3

جزئیات مذاکره ایران و آلمان درباره خودرو

  • کد خبر : 165946
  • ۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۴

حاجی‌پور ادامه داد: شرکت های آلمانی بر این باورند که باید همکاری و مشارکت سرمایه‌گذاری با طرف‌های ایرانی داشته باشند. البته ما بر این باوریم که باید در یک بازار رقابتی، بهترین گزینه‌ها را برای صنعت خودروی کشور انتخاب کنیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو از سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه ۷۰ شرکت عمدتا تولیدی و صنعتی به وین خبرداد و گفت: هیاتی از فرانسه، ایتالیا و کره به زودی به ایران می‌آیند.
به گزارش مهر، محمدرضا نجفی‌منش در نشست خبری امروز قطعه‌سازان خودرو با خبرنگاران از اعزام هیاتی به همراه ۷۰ شرکت به وین خبرداد و گفت: در این سفر که در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری صورت می گیرد، هیاتی به سرپرستی وزیر صنعت، معدن و تجارت به وین سفر خواهد کرد و به تبع این سفر هم هیاتی از فرانسه، ایتالیا و کره به زودی به ایران سفر خواهند کرد.

عضو شورای سیاست‌گذاری خودرو افزود: در این سفر تعدادی از معاونان وزیر صنعت، معدن و تجارت حضور خواهند داشت و ۷۰ شرکت ایرانی که عمدتا تولیدی و صنعتی هم هستند برای شرکت در همایش ایران و اروپا وارد وین می شوند تا بتوانند دستاوردهای اقتصاد ایران را به اروپا معرفی کنند.

به گزارش مهر، علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان برای شرکت در جلسه سالانه صندوق اوپک به منظور توسعه بین‌المللی(OFID) راهی وین پایتخت اتریش شده است.

وی با اشاره به حضور هیات آلمانی در ایران و مذاکره با شرکت‌های خودروساز ایرانی، تصریح کرد: نفس حضور شرکت های آلمانی بلافاصله بعد از توافق هسته‌ای، یک پیام مهم برای اقتصاد ایران دارد، ضمن اینکه این هیات متشکل از شرکت‌هایی بود که رتبه های اول تجارت و تولید در آلمان را دارند و بنابراین همکاری با آنها برای ایران ارزشمند است. در این میان روز گذشته با نمایندگان فولکس واگن و مرسدس بنز هم مفصل مذاکره شد و قرار بر این است که تیم کارشناسی دو طرف، شهریورماه پیش رو پای میز مذاکره بنشینند.

به گفته نجفی‌منش، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه بر این نکته تاکید کرد که ایران قصد ندارد به صورت سابق، درهای کشور را به روی کالاها باز کند و یا اجازه دهد که از آلمان خودرو وارد شود بلکه اگر قرار است همکاری خودرویی میان ایران و آلمان شکل گیرد، حتما باید حداقل با ساخت داخلی ۴۰ درصد آغاز شده و ۳۰ درصد محصولات تولیدی نیز صادر شود. در غیر این صورت، ایران تمایلی به کار با آلمانی ها ندارد.

وی اظهار داشت: ایران در شرایط تحریم به خوبی نشان داد که با وجود تمامی سخت‌گیری‌ها تولید را ادامه داده و اگرچه افتی را در صنعت خودرو ظرف سال‌های ۹۱ و ۹۲ تجربه کرده اما از سال گذشته روند صعودی آغاز شده و قرار است که ظرف سال‌های آینده، تولید خودروی ایران به سه میلیون دستگاه برسد. البته برنامه های صادراتی هم برای صادرات خودرو دیده شده است و باید به این نکته توجه داشت که خودروهای تولید ۲۵ سال قبل را نمی توانیم صادر کنیم و باید با تکنولوژی روز دنیا تولید کرده و صادرات داشته باشیم.

به گفته نجفی منش، اگر قرار است به خودروسازان خارجی بپیوندیم، باید با آنها جوینت شویم و بنابراین باید روابط را ارتقا داده و به سمتی برویم که بتوانیم راه خودروسازان بزرگ دنیا را در پیش گیریم. از سوی دیگر، واردات خودرو نیز باید به کشور صورت گیرد اما این واردات باید به صورت منطقی و حساب شده باشد. ، اکنون ۳۷ درصد ارزش کل تولیدات کشور را واردات تشکیل می دهد که باید با تولید با کیفیت و منطبق با تکنولوژی روز، این سهم از واردات را کاهش دهیم.

وی اظهار داشت: در گذشته، خودروسازانی که با ایران کار می‌کردند، همچون پژو و رنو، مشکل نقل و انتقال پول را پس از تشدید تحریم‌ها داشتند که اگر این مشکل حل شود، کار و مدل جدیدی را برای همکاری با ایران ارایه خواهند کرد، ضمن اینکه پژو اعلام کرده که تا ۸۰ درصد خودروهایی را که قرار است در ایران تولید کند، داخلی سازی خواهد کرد، بنابراین انتظار قطعه سازان این است که از مرحله طراحی قطعات خودرو، وارد عمل شوند و با خودروسازان خارجی همکاری داشته باشند.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو ادامه داد: یکی از شرکت‌های خودروساز خارجی قول داده تا هاب مهندسی خود را در ایران بنا بگذارد و این شانس بزرگی برای ایران است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که هم اکنون فضای حضور خودروسازان خارجی و داخلی رقابتی است و در این فضای رقابتی می توان قیمت تمام شده را کاهش داد و کیفیت را بالا برد.

همچنین در این نشست، هومن حاجی‌پور، مدیر امور تشکل های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اشاره به مذاکرات روز گذشته اتاق بازرگانی ایران با هیات آلمانی، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی فرانکفورت از ایران خواسته است تا در نمایشگاه خودرویی که شهریورماه در آلمان برگزار می شود، حضور یابد، ضمن اینکه تاکید آنها این است که شرکای تجاری جدیدی به ایرانی‌ها معرفی شود.

وی افزود: از روزی که آخرین وزیر آلمانی به ایران سفر کرده است، حدود ۱۱ سال می‌گذرد، این در حالی است که اکنون این وزیر آلمانی در ایران حضور یافته است و امیدواریم بتوانیم به توافقات خوبی با هیات آلمانی دست یابیم. البته روز گذشته ابراز تمایل بسیاری از سوی شرکت‌‌های آلمانی برای حضور در اقتصاد ایران مطرح می شد و دستاوردی هم بالاتر از این نیست که روابط ما با یک کشور صنعتی دنیا، رو به بهبود رود و بنابراین باید گفت که نقطه شروع آغاز روابط ایران و آلمان با سفر روز گذشته این هیات آلمانی، به اقتصاد ایران بازگشته است.

حاجی‌پور ادامه داد: شرکت های آلمانی بر این باورند که باید همکاری و مشارکت سرمایه‌گذاری با طرف‌های ایرانی داشته باشند. البته ما بر این باوریم که باید در یک بازار رقابتی، بهترین گزینه‌ها را برای صنعت خودروی کشور انتخاب کنیم.

وی گفت: در جلسه روز گذشته ایران و آلمان، موضوع اصلی، سرمایه گذاری های مشترک میان دو کشور بود، این در حالی است که آلمانی ها هم بر این نکته پافشاری می کردند که به دنبال ارسال کالا به ایران نیستند بلکه اتصال بنگاههای بزرگ دو کشور را دنبال می کنند و خواستار سرمایه گذاری منطقی هستند.

مدیر امور تشکل‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران خاطرنشان کرد: آلمانی‌ها صرفا به دنبال بازار ۷۰ میلیونی ایران نیستند و بازار ۳۰۰ میلیونی منطقه اطراف ایران را دنبال می‌کنند و در کنار آن، تاکید بر صلح پایدار و توسعه هستند. یکی از محورهای نشست دیروز هم خودرو بود و بنگاه‌های متوسط و کوچک باید همتایان خود را پیدا کنند.

همچنین در این نشست محمدباقر رجال، رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرو گفت: یکی از بهترین شرایط برای صنعت ایران، کار کردن با شرکت‌های آلمانی است که به نظر می رسد قول آنها نیز قول است و می توانیم بر روی کار با آلمان‌ها حساب کنیم، بنابراین امیدوارم بتوانیم به عنوان شریک خوب و مطمئن تجاری برای هم باشیم.

وی از حضور هیاتی متشکل از واردکنندگان و تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت خبرداد و گفت: در این نمایشگاه، راجع به خرید کالا حرف نمی زنیم بلکه بحث بر این است که بازاری که هم اکنون ایران در اختیار دارد، تمایل آلمانی‌ها را برای همکاری مشترک برانگیخته است و بنابراین ایران قدرت چانه زنی دارد و خرید از آنها را منوط به داخلی سازی کرده است.

همچنین در این نشست، فرهاد احتشام زاده، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو اظهارداشت: هیات آلمانی، اولین هیاتی بود که بعد از توافق ایران با ۱+۵ وارد کشور شده است و بر همین اساس، ایران هم با هیاتی از تولیدکنندگان قطعات خودرو و واردکنندگان در نمایشگاه خودروی آلمان حضور خواهد یافت که در آن، ۱۰۹۶ برند حضور دارند و در آن، خودروهای برقی، هیبریدی و تجهیزات جاده‌ای، ترافیکی و حمل و نقل عرضه می شود. بخشی از این نمایشگاه هم به قطعات اختصاص دارد.

وی اظهار داشت: انجمن واردکنندگان خودرو، زمینه‌‌ساز حضور هیاتی از تولیدکنندگان و واردکنندگان ایرانی برای بازدید و مذاکره با همتایان خارجی شده است تا بتوان از تجربه و دانش آنها استفاده کرد. البته ما به دنبال پارتنر تجاری هستیم و برای اولین بار خواستار حضور در این نمایشگاه به صورت هیات تجاری هستیم.

احتشام زاده خاطرنشان کرد: پنج شرکتی که در این هیات حضور داشتند، از جمله ۲۰ شرکت برتر آلمان هستند و سود سالانه آنها به ۳۰۰ میلیون یورو می رسد، ضمن اینکه حضور این هیات در ایران، به صورت نمادین نبود و آنها بر این باور بودند که باید با ایران در زمینه سرمایه گذاری خارجی، مشارکت داشته باشند.

وی، سهم خودروهای وارداتی آلمانی را از میان خودروهای وارداتی کشور، ۵۵۰۰ دستگاه دانست و گفت: از ۱۰۵ هزار دستگاه، ۵۵۰۰ دستگاه خودرو از آلمان وارد می شود. انتظار داریم که در سال‌های آتی روند رو به رشدی داشته باشد.

احتشام زاده از مذاکره هیات آلمانی با ایران خودرو در روز گذشته خبر داد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=165946

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]