2

توسعه ایستگاه‌های راه‌آهن برای یکپارچه‌سازی حمل و نقل

  • کد خبر : 174777
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت نگاه یکپارچه در راه آهن گفت : در مورد ساخت ایستگاه‌ های راه‌آهن تجدید نظر شده است و باید نگاه جامع به موضوع راه آهن داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛   عباس آخوندی امروز در هفدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی با بیان اینکه ۲ شعار مهم در توسعه چند دهه اخیر مطرح بوده است که مفهوم حرکت این دو مفهوم را به هم متصل می‌کند ، گفت:‌در واقع حرکت هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود و مرگ هم لحظه توقف حرکت است.

وی با بیان اینکه حمل و نقل ترکیبی از مفاهیم مورد تاکید در راه آهن است ، افزود: اصلی‌ترین بحث این است که نگاه جامع به موضوع راه آهن با توجه به سبک زندگی انسان داشته باشیم و نباید نگاه ما به راه آهن به صورت پروژه‌های کوچک تعریف شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تأکید بر افزایش بهره‌وری اظهار کرد: بیش از ۸۰ سال است که ما از حمل و نقل ریلی بهره می‌بریم و هزاران میلیارد تومان برای آن هزینه کردیم اما سهم راه آهن در حمل و نقل کمتر از ۱۰ درصد است.

آخوندی با اشاره به نمادهای تمدنی در تاریخ حمل و نقلی دنیا و مفهوم تمدنی جغرافیا گفت: جاده ابریشم از نمادهای تمدن شرقی است و این نماد چیزی جز نماد حرکت نیست. اشکال اصلی این است که نگاه ما به راه آهن و سایر شقوق حمل و نقل پروژه محور است. در حال حاضر با ورود قطارهای سریع السیر به حمل و نقل ریلی این مود حمل و نقلی ارتباط شهرها را به هم با قدرت عجیبی متصل می‌کند و یک رقابت جدیدی با حمل و نقل هوایی و جاده‌ای در عصر جدید ایجاد کرده است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اتصال حمل و نقل حومه‌ای ، درون شهری و سفرهای بلندبرد نحوه زندگی شهری را تحت تاثیر خود قرار داده است ، گفت : با نگاهی به شرق آسیا و اروپا متوجه می‌شویم که ارتباط بین قطارهای بین‌شهری، مترو و حومه مفهوم جدیدی در زندگی شهرنشینی ایجاد کرده است.

وی حمل و نقل را بر فرهنگ ، امنیت و بسیاری از حوزه‌های دیگر تاثیرگذار خواند و افزود: باید نظام شهرسازی در کلان شهرها ریل پایه باشد متاسفانه در حال حاضر چنین نگاهی به کلان شهرها وجود ندارد و همه عادت کردند فقط زنگ خطر به صدا درآورند و هشدار دهند که حمل و نقل عمومی رو به کاهش است اما از طرف دیگر اقداماتشان موجب گسترش حمل و نقل خصوصی می‌شود و متاسفانه عده‌ای در عمل به دنبال توسعه حمل و نقل خصوصی هستند.

آخوندی در توسعه حمل و نقل حومه‌ای تاکید و اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه یکی از محورهای جداگانه‌ای که برای راه آهن در نظر گرفته شده موضوع حمل و نقل حومه‌ای است که باید با نگاهی جدید حجم تقاضا از جاده به روی ریل منتقل شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره با شرایط نامساعد اقتصادی کشور ادامه داد: در همین مدت با وجود این شرایط اقتصادی نه تنها حرکت توسعه ریلی ایران متوقف نشد بلکه روند توسعه با سرعت خوبی پیش رفته است. با وجود همین امکانات در این مدت توجه خوبی به حمل و نقل حومه‌ای شده است به طوری که در کلان شهرهایی مثل تهران، مشهد، شیراز و تبریز بحث توسعه خطوط حومه‌ای در دستور کار قرار گرفته و قطعا این مسئله در حمل و نقل این شهرها اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به نگاه یکپارچه به راه آهن گفت: در این مدت تقریبا در مورد ساخت تمام ایستگاه‌ها تجدید نظر صورت گرفت و متاسفانه همه ایستگاه‌ها با فاصله بسیار زیادی از شهر ساخته شدند بنابراین از مفهوم یکپارچگی به دور هستند.

آخوندی ساخت ۴ طرح بزرگ راه آهن شیراز را نمونه ای از نبود یکپارچگی در حمل و نقل دانست و افزود: ۴ طرح بوشهر- شیراز، اصفهان-شیراز، شیراز- گل‌گهر- بندرعباس و مترو شیراز هیچ ارتباطی باهم ندارند و از مفهوم اتصال و ارتباط به دورند و ایستگاه‌های هر یک از این پروژه‌ها با فاصله های زیادی از هم واقع شده اند. در این شرایط نباید انتظار استقبال از آنها را داشت. برای مثال در خط آهن اصفهان – شیراز روزانه یک رام قطار در حال تردد است که از آن هم استقبال خوبی صورت نمی‌گیرد و دلیل آن دیده نشدن مفهوم یکپارچگی است.

وزیر راه و شهرسازی صرفه جویی انرژی را یکی دیگر از مهمترین مزیت‌های راه‌آهن برای خروج از رکود برشمرد و گفت: راه آهن علاوه بر صرفه‌جویی هزاران شغل نیز ایجاد می‌کند و ضمن اینکه ایمنی و رفاه را افزایش می‌دهد.

آخوندی تاکید کرد: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به اینکه چگونه می‌توانیم بهره‌وری را افزایش دهیم توجه ویژه‌ای شده و یکی از راه حل‌های برون رفت از شرایط کنونی اقتصاد همین موضوع است.

ایران در شبکه ریلی آسیا  نقش بسیار محوری دارد

وزیر راه و شهرسازی  در حاشیه هفدمین کنفرانس بین المللی حمل و نقل ریلی در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های صنعت ریلی در شرایط پساتحریم  گفت: ایران در شبکه ریلی آسیا نقش بسیار محوری و مهمی دارد.

عباس آخوندی امروز تاکید کرد : همان طور که مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم اعلام کردند موقعیت ایران باید در ترانزیت آسیایی حفظ و احیا شود و به همین دلیل توسعه شبکه ریلی ایران و اتصال آن به شبکه آسیایی بسیار اهمیت دارد.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه در سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی ترانزیت را شاهد بودیم ،گفت: علاوه بر قیمت‌ها در مدل عبوری قطارها از شبکه ترانزیتی ریلی نیز تجدیدنظر صورت گرفته است که به رشد ترانزیت کمک زیادی می‌کند.

آخوندی “شهرسازی ریل‌پایه” را از راهکارهای حل معضل کلان‌شهرها خواند و گفت: اجرای درست سیاست توسعه مسکن در شهرهای کم جمعیت می‌تواند سوداگری‌های گسترده در این بخش را کاهش دهد.

وی درباره مصوبه اخیر شورای اقتصاد برای اختصاص هفت و نیم میلیارد دلار از محل بند (ق) به راه آهن کشور گفت: براساس بند (ق) که مصوبه مجلس شورای اسلامی است بخشی از صرفه‌جویی مصرف انرژی به توسعه خطوط ریلی تعلق می‌گیرد و اخیرا ۲ مصوبه خوب برای توسعه ناوگان ریلی داشته‌ایم.

آخوندی افزود : ‌کارهای مقدماتی این مصوبات انجام شده است و کاری که هم‌اکنون در حال انجام آن هستیم با مسئولیت خودمان در شرکت راه‌آهن، کسانی که موجبات این سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند از جهت معافیت حق دسترسی به ریل این مبلغ را پرداخت می‌کنیم. بدین ترتیب ما فرآیندهای بوروکراسی وزارتخانه را طی می‌کنیم تا افرادی که این صرفه‌جویی را ایجاد می‌کنند با کندی بوروکراسی مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه یکی از راه حل‌های بنیادین برای حل معضل شهرها به ویژه کلان‌شهرهایی چون تهران شهرسازی ریل پایه است ، افزود: حمل و نقل حومه که در تهران به سمت غرب، شرق و جنوب متصل است تلاش می‌کند تا حجم تقاضای بالا در جاده‌های اطراف تهران را به روی ریل منتقل کند و امیدواریم با این اقدام به تدریج سهم حمل و نقل حومه‌ای توسعه پیدا کند.

وی درباره وضع بازار مسکن تا پایان سال گفت: نرخ قیمت مسکن در برابر تورم رقم بسیار پایینی است اجرای درست سیاست توسعه مسکن در شهرهای کم جمعیت می‌تواند سوداگری‌های گسترده در بخش مسکن را کاهش دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از سوداگری در بخش مسکن در حوزه زمین صورت می‌گیرد افزود: اگر توسعه مسکن در شهرهای کوچک‌تر و کم جمعیت انجام شود می‌تواند بسیار کمک حال باشد و راه حل مشکل مسکن کلان شهرهایی مثل تهران در خود تهران نیست بلکه در شهرهای پیرامون و کم جمعیت حومه آن است.

افتتاحیه هفدهمین همایش بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی امروز در محل همایش‌های رازی برج میلاد با حضور عباس آخوندی و محسن پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن و معاون وزیر، اساتید و صاحبنظران صنعت حمل و نقل ریلی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی پس از سخنرانی در هفدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ملی از غرفه‌های نمایشگاهی بازدید کرد.

در این همایش مقالات و پژوهش‌های مختلفی در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی ارائه می‌شود.

ضرورت نظام شهرسازی ریل پایه

وزیر راه و شهرسازی: اگر نظام شهرسازی ریل پایه داشته باشیم باید شبکه ارتباطی اش متصل و متکی بر ریل باشد.

عباس آخوندی در هفدمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی گفت: شبکه نادر نظام شهرسازی ریل پایه و حمل و نقل جاده ای حمل و نقل ریلی خواهد بود.

وی افزود: اگر بخواهیم نظام شهرسازی ایران را از جاده به ریل متحول کنیم طراحی شهری باید عوض بشود.

آخوندی گفت: افزایش بهره وری در نظام شهرسازی ریل پایه بسیار بالاست.

وی افزود: در نظام شهرسازی ریل پایه یک پارچگی حمل ونقل  شهری رعایت خواهد شد.

باید سوداگری مسکن را کاهش دهیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ مسکن در برابر تورم پایین است ، گفت: بازار مسکن فقط به شهر تهران محدود نیست و تلاش می‌کنیم در آینده توسعه مسکن را در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار  نفر بیشتر دنبال کنیم.

آخوندی امروز در حاشیه هفدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی گفت : باید سوداگری مسکن را کاهش دهیم و حوزه مسکن فقط در تهران نیست و اگر در مورد مسکن تهران نیز بحث می‌شود موضوع فقط مسکن شهر تهران نیست.

وی افزود: بخش عمده‌ای از تحولات مسکن شامل سوداگری و قیمت زمین است که اگر تقاضا را به سمت شهرهای پیرامونی ببریم می توان به صورت ساختاری مشکل مسکن را حل کرد و هر چقدر در تهران تمرکز کنیم قیمت مسکن افزایش می‌یابد.

آخوندی در ادامه اظهار داشت : برای توسعه ریلی کشور دو مصوبه شورای اقتصاد در بخش ریلی و البته جاده‌ای داشته است تا از محل عوارض سوخت و صرفه‌جویی ارقامی به توسعه ریلی و جاده‌ای اختصاص یابد.

وی گفت: برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی تلاش می‌کنیم از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت در ریل، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تضمین کنیم تا مزیت  سرمایه‌گذاری بیشتر شود.

آخوندی درباره خرید هواپیما نیز گفت : باید بدون واسطه با عرضه کنندگان دسته اول هواپیما مذاکره کنیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=174777

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. بسیار عالی مرسی اطلاع رسانیتون

  2. ممنون بابت به اشتراک گذاری، بسیار عالی بود

  3. با درود و سپاس فراوان بابت اشتراک گذاری مطلب خوبتون

  4. به نظر من هم راه آهن و حمل و نقل ریلی یکی از قدیمی ترین و بهترین و با اطمینان ترین وسایل برای حمل و نقل و راه ارتباطی محسوب می شود که همیشه مورد توجه بوده است و مسولین می بایست تلاش خود را به کار بگیرند که بافت های فرسوده این ارگان مهم حمل و نقلی را نوسازی نمایند و کیفیت را بهبود بخشند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]