1

نشست چهارجانبه وین درباره سوریه به نتیجه نمی‌رسد

  • کد خبر : 173132
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۳

کارشناس تحولات خاورمیانه با اشاره به نشست امروز وزیران خارجه آمریکا، روسیه، ترکیه و عربستان درپایتخت اتریش درخصوص تحولات سوریه، دستیابی این کشورها به توافقی درباره مبارزه با گروه های تروریستی را بعید دانست.

” صباح زنگنه ” در گفت وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم، با اشاره به شکست گروه های تروریستی و حامیان آنها در سرنگونی دولت دمشق درباره ورود روسیه به صحنه جنگ با گروه های تروریستی سوریه گفت: این ورود می تواند امکان  تغییر جدی در صحنه نبرد با این گروه ها را فراهم کند البته اقدامات  آمریکا و متحدانش تحت عنوان “ائتلاف ضد تروریست” عملا به هیچ نتیجه ای نرسیده و بیشتر به تقویت نیروهای مسلح ضد نظام سوریه شده بود و می رفت تا درد و رنج مردم این کشور را بیشتر کند و فجایع بیشتری را به بار بیاورد. ما شاهد ایجاد موج گسترده آوارگان سوری بودیم این موج به مسئله روز اروپا و جهان تبدیل شد.

عملیات نظامی بسترساز مذاکرات سیاسی

این کارشناس تحولات خاورمیانه با بیان اینکه موج آوارگان و مسلح کردن نیروهای مخالف نظام بشار اسد سبب ایجاد اختلال در سطح منطقه و جهان شده بود اظهار داشت: باید این اختلال برطرف و وضعیت منطقه تعدیل می شد. لذا حضور نیروهای روسیه در سوریه از یک لحاظ بر تقویت و تداوم حکومت بشار اسد پیغام می داد و از طرف دیگر سبب بهم ریختن نظم و هماهنگی ها کشورهای غربی با نیروهای تروریستی شد اما روشن است که هیچوقت عملیات هوایی و دریایی نیروهای روسیه نمی تواند به ایجاد تغییر بر روی زمین منجر شود ولی با ورود نیروهای زمینی بعد از حملات هوایی می تواند مکمل این عملیات بشود. مجموع این عملیات ها می تواند زمینه مذاکرات سیاسی فراهم کند.

عقب ماندگی آمریکا و متحدانش

وی با اشاره به ارائه طرح هایی از سوی ایران و روسیه و تلاش های نماینده سازمان ملل برای بیرون رفت سوریه از بحران کنونی گفت: آمریکا و متحدانش با ملاحظه برتری طرح های روسیه و ایران و نماینده سازمان ملل برای پایان دادن به درگیری های داخلی سوریه از راهکارهای سیاسی به  تکاپو افتادند تا در صحنه های تبلیغاتی و سیاسی بتوانند عقب ماندگی هایشان را جبران کنند اما حضور بشار اسد در مسکو یک هشدار جدی تری به ترکیه، عربستان و حتی آمریکا داد که روسیه می تواند تا آخر این مسیر را ادامه بدهد و به تداوم حضور بشار اسد و یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری های داخلی سوریه منجر شود.

وین نشست بدون توافق

این تحلیلگر تحولات سیاسی خاورمیانه درباره برگزاری نشست وزیران خارجه آمریکا ، روسیه و ترکیه و عربستان در وین و احتمال دستیابی آنان به توافقی در رابطه با مبارزه با گروه های تروریستی سوریه  گفت: بنده فکر نمی کنم آنان بتوانند به چنین توافقی دست پیدا کنند چراکه آمریک،ا ترکیه و عربستان بیشتر به دنبال حمایت از جناحی از نیروهای تروریستی هستند که بتوانند جایگزین دولت فعلی دمشق بشوند یعنی همچنان بر طبل تغییرات براساس عملیات نظامی می کوبند و این گروه ها مشخص هستند مثل گروه النصره احرار الشام و جیش الفتح . این گروه ها مورد حمایت آمریکا عربستان بطور مشخص هستند و هیچگونه مبارزه ای هم علیه داعش انجام نداده‌اند. درحقیقت از زمانی که ائتلاف ضد داعش عملیات خود را علیه این گروه تروریستی شروع کرده، اثرگذاریش بسیار کم بوده و بیشتر به نوعی ملاطف با این نیروهای تروریستی بشمار می رود.

بهانه‌ای برای ارسال سلاح و تروریست

وی درپایان با اشاره به اختلافات بنیادین آمریکا ، روسیه ، ترکیه و عربستان درخصوص تعریف تروریسم درباره چرایی تشکیل نشست وین گفت:  شرکت کنندگان در این نشست بیشتر به دنبال یافتن راه های عدم تقابل درسطح بالاتر و احیانا اعمال فشار بیشتر به روسیه هستند تا عملیات نظامی خود را در سوریه متوقف کند. بدیهی است این نشست  یک موج بدی به دنبال خواهد داشت و بهانه دیگری برای عربستان و ترکیه جهت ارسال سلاح و تروریست بیشتر به داخل سوریه فراهم می کند. به نظرمی رسد آمریکا ومتحدانش بدنبال دستیابی به یک بهانه تبلیغاتی – سیاسی هستند تا مسیر خود را با این عقب ماندگی که پدید آمده است، جبران کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=173132

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر