسرش و در حالی‌که در مسیر دانشگاه بود به شهادت می‌رسد. آیا این مصداق تروریسم هسته‌ای نیست؟».

باقری در پایان از واقعیتی تکان‌دهنده درباره وضعیت داخلی آمریکا پرده برداشت و گفت: «در حالی‌که بودجه اختصاص یافته برای نگهداری و توسعه سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در سال ۲۰۱۱ بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۲۰۰۱ افزایش نشان می‌دهد، بر اساس آمار منتشرشده توسط مجله بهداشت عمومی آمریکا سالانه ۴۵ هزار نفر آمریکایی به دلیل مسایل ناشی از فقدان بیمه تأمین اجتماعی می‌میرند».

باقری در پایان این سخنرانی چند پیشنهاد کلیدی برای تحقق موضوع خلع سلاح در سطح جهانی مطرح کرد. یکی از پیشنهادهای این مقام امنیت ملی ایران این بود که: «مجمع عمومی سازمان ملل در راستای ایفای نقش اصلی خود در تحکیم امنیت و ثبات در جهان، یک روز از هرسال را به‌عنوان «جهان عاری از سلاح هسته‌ای» نام‌گذاری کند تا از این طریق بتوان بستر مناسبی برای ابراز خواست ملت‌های جهان برای وادارکردن قدرت‌های دارای سلاح هسته‌ای به تن دادن به روند واقعی خلع سلاح را فراهم نموده و از همه ظرفیت های سیاسی، رسانه‌ای و اجتماعی برای تحقق این حق مسلم بشریت بهره‌گیری شود».

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران همچنین در پیشنهادی دیگر از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کرد که در راستای انجام وظایف خود برای توسعه زمینه‌های استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و با تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب نسبت به شناسایی طراحان و عاملان تروریسم هسته‌ای در به‌کارگیری بدافزار استاکس‌نت برای حمله به صنعت و فناوری هسته‌ای کشورهای عضو آژانس و معاهده ان‎پی‎تی اقدام کرده و نتیجه را به اجلاس سپتامبر شورای حکام آژانس ارائه کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=1650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر