به گزارش خبرنگار ایسنا، محمد باقر نوبخت در حاشیه دومین کنفرانس توسعه و عدالت آموزشی با اعلام توضیحات بیشتر ادامه داد: بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته داریم که زیر یک میلیون تومان در ماه حقوق میگیرند. این هم یک اولویت برای ماست. امیدواریم بعد از رونمایی از بودجه ۱۳۹۵، علیرغم تنگناها که وجود دارد خبرهای خوشی برای این اقشار و همچنین توسعه عدالت آموزشی بشنوید.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در بودجه ۱۳۹۵ مورد توجه قرار گرفته است، گفت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون اعتبارات آموزش و پرورش بیشترین رشد را داشته و دو برابر شده است هرچند هنوز کافی نیست. این بودجه باید میان استانهای مختلف که استعداد بیشتری برای پذیرش این اعتبارات دارند توزیع شود. برای نخستین بار در بودجه ۱۳۹۵ ردیف ویژهای برای توسعه عدالت آموزشی در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه قرار شده بود دو درصد از سرجمع اعتبارات برای توازن بخشی بودجهها در استانها هزینه شود گفت: این میزان به سه درصد افزایش یافته است.
خرید خدمات آموزشی به معنای تحصیل رایگان دانش آموزان
نوبخت در پاسخ به پرسش دیگری درباره چگونگی کمک سازمانهای مردم نهاد به ارتقای عدالت آموزشی گفت: بدون تردید انداختن همه بار این امر به دوش دولت غیر واقع بینانه است. دولت بخشی از امکانات را در اختیار دارد و بخشی نیز در اختیار مردم است. بنابراین با یک هماهنگی و تشریک مساعی با دولت میتوان نسبت به ارتقای شاخصهای عدالت آموزشی کمک کرد.
نوبخت ادامه داد: اگر بتوانیم با وجود محدودیت منابع از امکانات بخش دولتی استفاده کنیم گامهای خوبی برداشتهایم البته خرید خدمات آموزشی به این ترتیب است که دانش آموزان همچنان رایگان درس بخوانند ولی دولت موظف نباشد صرفا این پولها را به مدارس دولتی بدهد بلکه باید سرانه را در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهد تا دانش آموزان بتوانند در مدارس غیر دولتی رایگان درس بخوانند. باید رقابتی وجود داشته باشد و این نوع مناسبی از تشریک مساعی است.
وی همچنین در مراسم افتتاحیه دومین کنفرانس عدالت آموزشی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، با بیان اینکه فردا بودجه ۱۳۹۵ در هیات وزیران به رای گیری گذاشته میشود و امروز روز پرکاری داریم اظهار کرد: قبل از اینکه به این جلسه بیایم با وزیر اقتصاد تماس گرفتم تا اطمینان پیدا کنم رقم مالیاتی که در نظر گرفتهایم را قبول و در جلسه هیات دولت مطرح نکند که این رقم بالاست.
وی ادامه داد: از سویی بودجه نفت هم محدود است و باید سهم نفت در بودجه هر سال کاهش پیدا کند. با این اوصاف چه قدر بودجه میماند که بتوانیم جبران نگاههای فراوانی که در جامعه به ماست را بکنیم. حتی اگر یک مدرسه کپری وجود داشته باشد برای حقیر که در مسئولیت ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستم جای شرمندگی و تاسف است و باید از فرزندان استانی که محروم است، مدرسه خوب ندارد و یا معلم با انگیزه ندارد احساس شرمساری کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی با بیان اینکه نظام و انقلاب برای رفع محرومیتها شکل گرفته است گفت: بنده باید شرمسار و سرافکنده باشم که نتوانستهام آنچه را که انقلاب برای آن ایجاد شده است را محقق کنم.
نوبخت با بیان اینکه اعتبارات آموزش و پرورش از سال ۱۳۹۲تا ۱۳۹۴ نزدیک به دو برابر شده است، گفت: اگر بخواهیم به توسعه کشور فکر کنیم باید این موضوع را محور قرار دهیم. امروز در برنامه ششم توسعه و بودجه ۱۳۹۵ که اولین سال برنامه ششم است باید نگاهمان بر ارقامی که در این حوزه اختصاص مییابد متمرکز شود و فرصتی ایجاد کنیم که کودکان و نوجوانان در سن آموزش به مدرسه بیایند و ثبت نام کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه در مناطقی از کشور مدارس وجود دارند اما امکان ثبت نام از سوی خانوادهها وجود ندارد. چه بسیار صندلیهای خالی در مدارس داریم و معلمهایی که چهار یا پنج دانش آموز دارند اما به علت کمبود امکانات خانوادههایی هستند که اجازه نمیدهند به علت فقر مادی فرزندشان به مدرسه بروند. برای حل این موضوع باید وضع اقتصادی خانوادهها روبه راه و توانمند شوند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با بیان اینکه یکی دیگر از مسائلی که با آن روبرو هستیم نبود انگیزه کافی در معلمان برای تدریس است، گفت: وقتی معلم احساس کند یک نابرابری در پرداخت در نظام اداری کشور وجود دارد شاید نتواند به خوبی ایفای مسئولیت کند و این احساس مخرب و بازدارنده است. مسئولیت ما پس از رو به راه کردن وضعیت اقتصادی خانوادهها و توانمند کردن آنها برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه، افزایش رضایتمندی معلمان است.
نوبخت ادامه داد: البته معلمها همگی به بعد مادی این مسئله نگاه نمیکنند. بلکه تاکید دارند که در مقایسه با سایر نهادها و ارگانها ارزش کار آنها دیده نمیشود. البته امسال رتبه بندی معلمان را اجرا کردیم و در نیمه دوم سال ۱۳۵۰ میلیارد تومان به این امر اختصاص دادیم که سال آینده توسعه مییابد و باید بیش از ۳۵۰۰ میلیارد تومان به آموزش و پرورش برای رتبه بندی تزریق کنیم.
نوبخت با بیان اینکه با وجود همه اقدامات انجام شده هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که دولت به تنهایی قادر به حل آنها نیست گفت: باید از خیرین هم کمک بخواهیم. رشد خلاقیت و نوآوری در نظام آموزشی و دانشگاهی نیازمند تامین منابع است. البته بنده نیامدهام بگویم که چقدر منابع محدود و تقاضاها نامحدود است. هرچند به همه دستگاهها حق میدهم که انتظاراتی برای بودجه بیشتر داشته باشند. تک تک دستگاهها مراجعه میکنند و از وزیر بهداشت گرفته تا وزیر راه ، وزیر علوم و همه مسئولان برای ارتقای وضعیت درخواست افزایش بودجه دارند. همه اینها را ببینید و در نظر بگیرید که در پایان روز بنده که به همه ارقام و کمبودها آگاهم به کجا باید پناه ببرم.
نوبخت با بیان اینکه مسائل در هم پیچیده بسیار است و همه این مسائل به هم وابستهاند گفت: تلاش بسیاری کردیم تا تحریمهای ظالمانه را بشکنیم. با این حال بانک مرکزی هنوز در تحریم است. حل مشکلات نیازمند درایت است و وظیفه ماست که به جای حرف زدن از نداریها و نداشتهها صحبتهای شما را بشنویم. قطعا طرح رتبه بندی معلمان در سال آینده توسعه پیدا میکند.