1

کامل ترین تاریخچه بازیهای ایران و بحرین

  • کد خبر : 16702
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۰ - ۱۴:۲۴

فردا مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل در قاره آسیا پیگیری می شود و در گروه پنجم تیم ملی ایران در ورزشگاه آزادی میزبان تیم ملی بحرین است. ایران در حالی با هدایت کارلوس کرش پرتغالی از بحرین پذیرایی می کند که این دیدار برای فوتبالدوستان کشورمان از اهمیت زیادی برخوردار است. تیم ملی بحرین به خاطر این که در برخی مواقع حساس مانع موفقیت ایران شده، به گربه سیاه تیم ملی معروف است و فردا این رویارویی در آزادی می تواند جنبه انتقامی هم داشته باشد .

تابناک: تیمهای ملی ایران و بحرین تاکنون ۱۳ بار باهم روبرو شده اند که ایران ۶ بار و بحرین نیز ۴ بار پیروز شده و ۳ بازی نیز به تساوی انجامیده است. تیم ملی در این بازی ها ۲۳ گل به بحرین زده و ۱۱ گل نیز دریافت کرده است. در ضمن دو تیم ۴ بار سابقه رویارویی در مقدماتی جام جهانی را دارند، اگرچه در مقدماتی ۲۰۰۲ با شکست مقابل بحرین از راهیابی به جام جهانی بازماندیم، اما در مقدماتی ۲۰۰۶ با پیروزی بر بحرین به جام جهانی صعود کردیم.  آخرین رویارویی دو تیم در جام ملتهای غرب آسیا در سال گذشته بود که ایران ۳- صفر پیروز شد.

کارنامه اولین بازی دوتیم

اولین بازی دوتیم در تاریخ  ۱۶ شهریور  ۱۳۵۳(۷/۹/۱۹۷۴ ) در  تهران- در چارچوب بازیهای آسیایی ۱۹۷۴) انجام شد که تیم ملی کشورمان تیم ملی بحرین را شش تایی کرد و در هم کوبید ، در آن دیدار غفور جهانی ۲۵، پرویز قلیچ خانی۳۲ ،محمود اعتمادی۴۱، محمد دستجردی۴۶ ، کارو حق وردیان۷۳ و دورازی، مدافع حریف۲۸) برای ایران گلزنی کردند .

در آن بازی که با قضاوت اعظم داور هندی انجام شد و فرانک اوفارل هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده داشت تیم ملی ایران با این ترکیب مقابل بحرین به میدان رفت :

منصور رشیدی ، محسن هوشنگی،مسیح مسیح نیا ، پرویز قلیچ خانی(۴۶ علی پروین )،اکبر کارگرجم ،محمود اعتمادی(۵۷ علی جباری )،جعفرکاشانی ، محمد دستجردی ، کارو حق وردیان،حسن روشن و غفور جهانی .

سرمربی : فرانک اوفارل

در ضمن علی دایی با ۳ گل زده به بحرین بهترین گلزن ایران مقابل حریف است .

تاریخچه بازیهای ایران و بحرین

۱۶ شهریور ۱۳۵۳( تهران- بازیهای آسیایی ۱۹۷۴): ایران ۶- بحرین صفر( گل ها: غفور جهانی، پرویز قلیچ خانی،محمود اعتمادی، محمد دستجردی، کارو حق وردیان، مدافع حریف)

۲۹ مرداد ۱۳۵۴( تهران- مقدماتی المپیک ۱۹۷۶): ایران ۳- بحرین صفر( گل ها: غلامحسین مظلومی(۲)، علی پروین)
۱۱مهر ۱۳۷۳( هیروشیما- بازیهای آسیایی ۱۹۹۴): ایران صفر- بحرین صفر

۱۶ فروردین ۱۳۷۹( حلب- مقدماتی جام ملتهای ۲۰۰۰ آسیا): ایران صفر- بحرین ۱
۲۱ فروردین ۱۳۷۹(تهران- مقدماتی جام ملتهای ۲۰۰۰ آسیا): ایران ۳- بحرین صفر( گل ها: محمود فکری، علی کریمی، علی دایی)
۲۳ شهریور ۱۳۸۰(تهران- مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲): ایران صفر- بحرین صفر

۲۹ مهر ۱۳۸۰( منامه- مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲): ایران ۱- بحرین ۳ ( گل: علی دایی)
۱۶ مرداد ۱۳۸۳( پکن- رده بندی جام ملتهای ۲۰۰۴ آسیا): ایران ۴- بحرین ۲ (گل ها: علی دایی(۲)، جواد نکونام، علی کریمی)

۲۱ بهمن ۱۳۸۳( منامه- مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶): ایران صفر- بحرین صفر
۱۸ خرداد ۱۳۸۴( تهران- مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶): ایران ۱- بحرین صفر (گل: محمد نصرتی)

۲ فروردین ۱۳۸۷( منامه- دوستانه): ایران صفر- بحرین ۱ گل:(محمد حسین۶۱ برای بحرین )

۹ شهریور ۱۳۸۸( منامه- دوستانه): ایران ۲- بحرین ۴ (گل ها: فریدون زندی-۲ گل)

۲ مهر ۱۳۸۹( امان- جام غرب آسیا): ایران ۳- بحرین صفر (گل ها: هادی عقیلی(۲)، مهرداد اولادی)

ضمنا آخرین رویارویی ایران و بحرین در ورزشگاه آزادی به ۱۸ خرداد ۱۳۸۴ برمی گردد که تیم ملی در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ با تک گل محمد نصرتی مقابل این تیم پیروز و راهی جام جهانی شد.

در حاشیه بدترین شکست ایران مقابل بحرین

شکست سه بر یک تیم ملی ایران مقابل بحرین که در نهایت به محرومیت‌ ما از حضور در جام جهانی آسیایی‌ها انجامید. یکشنبه ۲۹ مهر ۸۰ برگزار شد. درست در چنین ماهی بود که بحرین وارد تاریخ فوتبال ایران شد. بحرین و البته خاطرات فراوان دیگری از آن شب تلخ…

تیم بلاژویچ در حالی با یک شکست غیرمنتظره از صعود مستقیم به جام جهانی کره و ژاپن باز ماند که از دیدار رفت در تهران به تساوی بدون گل با بحرین رضایت داده بود.تیم ملی اما در شب فاجعه‌آمیز میزاپور، رحمان‌رضایی، نیکبخت، پیروانی، دایی و کریمی و …. با سه گل به بحرین باخت تا اعضای این تیم با پرچم عربستان پایکوبی کنند!

سنگین ترین شکست ایران

در سال ۸۸ تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه ملی منامه رودرروی بحرین قرار گرفت و با نتیجه ی سنگین چهار بر دو برابر میزبان شکست خورد. دو گل ایران را در این بازی فریدون زندی به ثمر رساند.

در شرایطی تیم ملی چنین شکست سنگینی را متقبل شد که داور بوسنیایی قضاوت یک طرفانه ای را ارایه داد و این مساله بارها با اعتراض شدید بازیکنان تیم ملی ایران روبه رو شد که در برخی مواقع برخورد فیزیکی بین بازیکنان ایران و داور به وجود آمد.

این سنگین ترین شکست ایران برابر یک تیم حاشیه ی خلیج فارس است. پیش از این تیم بحرین در رقابت های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۲ در همین ورزشگاه با نتیجه ی سه بر یک ایران را از پیش رو برداشته بود.

هم چنین این شکست سنگین ترین شکست تیم ملی در چند سال اخیر بوده است

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=16702

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر