2

حمله به سفارت عربستان در تهران/ «عده‌ای خودسر» سفارت را آتش زدند

  • کد خبر : 178306
  • ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۷:۲۰

فرمانده انتظامی تهران: به دنبال این تجمع، عده ای از این افراد اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به ساختمان سفارت کردند که باعث آتش سوزی قسمتی از ساختمان سفارت عربستان شد.

حمله “عده‌ای خودسر” به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد به خبر اصلی رسانه‌های برون مرزی تبدیل شد.

 

شب گذشته تجمعی غیرقانونی مقابل سفارت عربستان در تهران شکل گرفت که در نهایت با پرتاب سنگ، کوکتل مولوتوف، آتش زدن سفارت و زخمی شدن مأموران نیروی انتظامی به پایان رسید.

 

سردار حسین ساجدی نیا در حاشیه تجمع غیرقانونی گروهی خودسر در برابر سفارت عربستان برگزار شده بود، اظهار داشت: متاسفانه تعدادی افراد خودسر حوالی ساعت ۲۲:۲۰ در مقابل سفارت عربستان تجمع کرده و اقدام به شعار دادن علیه کشور سعودی کردند.

 

فرمانده انتظامی پایتخت گفت: به دنبال این تجمع، عده ای از این افراد اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به ساختمان سفارت کردند که باعث آتش سوزی قسمتی از ساختمان سفارت عربستان شد.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه در این اقدام غیرقانونی و خودسر تعدادی از نیروهای پلیس نیز زخمی شدند، افزود: در جریان این اتفاق تعدادی از این افراد وارد ساختمان سفارت شدند که با توجه به اقدامات پلیس عده ای از آنها دستگیر شدند.

 

بخش فارسی بی بی سی با پرداختن به این موضوع نوشت: «تعدادی از معترضان در تهران با حمله به ساختمان سفارت عربستان سعودی در تهران وارد آن شده و آسیب‌هایی به آن وارد کرده‌اند.

 

تصاویر و ویدئوهایی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از ورود مهاجمان به داخل ساختمان و آتش گرفتن بخشی از آن حکایت دارد.

 

در عکس‌ها و ویدئوها چند مهاجم در داخل ساختمانی دیده می‌شوند که با فریاد الله اکبر در حال تخریب لوازم داخل آن هستند.»

 

مهاجمان معترض به اعدام شیخ نمر با خشم به سوی دیوارهای سفارت حمله‌ور شده‌اند.

 

رسانه انگلیسی به نقل از منابع داخلی و آنچه “شاهدان عینی” خواند، این اقدام غیرقانونی را پوشش داد.

 

بی بی سی در نهایت نوشت: هنوز عربستان واکنشی به این واقعه نشان نداده است اما ساعاتی پیش و پس از اظهارات تند و کم سابقه مقام‌های ایران به اعدام شیخ نمر، وزارت خارجه این کشور سفیر ایران را احضار کرد و طی یادداشتی کتبی مراتب اعتراض شدید خود به مواضع ایران را اعلام کرد.

 

 

سایت رادیوفردا نیز علاوه به حمله به سفارت عربستان در تهران، از حمله به کنسولگری این کشور در مشهد خبر داد: تجمع‌کنندگان در مشهد با پرتاب سنگ و مواد آتش‌زا به کنسولگری عربستان حمله کردند.

 

حمله مهاجمان با مواد آتش‌زا باعث شد تا بالکن یکی از طبقات این کنسولگری به آتش کشیده شود و شیشه‌های این مجنمع بر اثر پرتاب سنگ شکسته شود.

 

وزارت امور خارجه عربستان سعودی روز شنبه با احضار سفیر ایران در ریاض این کشور را مسئول تأمین امنیت سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد دانسته بود.

 

وزارت خارجه عربستان سعودی در یادداشتی به سفیر ایران اعلام کرده بود که دولت ایران برپایه توافقنامه‌ها و قوانین بین‌المللی، مسئول تأمین امنیت سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد است و همچنین ایران در برابر حفاظت از جان کارکنان سفارت و کنسولگری در برابر هرگونه اعمال خشونت‌آمیز مسئول است.

 

 

سایت صدای آمریکا نیز آورده است که “در آخرین ساعات شنبه رسانه های ایران از تجمع معترضان به اعدام شیخ نمر در مقابل سفارت عربستان در تهران، و ورود برخی از آنها به داخل ساختمان سفارت و به آتش کشیدن بخشی از آن خبر دادند.”

 

ضرورت تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک

 

حسین جابری انصاری سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه ایران ضمن اعلام محکومیت مجدد إعدام ناعادلانه عالم دینی شیخ نمر النمر، بر ضرورت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد مقدس تاکید و اعلام کرد وزارت امور خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان، خواستار جلوگیری از هرگونه تجمع در مقابل این اماکن می باشد.

 

جابری انصاری افزود: پلیس دیپلماتیک مسئولیت برخورد با هرگونه تعرض به اماکن دیپلماتیک متعلق به عربستان سعودی را بر عهده دارد و بر اساس وظایف ذاتی خود برای حفظ نظم عمومی و اعاده امنیت این اماکن اقدام می کند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=178306

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]