1

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی:ضررهای ۸سال گذشته در آینده مشخص می‌شود

  • کد خبر : 172887
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۵

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در ۸ سال گذشته به دلیل رفتارهای نادرست کشور با ضررهایی روبرو شد که خسارت‌های آن در آینده مشخص می‌شود هرچند امروز با تدبیر دولت جدید ما از سد بزرگی رد شده‌ایم.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی معتقد است: در ۸ سال گذشته به دلیل رفتارهای نادرست کشور با ضررهایی روبرو شد که خسارت‌های آن در آینده مشخص می‌شود هرچند امروز با تدبیر دولت جدید ما از سد بزرگی رد شده‌ایم.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی (رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام) صبح امروز؛ دوشنبه ۲۷ مهر؛ در آستانه روز جهانی معماری و در دیدار با جمعی از فعالان حوزه معماری و شهرسازی با اشاره به اهمیت بحث محیط زیست، شهرسازی و مسکن گفت: نمی‌توان با این مسائل به صورت سلیقه‌ای برخورد کرد زیرا مسکن و محیط زیست واقعیت زندگی است.

وی ادامه داد: امروز در تمام دنیا؛ ساختمان‌ها و بنا‌ها جزء نماد و افتخارات کشور‌ها هستند و مردم مناطق دیگر به‌طور مثال برای دیدن ساختمان‌ها به کشور دیگری می‌روند. به همین دلیل معماری و شهرسازی امری فانتزی نیست بلکه ضرورت زندگی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه ساختمان سازی و شهرسازی باید مبنای علمی داشته باشد؛ گفت: امروز دیگر نمی‌توان در شهرسازی بی‌نظم بود و باید در نظام شهرسازی و ساخت مسکن به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که به‌طور مثال برای صد سال آینده نیز طراحی و پیش‌بینی شده باشد. در این میان باید تمامی موارد اعم از مصالح استفاده شده، میزان انرژی که در ساختمان مصرف می‌شود؛ یا به هدر می‌رود و همچنین مسائل دیگر کاملاً فنی و حساب‌شده باشد.

وی افزود: قاعدتاً اگر ملتی می‌خواهد کارش و زندگی‌اش عالمانه باشد باید از متخصصان استفاده کند و در معماری و خانه‌سازی نیز باید از معماران و مهندسان استفاده کرد و این امر باید کاملاً از سوی مدیران شهری، شهرداری‌ها و قانونگذاران رعایت شود. حتی دانش معماری نیز باید به مردم عادی و عمومی آموزش داده شود تا آن‌ها نیز از وضعیت معماری مطلع باشند.

هاشمی‌رفسنجانی با تقدیر از مهندسان و معماران و همچنین اساتید دانشگاه‌ها در این حوزه گفت: ما امروز در بحث آموزش چیزی کم نداریم و تجربیات خوبی کسب کرده‌ایم و درکنار آن ارتباطات جهانی خوبی نیز داریم. وقت آن است که با استفاده از این مزیت‌ها به یک تحول دست پیدا کنیم.

وی به وضعیت کشور در هشت سال گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه در هشت سال گذشته و دولت‌ قبل همه چیز هرج و مرج بود و براساس سلیقه شخصی عمل می‌شد و به آیین‌نامه و قانون توجهی نمی‌شد و بی‌نظمی‌هایی را به وجود آورد که ضررهای زیادی را به دنبال داشت و این ضرر‌ها خسارت‌هایی برای کشور دارد که بعداً و در سال‌های آینده مشخص می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در دو سال اخیر گفت: امروز با تدبیر و درایت و تلاش‌های شبانه‌روزی تیم مذاکره‌کننده ما به خوبی از یک سد بزرگ عبور کردیم؛ سدی که بسیاری تصور می‌کردند ما تا مدت‌ها پشت آن باقی خواهیم ماند ولی امروز راه جدیدی باز شده است.

هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به اینکه کشور ظرفیت‌ها و امکانات زیادی دارد و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد؛ گفت: من در دیدار با چند نفر از مقامات اروپایی به آن‌ها یادآور شدم که شما مسئله مهاجران را که به اروپا آمده‌اند بزرگ می‌کنید، درحالی‌که در هرکدام از کشورهایی همچون ایران، ترکیه، اردن از سال‌های گذشته بیش از ۳ میلیون مهاجر حضور داشتند و زندگی می‌کنند، به همین دلیل حضور ۱. ۵ میلیون مهاجر برای قاره اروپا بحران نیست و نباید نام آن را بحران بگذاریم اما مقامات اروپایی می‌گفتند که شما خودتان را با ما مقایسه نکنید کشورهای اروپایی از لحاظ وسعت و امکانات محدود هستند اما شما ظرفیت زیادی دارید.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: بیشتر ما امروز به مشکلات در شهر‌ها و روستا‌ها آشنا هستیم و به طور مثال می‌دانیم که در روستا‌ها جاده‌سازی به خوبی صورت نگرفته و یا می‌دانیم که اگر در تهران زلزله‌ای رخ بدهد چه فاجعه‌ای به دنبال دارد اما متاسفانه نظارتی بر روی آن‌ها نشده و کار درستی انجام نشده است هرچند از سال‌ها پیش نیز اینگونه بود و نظارت وجود نداشت.

وی با تشکر از معماران و فعالان شهرسازی گفت: باید این روح جمعی که در شما وجود دارد را ارج شمرد و به شما توصیه می‌کنم که به این روحیه ادامه بدهید و جذب جوانان را تقویت کنید.

پیش از سخنان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ۵ نفر از معماران و شهرسازان به نمایندگی از جامعه معماران مشکلات خود را با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح کردند.

سادات‌نیا از انجمن مشاوران حوزه معماری طی سخنانی گفت: معماری و شهرسازی امری کیفی است که به صورت مستقیم باعث ارتقای سطح زندگی شهری می‌شود و وظیفه معماران است که به کیفیت در کارهای خود توجه کنند.

وی ادامه داد: کار ما اندیشه‌سازی در توسعه است اما متاسفانه در سال‌های گذشته آنقدر درگیر مسائل کمی شدیم که از کیفیت دور ماندیم. همچنین امروز بسیاری از جوانان در حوزه معماری بیکار هستند.

وی ادامه داد: در هشت سال گذشته به حوزه معماری و شهرسازی توجهی نشده و اصلاً وضعیت خوبی ندارد و در بخش‌هایی همچون میزان دستمزد و حق‌الزحمه همکاران ما بسیار کمتر از هم‌صنفان خود در کشورهایی همچون بنگلادش و ترکیه درآمد دارد.

بهزادفر به عنوان نماینده معماران و طراحان گفت: امروز متاسفانه به دلیل توسعه شتابان، همه شهر‌ها شبیه به هم شده‌اند و شاهد هستیم که شهرهای ما از برخی الزامات زیستی تهی شده‌ است و این مسئله درباره تهران نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: امروز تهران به عنوان پایتخت از لحاظ شهری و امکانات بسیار سنگین شده است و این امر خطرناک است و به نوعی امنیت ملی را نیز تهدید می‌کند.

نیک‌دل نماینده انجمن معماران جوان نیز گفت: متاسفانه به نسل جوان اعتماد کامل وجود ندارد در حالی که باید به حضور جوانان در بخش معماری و شهرسازی توجه زیادی شود.

بهبهانی نیز طی سخنانی گفت: ما امروز بیش از ۸۰۰ دانشکده در بخش‌هایی همچون معماری داریم که خروجی‌های خوبی دارد اما متاسفانه تجربیات آن‌ها در فضای شهری دیده نمی‌شود.

وی ادامه داد: امروز ما در شهر‌ها نه تنها کمبود آب داریم بلکه به دلیل ساخت غلط ساختمان‌ها و شهر‌ها ما شاهد هستیم که شهرهای ما دچار کمبود آفتاب نیز شده‌اند.

ناصرنصیر هم گفت: معماری مسئله مهم و ملی است زیرا ما معماری را می‌سازیم و معماری ما را می‌سازد و سرمایه زیادی در کشور صرف امور معماری می‌شود. امروز حل مشکلات شهر‌ها و همچنین مشکلات معماری ساختمان‌ها از عزم ملی می‌خواهد.

به گزارش ایلنا، درپایان رضوی‌کیا با تشکر از  زمانی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به معماران و شهرسازان اختصاص داده؛ عملکرد انجمن معماران و شهرسازان و برنامه‌های روز جهانی معماری را تشرح کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=172887

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. اقای هاشمی تا وقتی که تو خانوادت تو این مملکت هستین و فسادمیکنین مملکت ما از این بهتر نمیشه خدا پدر و مادر احمدی نژاد رو بیامرزه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]