3

توقف موقت پذیرش دانشجوی ایرانی در مالزی

  • کد خبر : 175106
  • ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸

سفارت ایران و رایزنی علمی کشورمان در مالزی روز سه شنبه ضمن هشدار به جوانان در مورد برخی مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در مالزی، خواستار رعایت قوانین جدید برای ادامه تحصیل در این کشور بدون توجه به تبلیغات اغفاکننده شرکت های جذب دانشجو شدند.

سفارت ایران و رایزنی علمی ایران در منطقه شرق آسیا با صدور اطلاعیه ای از متقاضیان ادامه تحصیل در مالزی خواستند قبل از هرگونه اقدام برای ثبت نام در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور نسبت به مجاز بودن این دانشگاه ها برای پذیرش دانشجوی ایرانی اطمینان حاصل کنند.

‘عباس قنبری’ رایزن علمی ایران در شرق آسیا روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا، گفت که از ۲۳ مهر ماه سال جاری براساس مصوبه وزارت آموزش عالی مالزی و ابلاغیه اداره مهاجرت، تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این کشور باید قبل از پذیرش دانشجوی ایرانی از رایزنی علمی ایران استعلام گرفته و سپس اقدام به جذب دانشجو کند.
وی گفت که رایزنی علمی ایران با همکاری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مالزی و اداره مهاجرت این کشور راهکارها و تمهیداتی اندیشیده اند تا فرایند پذیرش دانشجویان ایرانی براساس قوانین مصوب مالزی صورت پذیرد.
به گفته قنبری، تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مالزی براساس قوانین باید ابتدا در رایزنی علمی تشکیل پرونده داده و کم وکیف رشته های تحصیلی دانشگاه اعم از میزان شهریه، طول مدت تحصیل، خدماتی که ارائه می کنند و … را ارائه دهند.
این دانشگاه ها موظف شده اند برای تمام دانشجویان از رایزنی علمی ایران استعلام گرفته و تنها در صورت مجوز این ارگان ایرانی قادر به جذب دانشجو از کشورمان خواهند بود.
رایزن علمی ایران در شرق آسیا همچنین با توجه به بخشنامه وزارت علوم مالزی و تجربه ۱۰ ساله حضور دانشجویان ایرانی در این کشور، به نشستی اشاره کرد که با حضور روسای دانشگاه های این کشور تشکیل می شود تا برآیند این تجربه و نیز ‘الزامات و شرایط پذیرش دانشجویان ایرانی’ تببین شود.
وی گفت که ایران تاکید دارد همه الزامات طرح شده برای جذب دانشجو باید به وسیله دانشگاه های مالزی رعایت شود.
قنبری تصریح کرد تمام این الزامات در راستای تامین رفاه و امنیت دانشجویان ایرانی در طول دوره تحصیلی از جمله ‘حذف شرکت های واسطه جذب دانشجو، عدم تبعیض در پذیرش دانشجو، مشکل حساب بانکی، موضوعات و حساسیت های غیرمرتبط مذهبی، پاسخگویی در قبال مطالبات به حق دانشجویی و … است.
وی تاکید کرد که چنانچه دانشگاه و یا موسسه آموزش عالی مالزی حاضر به پذیرش این شرایط و الزامات نباشد، به هیچ عنوان قادر به پذیرش دانشجوی ایرانی نخواهند بود.
به گفته رایزنی علمی، دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مالزی در حال تشکیل پرونده در رایزنی علمی ایران هستند و به محض نهایی شدن پرونده هر دانشگاه و تعهد این موسسات اموزش عالی به رعایت ‘الزامات و شرایط پذیرش دانشجویان ایرانی’، لیست دانشگاه های مجاز اعلام می شود.
وی در این گفت و گو به زمان اعلام دانشگاه های مجاز پس از تکمیل پرونده آن ها اشاره نکرد، اما گفت که پس از تکمیل پرونده ها و مجاز شدن این موسسات آموزش عالی مالزی برای پذیرش دانشجوی ایرانی، اسامی آن ها در تارنمای رایزنی علمی ایران در شرق آسیا قرار می گیرد.
قنبری از دانشجویان متقاضی خواست تا زمان نهایی شدن پرونده هر دانشگاه و قرار گرفتن در لیست مورد تایید ایران از هرگونه اقدام برای ثبت نام، پرداخت هزینه به واسطه ها و موسسات اعزام دانشجو و سفر به مالزی خودداری کنند.
وی در عین حال تاکید کرد مجاز بودن یک دانشگاه برای پذیرش دانشجوی ایرانی به معنای تایید مدارک این دانشگاه از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آمورش پزشکی و ارزیابی مدارک آنها پس از فارغ التحصیلی نیست.
وی اعلام کرد لیستی که رایزنی علمی از دانشگاه های مجاز منتشر می کند به این معناست که این دانشگاه ها ‘شرایط و الزامات پذیرش دانشجوی ایرانی’ که تامین کننده رفاه دانشجویان ایرانی است را پذیرفته و حاضر به میزبانی مناسب و درخور شان از جوانان کشورمان هستند.
براساس اطلاعاتی که رایزن علمی ایران در شرق آسیا ارائه کرد، تغییر فرایند پذیرش دانشجو هزینه و مسئولیتی متوجه متقاضی نمی کند و انجام این فرایند و اخذ استعلام از رایزنی علمی به طور کامل برعهده نمایندگان رسمی دانشگاه های مالزی است.
وی همچنین از امکان در لیست سیاه قرار گرفتن برخی دانشگاه های مالزی خبر داد و گفت در صورتی که دانشگاهی حاضر به پذیرش شرایط و الزامات پذیرش دانشجویان ایرانی نشود، حتی اگر از اعتبار خاصی برخوردار باشد نیز در لیست سیاه قرار می گیرد.
وی اعلام کرد دانشگاه هایی که در لیست سیاه قرار می گیرند از لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت نیز حذف می شوند.
آمار نشان می دهد از ابتدای ورود دانشجویان ایرانی به مالزی در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴، بیش از ۱۴ هزار دانشجوی ایرانی برای تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مالزی وارد این کشور شده اند و هم اکنون پرونده تحصیلی اشان بسته شده است.
همچنین در حال حاضر حدود ۵ هزار ایرانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی مالزی ادامه تحصیل می دهند.
ارزیابی ها نشان می دهد حضور دانشجویان ایرانی در ۱۰ سال گذشته در مالزی با سختی و دشواری هایی همراه بوده که نارضایتی شدید این جوانان شاغل ه تحصیل را بدنبالب داشته است. تبعیض در پذیرش دانشگاه ها و اخذ چندین برابر هزینه، تبعیض های غیرمرتبط مذهبی، مشکل حساب بانکی، طولانی بودن فرایند تحصیل و مشکلات زمان فارغ التحصیلی، کلاهبرداری های برخی موسسات واسطه و طولانی بودن مدت زمان اخذ روادید دانشجویی از جمله این مشکلات است.
تمامی این مشکلات و تجارب منفی برای دانشجویان ایرانی در حالی در مالزی رقم خورده که به اذعان مقامات دانشگاه ها و وزارت آموزش عالی مالزی، دانشجویان ایرانی به لحاظ تحصیلی، انتشار مقاله، ثبت اختراع و انتشار کتاب از فعالترین و پرتلاش ترین دانشجویان بین المللی این کشور بوده و نقش زیادی در ارتقای علمی اساتید دانشگاه ها و نیز رتبه بندی بین المللی دانشگاه های مالزی داشته اند.
مالزی از اوایل سال جاری میلادی برنامه جدید توسعه آموزش عالی دهه آینده (۲۰۱۵-۲۰۲۵) را آغاز کرد که براساس آن دانشگاه های این کشور باید علاوه بر دستیابی به استقلال مالی، بیش از ۲۵۰ هزار دانشجوی بین المللی جذب کنند.
در این برنامه همچنین از کشورهای ایران، نیجریه، یمن، سوریه، چین و اندونزی به عنوان اصلی ترین کشورها یادشده که می توانند تامین کننده دانشجویان بین المللی این کشور تا سال ۲۰۲۵ باشند.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=175106

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر