دکتر عطاءالله حکیمی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی صدای صنعت گفت: مشکلات صنعت خودروی کشور ارتباطی با تحریم یا دوران پساتحریم ندارد. مشکل اساسی صنعت خودروی کشور در داخل مجموعه خودروسازی هاست و آن مشکل، کاهش کیفیت تولیدات خودروسازهای داخلی است.
وی ادامه داد: نکته تامل برانگیز دیگر، افزایش قیمت تولیدات خودروسازهای داخلی است. دو خودروساز بزرگ کشور مساله اشتغال را بهانه ای جهت سرپا نگه داشتن خود قرار داده اند. علیرغم کاهش کیفیت خودروهای تولید داخل و افزایش قیمت آن ها، روز به روز بر زیان انباشته شرکت های سایپا و ایران خودرو افزوده می شود و مشخص نیست که چه کسی باید پاسخگوی این موضوع باشد.
نماینده مردم رودبار با بیان اینکه دولت فقط به دنبال نجات این دو خودروساز است و در این میان رضایتمندی مردم نادیده گرفته می شود، اظهار داشت: اگر خودروسازها می خواهند در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشند، باید بپذیرند که به دانش فنی نیاز دارند و باید با بهره گیری از توانمندی نخبگان و استفاده از مهندسی معکوس، در راستای حل مشکلات ساختاری این دو خودروساز گام بردارند تا توانایی رقابت در سطح بین المللی را داشته باشند.
عضو کمیسیون اقتصادی تصریح کرد: در صورتیکه اتفاقات دوران پساتحریم مثبت باشد و مبادلاتی بین ایران و کشورهای اروپایی صورت گیرد، خودروسازان ما که قادر به رقابت با خودروسازان کشورهای کوچکی مانند مالزی و کره نیستند، چگونه می توانند با خودروسازان کشورهای اروپایی به رقابت بپردازند؟ با این شرایط ، خودروسازان داخلی در دوران پساتحریم از صحنه رقابت با خودروسازان اروپایی حذف خواهند شد.
وی با انتقاد از عدم بهره گیری خودروسازان از دانش نخبگان کشور، گفت: متاسفانه خودروسازان داخلی نه خود اقدامی در راستای خروج از وضعیت کنونی انجام می دهند و نه از مشاوره نخبگان صنعت خودرو بهره می گیرند؛ دانشگاه هایی در بحث طراحی خودرو فعالیت می کنند که می توانند به یاری خودروسازان بشتابند؛ اما متاسفانه خودروسازها هیچگونه قرارداد مشترکی جهت بهره مندی از تخصص دانشگاه ها با آن ها منعقد نمی کنند.
دکتر حکیمی در پایان با ذکر این نکته که تولید داخلی خصوصا در دو سال گذشته به حال خود رها شده است، گفت: خودروسازها خود نمی توانند دانش فنی خلق کنند. شعارهای خودروسازان پشتوانه اجرایی ندارد و چاره حل مشکلات مربوط به تولید و اشتغال و کیفیت و قیمت تمام شده نیست.