به گزارش تابناک، «گوگل ارث» به عنوان یکی جذاب ترین خدمات گوگل در پایان ماه سپتامبر (هفته گذشته) در حالی رکورد یک میلیارد دانلود خود را اعلام نمود که شرکت گوگل در ارائه این خدمات در واقع تنها با خود رقابت می کند.
توجه به این نکته مهم اقتصادی بسیار حایز اهمیت است که اصولا شرکتهای دارای انحصار در عرضه یک خدمات خاص، کمتر به دنبال نوآوری و گسترش خدمات خود آن هم با این جدیت هستند زیرا در بازار بدون کوچکترین تلاش مضاعفی از بی رقیب بودن خود بهره می برند اما در این میان گوگل از معدود شرکت هایی است که حتی در خدمات بی رقیب خود چون گوگل ارث نیز دائما نوآوری و گسترش حوزه پوشش خود را نمایان می کند.
اطلاعیه گوگل به مناسبت یک میلیاردمین دانلود گوگل ارث
در بخشی از اطلاعیه گوگل به مناسبت یک میلیاردمین دانلود گوگل ارث آمده است:
«یک میلیارد چقدر بزرگ است؟
یک میلیارد ساعت پیش انسانهای مدرن در عصر حجر می زیستند.
یک میلیارد دقیقه قبل امپراطوری روم به تازگی در حال طلوع کردن بود.
اگر شما سه بار تا کره ماه سفر کرده و باز می گشتید مسافرت شما مسافتی یک میلیارد متری را شامل می شد.
ما اگرچه بابت این نقطه عطف یک میلیاردی مفتخریم اما بیشتر افتخار می کنیم بابت نتایجی که افراد و سازمانها در طول سالها از گوگل ارث بدست آوردند.
وقتی شرکت کی هول طرح نمایشگر زمین را برای اولین بار در ۲۰۰۱ ابداع کرد جان هنک و براین مک کلندن دو تن از بنیانگذاران این ایده هرگز تصور نمی کردند که ایده آنها در این سطح وسیع توسط معلمان و آموزشگاهها، پژوهشگران علمی و حتی فعالان و علاقه مندان روزمره در مسیر های فوق العاده خلاقانه استفاده شود.
شرکت کی هول در سال ۲۰۰۴ توسط گوگل خریداری شد و ماهواره معروف گوگل ارث سال بعد به فضا پرتاب گردید.
مک کلندن نحوه تغییر کاربری گوگل ارث از یک ابزار خاص برای کاربران تجاری به یک بازار مصرف عمومی را این گونه شرح می دهد:
زمانی بود که کاشفان برای کشف یک نقطه جدید در بخشی از نقشه جغرافی جهان نه تنها زمان بلکه جان خود را صرف می کردند.
ما در گوگل ارث نتایج تمامی آن اکتشافات بزرگ را تنها با یک اتصال اینترنت در اختیار تمامی کاربران و پژوهشگران قراردادیم. کسانی که ما آنها را محققان نشسته بر صندلی می نامیم با استفاده از ابزار گوگل ارث نوآوری هایی در دانش کرده اند که می توانند به حق خود را کاشفان آنها بدانند.»
همه اقشار جهان از گوگل ارث بهره می برند؛ حتی مبارزان فلسطینی!
به حقیقت خدمات گوگل ارث حجم بالایی از دانش را که باید با قیمت های گزافی از اطلس های و دانش نامه های جغرافیایی جهان خریداری می شد به رایگان در اختیار کاربران خود قرارداد و تنها به سود (البته نه چندان کم) حاصل از تبلیغات گوگل اکتفا نمود.
گفتنی است حجم استفاده های علمی مبتنی بر جغرافیا پس از عمومیت یافتن این ابزار اینترنتی رشد بسیار فزاینده ای داشته تا جایی که چندی پیش رژیم صهیونیستی با شکایت از گوگل بابت قرارداشتن نقشه های اراضی اشغالی در ابزار گوگل ارث که مبنای حملات موشکی مبارزان فلسطینی گردیده است شکایت نمود.
گسترش روز افزون گوگل؛ نماد روحیه اقتصادی پویا
اما صرف نظر از این جنبه های نادر باید تاکید داشت که گوگل به عنوان یک شرکت نوآور در خدمات اینترنتی که در اغلب خدمات خود بی رقیب بوده و یا بارقبا فاصله دست نیافتنی دارد اما این انصار و حاشیه امن هرگز سبب دست کشیدن از نوآوری و گسترش خدمات نشده بلکه گوگل به همان میزان که با رقبا از نظر میزان مشتری فاصله دارد از نظر میزان نوآوری و گسترش نیز جلو است.
به عنوان مثال می توانید در صفحه لینک شده کلیک نموده و سیر تحولات و نوآوری های گوگل ارث از ۲۰۰۸ تا کنون را ببینید.
چیزی که به عنوان رمز موفقیت و بقا در اقتصاد از آن یاد می شود و با داشتن چنین نگرشی است که می توان قله های رشد اقتصادی و تولید ثروت برای خود و جامعه را فتح نمود.