5

مبارزه با جرایم و ناامنی را ضروری می دانیم

  • کد خبر : 17574
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۲۱:۴۲

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ابراهیم رئیسی در حاشیه همایش رؤسای پلیس پیشگیری سراسر کشور گفت: امروز درباره قوانین ضرورتی به نام تنقیح قوانین مطرح است و همه قوا به این نتیجه رسیده‌ اند که این کار صورت گیرد.وی گفت: همان طور که قانون تنقیح قوانین در مجلس تصویب شد ، باید عزم جدی نیز برای این موضوع […]

حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ابراهیم رئیسی در حاشیه همایش رؤسای پلیس پیشگیری سراسر کشور گفت: امروز درباره قوانین ضرورتی به نام تنقیح قوانین مطرح است و همه قوا به این نتیجه رسیده‌ اند که این کار صورت گیرد.وی گفت: همان طور که قانون تنقیح قوانین در مجلس تصویب شد ، باید عزم جدی نیز برای این موضوع به وجود بیاید.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه ما نباید به دنبال حجم زیاد قانون باشیم افزود: حجم زیاد قانون مشکلاتی ایجاد می‌کند بنابراین باید به دنبال این باشیم که قوانین کارآمد باشد و قوانین کارآمد می‌تواند اجرایی باشد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم به سازوکار ویژه خود نیاز دارد افزود: قوه قضاییه لایحه پیشگیری از وقوع جرم را به مجلس شورای اسلامی داد که در مجلس تصویب شد اما شورای نگهبان اشکلاتی به آن وارد کرد که این اشکالات اکنون در حال رفع شدن است.

رییسی گفت: اگر این اشکالات رفع و تصویب قانون پیشگیری از وقوع جرم تسریع شود این کار می تواند در کشور متولی پیدا کند هر چند در قانون اساسی پیشگیری از جرم جزو وظایف قوه قضاییه است .

وی افزود: همه دستگاه های کشور وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را بر عهده دارند و همه آنها باید در این خصوص فعال شوند تا این مهم جایگاه خود را در کشور پیدا کند .

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سؤال که برخی سازمان ‌ها مدعی هستند قوه قضائیه آمارهای مورد نیاز را برای تحقیق و پژوهش در اختیار آنها قرار نمی‌دهد ، گفت: در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و نیز بخش فناوری اطلاعات قوه قضاییه که مسئولیت آمار را بر عهده دارند آمارها وجود دارد و کسانی که به دنبال آمارند می ‌توانند به این بخش ها مراجعه کنند .

وی افزود: مشکلی در ارائه آمار وجود ندارد بلکه مشکل این است که آمارها نباید به صورت ناهماهنگ ارائه شود بلکه باید همخوانی داشته باشند.

رئیسی گفت: از مسائل و مشکلات کنونی آمار در کشور این است که دستگاه ها آمارهایی اعلام می کنند که همخوانی ندارد و گاهی با هم تعارض دارند و این موجب بی اعتمادی مردم می شود .

وی افزود: ما با این مخالفیم که آماری ارائه شود که تناقض داشته باشد اما اگر آمار به صورت یکسان و حساب شده ارائه شود و دقیق باشد ، مخالفتی نداریم .

پلیس و دستگاه قضائی بیشترین همکاری را باهم دارند

معاون اول قوه قضائیه گفت: پلیس و دستگاه قضائی بیشترین میزان همکاری و ارتباط کاری را با همدیگر دارند.

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در همایش روسای پلیس پیشگیری سراسر کشور افزود : هیچ دستگاهی به اندازه پلیس و قوه قضائیه ارتباط کاری و سازمانی باهم ندارند .

وی گفت: بدون تردید همکاری این دو بخش تضمین کننده امنیت جامعه و ناامن کردن جامعه برای متجاسران، مجرمان و هنجارشکنان است.

رئیسی ادامه داد: در این میان هرچه حرکت پلیس علمی و تخصصی تر باشد به عنوان ضابطان و بازوان توانای دستگاه قضائی می تواند به اجرای دقیق قانون و صدور آرای متقن از سوی قضات کمک کند.

وی با بیان اینکه مبارزه با جرایم و ناامنی را ضروری می دانیم، ‌افزود: اکنون نظارت دقیقی بر سوء استفاده گران و مجرمان وجود دارد.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در برخی بخش ها شفافیت موجب کاهش جرایم ، ناهنجاری و فساد می شود.

وی با بیان اینکه ضروری است در برخی حوزه ها از جمله در جرایم رایانه ای متخصصانی داشته باشیم افزود : اگر چنین متخصصانی وجود دارند ، بهتر است بیشتر تقویت شوند و افراد متخصصی کارها را در این حوزه رصد کنند.

رییسی گفت: از طرف دیگر در حوزه های جرایم اقتصادی، نظارت ها چه درون و چه برون سازمانی ضرورت دارد و هر دو بخش باید فعال باشند چراکه تضمین کننده امنیت در این بخش ها و جلوگیری از سوء استفاده سوء استفاده گران است.

وی افزود : البته استفاده از فضای نرم افزاری ، سخت افزاری و الکترونیک کمک بسیار خوبی برای شناسایی، پیگیری، کنترل و نظارت در این حوزه هاست .

رییسی گفت: ما از همکاری بخش هایی که در حوزه فناوری در پلیس و قوه قضائیه فعالیت می کنند استقبال می کنیم بنابراین ضروری است که این نشست ها بیشتر باشد.

اراده قوی قوه قضاییه برای برخورد با مجرمان

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در همایش روسای پلیس پیشگیری سراسر کشور درباره ابلاغ پستی احکام افزود : اگر ابلاغ احکام با پست و یا راه های دیگری که سریع تر انجام شود میسر باشد کاملا با آن موافق هستیم و با قوانین فعلی در تضاد نیست .

وی افزود : به ویژه که نیروهایی که در این بخش فعال هستند می توانند ، آزاد و در کارهای دیگر بکار گرفته شوند.

رئیسی گفت : ما این کار را در تهران تجربه کرده ایم که موفق نیز بوده است و در استانهای دیگر نیز در حال اجراست و می تواند امور را تسهیل کند و کار دقیق تر انجام شود.

وی در ادامه به بحث صلح و سازش در کلانتری ها اشاره کرد و افزود : تلاشی که پلیس برای صلح و سازش در کلانتری ها انجام می دهد ، کار پسندیده و مناسبی است ، اما باید این کار نظامات و کنترل هایی داشته باشد تا دچار آسیب نشود .

رییسی با بیان اینکه این کار باید به صورت منضبط و کنترل شده انجام شود گفت : در واقع این کار باید تحت انضباط دقیق انجام شود که در این شرایط می تواند مفید واقع شود.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه اراده قوه قضائیه را در برخورد با مجرمان و متجاسران در عمل مشاهده می کنید گفت: اکنون اراده قوی در قوه قضائیه برای برخورد با مجرمان ،اشرار و کسانی که در امنیت جامعه اخلال ایجاد می کنند ، وجود دارد ضمن اینکه در زمان بسیار کوتاهی به پرونده این افراد رسیدگی می شود و رحمی به اخلالگران امنیت اجتماعی نمی شود .

رییسی با بیان اینکه هدف قوه قضاییه اجرای دقیق و سریع قانون است گفت : این اقدامات آثاری نیز داشته که متوسط کاهش جرایم تا ۳۰ درصد قابل توجه است .

وی با بیان اینکه در اجرای قانون مصمم هستیم افزود : بنا داریم این کار را تا وصول نتیجه دنبال کنیم .

رئیسی گفت : برای جمهوری اسلامی ایران زیبنده نیست که افرادی امنیت آن را مختل کنند و یا قاچاقچیان مواد مخدر با توزیع مواد ، در امنیت اجتماعی اخلال ایجاد و یا متجاسران به نوامیس مردم تجاوز کنند ، این قابل قبول نیست.

هفتمین نشست تخصصی- کاربردی روسای پلیس پیشگیری سراسر کشور امروز برگزار شد که در ان سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا و سید ابراهیم رییسی معاون اول قوه قضاییه سخنرانی کردند .
معاون اول قوه قضائیه گفت : در این قوه اراده قوی برای برخورد با مجرمان و رسیدگی سریع به پرونده های آنها وجود دارد .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=17574

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر