به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نام حسین مسافرآستانه پیش از آن که پیوندی با سینما داشته باشد با تئاتر گره خورده بود. کسی که از سال ۶۶ کارگردانی و بازیگری را در تئاتر آغاز کرده و طی این چند دهه مسئولیتهای زیادی چون مدیر هنرهای نمایشی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، دبیر جشنوارههای سراسری دفاع مقدس و جشنواره تئاتر فجر، تدریس در دانشگاه و ریاست مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت.
اما حجتالله ایوبی وقتی ۴ آذر ۹۲ حکم انتصاب مسافرآستانه به مدیرعاملی موسسه رسانههای تصویری را امضا میکرد، نوشت که با توجه به شناختی که از توان ، تجربه و سوابق او در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری دارد امیدوار است که از نزدیک شاهد تحولات مثبت در این موسسه باشد.
اتفاقی که حالا با برکناری مسافرآستانه از موسسه باید آن را بررسی کرد.
بدین ترتیب مدیر تئاتری سالهای پیش بر صندلی ریاست جایی تکیه زد که سینماگران بسیاری برای بالا بردن فروش آثارشان به آن چشم دوخته بودند. موسسهای که با مشکلات بسیاری از جمله قاچاق و کپی غیرمجاز فیلمها روبرو بود.
او که در دوره احمدینژاد مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی بود بعد از مدتی استعفای خود را به محمد حسینی وزیر وقت ارشاد ارائه کرد تا نامش از فهرست مدیران احمدینژادی خط بخورد. شاید به همین خاطر بود که وقتی طاهری تصمیم گرفت دست از سر تئاتر ایران بردارد نام مسافرآستانه به عنوان یکی از گزینههای ریاست بر مرکز هنرهای نمایشی مطرح میشد. اتفاقی که هرگز رخ نداد.
اما چرا حجتالله ایوبی یک تئاتری را برای ریاست موسسه هنرهای تصویری انتخاب کرد؟ این پرسشی بود که اغلب منتقدان ایوبی و بخشی از اهالی سینما میپرسیدند. خود مسافرآستانه اما به این پرسش چنین پاسخ داد: «افراد زیادی از حورههای غیرفرهنگی به سینما آمدهاند و کسی به آنها خرده نگرفته است که چرا از یک حوزه دیگر در سینما حضور دارند. حال بیان چنین مسائلی از نظر من یک بهانه است، بهانهای که علیه من نیست بلکه میخواهند آقای ایوبی را آزار دهند که چرا مدیران تئاتر به سینما آمدهاند. این در حالی است که همیشه تئاتر و سینما در کنار هم بودهاند و یکدیگر را پوشش دادهاند.»
یکی از انتقادهایی که به مسافرآستانه در دوران مدیریتش میشد، پایین بودن گردش مالی این موسسه بود. نکتهای که مدیر قبلی موسسه رسانههای تصویری آن را عنوان میکرد و با استناد به گردش مالی موسسه در زمان مدیریت خودش، میگفت که وضعیت چندان مناسب نیست.
مسافرآستانه اما برای این ایراد هم پاسخ داشت: «نظر ایشان درباره گردش مالی در موسسه رسانه های تصویری کاملا صحت دارد، اما من به این مساله اعتقاد ندارم که موسسه رسانه های تصویری در مقام رقابت با دیگر شرکت های شبکه نمایش خانگی برآید. در واقع باید بگویم که رقابت با نمایش خانگی آن هم با پول دولت کار بسیار راحتی است و می توان گفت که چنین رقابتی یک سود کامل است اما از نظر من چنین رقابتی قابل اعتبار نیست. مدیرعامل پیشین موسسه رسانه های تصویری درباره گردش مالی این موسسه کاملا درست گفته است، او یکی از مدیران اجرایی فعال در سینمای ایران به شمار می رود و در زمان مدیریت خود گوی رقابت اقتصادی را از همه شرکت های ویدیو رسانه ربوده بود و همین امر باعث ایجاد اختلالاتی در این حوزه شد البته ایشان در زمان مدیریت خود بسیار فعال بود. اما نگاه من به مساله شبکه نمایش خانگی کاملا متفاوت است و نگاه مدیریتی من با ایشان فرق دارد و من نه آن دوران را باعث افتخار می دانم و نه این دوران را باعث بی افتخاری.»
با وجود همه این مسائل اما حالا خبرگزاری ایلنا خبر برکناری حسین مسافرآستانه از مدیرعاملی موسسه رسانههای تصویری را منتشر کرد است. او هم برای برکناری همان روندی را طی کرد که اغلب مدیران طی میکنند. از شایعه تا تکذیب، از تکذیب تا برکناری.
حالا باید دید به جای این مدیر تئاتری چه کسی بر صندلی خالی ریاست این موسسه تکیه میزند و مسافرآستانه نیز آیا دوباره به خانه اولش تئاتر بازمیگردد یا ترجیح میدهد همچنان سینما را برای ادامه کار انتخاب کند.