2

اجرای موقت و دائم پروتکل الحاقی بستگی به رفتار آژانس انرژی اتمی دارد

  • کد خبر : 177328
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پروتکل الحاقی فعلا باید موقتی اجرا شود تاکید کرد: دولت و مجلس می توانند در قالب لایحه یا طرح پروتکل مدنظر در برجام را برای اجرای قطعی در دستگاه قانون گذاری پیگیری کنند.

منصور حقیقت پور در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه بعد از بسته شدن PMDنوبت به اجرای مراحل دیگر از جمله پروتکل الحاقی است، اظهار داشت: بر اساس توافق برجام، بعد از بسته شدن پرونده هسته ای ایران، جمهوری اسلامی پروتکل الحاقی را داوطلبانه و موقت اجرایی می کند و اجرای قطعی آن منوط به مصوبه مجلس شورای اسلامی می شود.

نماینده مردم اردبیل در مجلس نهم شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اجرای موقت پروتکل تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت، ادامه داد: تعیین زمان موقت برای اجرای پروتکل و دائمی شدن آن بستگی به رفتار آژانس بین المللی انرژی اتمی در قبال فعالیت هسته ای ایران دارد. اگر درست و بر اساس قوانین عمل شود، از مرحله موقت به سمت دائمی پیش خواهیم رفت.

وی با بیان اینکه قطعی شدن پروتکل الحاقی در اختیار مجلس شورای اسلامی است، اظهار داشت:  در واقع پروتکل الحاقی ابزاری است در دست مجلس شورای اسلامی تا رفتار طرف مقابل در اجرای احکام برجام را بسنجد. در برجام پروتکل الحاقی از این جهت موقتی تعیین شد تا ضامنی برای اجرای درست باقی مفاد این توافق باشد.

حقیقت پور با بیان اینکه اگر در اجرای پروتکل الحاقی شاهد شیطنت از طرف مقابل باشیم به برجام پایبند نخواهیم بود گفت: اگر هر یک از مفاد برجام رعایت نشود از جمله  پروتکل الحاقی، سوئیفت، تحریم ها و پرونده هسته ای ایران عملیاتی نشود، کل برجام زیر سوال خواهد رفت و ایران متعهد به ادامه تعهدات خود نخواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی توان برای اجرای موقت بازه زمانی مشخصی تعیین کرد، اظهار داشت: تصویب پروتکل الحاقی در اختیار مجلس است، هم دولت می تواند لایحه بدهد و هم مجلس هر زمان که درستی طرف مقابل را مشاهده کرد با ارائه طرحی می تواند آن را قطعی و دائمی کند  اما فعلا باید موقتی اجرا شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=177328

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]