موضوع انتخابات ۷ اسفند و روند بررسی صلاحیتها با حضور نجاتالله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان و حسینعلی امیری قائممقام وزیر کشور در گفتوگوی ویژه خبری شب گذشته ۱۵ دیماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
هیأتهای اجرایی گلوگاههای استراتژیک نظام انتخاباتی ما هستند
در ابتدای گفتوگوی ویژه خبری حسینعلی امیری قائممقام وزیر کشور طی تماس تلفنی با برنامه در پاسخ به این سؤال که در این ۱۰ روز چه چیزهایی را در بررسی صلاحیتهای نامزدهای نمایندگی مجلس شورای اسلامی لحاظ کردید، اظهار داشت: قانونگذار برای انتخابات یک فرآیندی را تعریف کرده است که یکی از مراحل این فرآیند بررسی شرایط نامزدها برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی است و هیئتهای اجرایی گلوگاههای استراتژیک نظام انتخاباتی ما هستند و معتمدین محلی تشکیل میشوند، اصناف، گروهها و اقشار مردم را نمایندگی میکنند.
وی اضافه کرد: ما در سراسر کشور ۱۰۶۳ هیأت اجرایی داشتیم که این هیأتها بر اساس ماده ۵۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کار احراز شرایط نامزدها را برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی بررسی کردند.
در صورت ضرورت، هیئتهای اجرایی علاوه بر استعلام از مراجع ۴ گانه تحقیقاتی محلی هم انجام میدهند
امیری با بیان اینکه تکلیف هیأتهای اجرایی را ماده ۵۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص کرده است، اظهار داشت: هیئتهای اجرایی در احراز شرایط به ۲ شیوه به علم میرسند، یک شیوه از طریق استعلام از مراجع ۴ گانه (ثبتاحوال، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و دادستانی کل کشور ) است و شیوه دیگر نیز به این صورت است که در جاهایی به این ترتیب است که برای افرادی از طرف مراجع ۴ گانه گزارشهایی حاصل نشده باشد، خود هیئتهای اجرایی بر اساس بررسیهای محلی، شرایط افراد را با قانون تطبیق میدهند و اظهارنظر میکنند.
قائممقام وزیر کشور در ادامه در پاسخ به این سؤال که اگر از مراجع ۴ گانه یک مرجع نظر منفی داشته باشد اما نظر ۳ دستگاه دیگر مثبت باشد تکلیف چیست؟ تصریح کرد: در عمل چنین چیزی امکانپذیر نیست چون کسی که محکومیت دارد و دادستانی کل کشور اعلام میکند که دارای محکومیت است حتماً در نیروی انتظامی یا بر اساس صلاحیتهای قانونی ذاتی اگر امنیتی باشد در وزارت اطلاعات نیز دارای سابقه است.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اخیراً وزیر کشور اعلام کرده است که در بررسی صلاحیتها یکی از خطوط قرمز فتنه ۸۸ است و در بررسی صلاحیتها آیا این موضوع لحاظ شده است یا خیر؟ توضیح داد: ماده ۲۸ قانون انتخابات راجع به شرایط انتخابشوندگان است و بر این اساس عمل افراد را با هر یک از مواد قانونی تطبیق میدهند و اعلام نظر میکنند لذا قطعاً کسی که قانونشکنی کرده باشد که با بندهایی که در قانون وجود دارد عملاً تطبیق داده میشود و نسبت به آن اظهارنظر میشود.
امیری خاطرنشان کرد: همه مراحل ثبت، امسال به صورت الکترونیکی انجام شد و هر کسی که ثبتنام میکرد، بر خط استعلام او در مراجع چهارگانه قابل رؤیت بود و همزمان مراجع ۴ گانه اظهارنظر میکردند و اظهارنظرهایی که از مراجع ۴ گانه به وزارت کشور بود را در اختیار هیئتهای اجرایی قرار دادیم و هیئتهای اجرایی که به لحاظ قانونی کاملاً مستقل از دولت و وزارت کشور هستند بر اساس مدارکی که در اختیارشان قرار گرفته اظهارنظر کردند.
مستندات قانونی افرادی که از سوی هیئتهای اجرای احراز صلاحیت نشدند حتماً به آنان اعلام میشود
قائممقام وزیر کشور همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه افرادی که احراز صلاحیت نشدهاند باید به کجا اعتراض کنند، اظهار داشت: این افراد از فردا ۱۶ دی ماه به مدت ۴ روز یعنی تا پایان روز اداری شنبه ۱۹ دی ماه حق دارند که به هیئتهای نظارت استانها مراجعه و اسناد مثبته را ضمیمه اعتراضاتشان کنند و بر این اساس هیئتهای نظارت استانها نیز ۷ روز فرصت دارند که به اعتراض این معترضین بر اساس مدارک و اسنادی که آنها ارائه دادهاند رسیدگی کنند.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که احراز صلاحیت و احراز شرایط نشده باشند حتماً دلیل و مستند قانونی به آنها اعلام شده است.
نجاتالله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در ادامه برنامه با بیان اینکه نظر هیئت مرکزی نظارت در مورد تأیید صلاحیتها اصل خواهد شد، گفت: بعد از پایان ۷ روز نظر هیئت مرکزی نظارت به فرماندهیهای مربوطه اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه ۵۳۷ نفر برای آزمون نامزدی خبرگان رهبری دعوت شده بودند، گفت: از تمام ۵۳۷ دانشمند و فاضلی که داوطلب مجلس خبرگان رهبری بودند طی اطلاعیهای رسمی دعوت به عمل آمد.
از هیچکدام از داوطلبین مجلس خبرگان برای شرکت در آزمون دعوت کتبی نشد
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه از هیچکدام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری برای شرکت در آزمون دعوت کتبی و رسمی به عمل نیامد، خاطرنشان کرد: علاوه بر اطلاعیه، به شماره تلفنی داوطلبان پیامک ارسال کردیم تا آنها اطمینان پیدا کنند، تمام اشخاص باید ۸ صبح روز گذشته در محل برگزاری امتحان حضور مییافتند.
ابراهیمیان اظهار داشت: همانطور که اطلاع داده شد قرار نبود از کسی دعوت مستقیم، فردی و کتبی به عمل آید.
وی با بیان اینکه از میان ۱۶ ثبتنامی خانم، ۶ یا هفت نفر در آزمون روزگذشته شرکت کردند، یادآور شد: انصراف از داوطلبی بر اساس قوانین به صورت تشریفات اداری خواهد بود.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه صرف عدم شرکت در آزمون انصراف تلقی نمیشود، افزود: انصراف باید در قالب تقاضای کتبی انجام شود.
تشخیص صلاحیت به عهده فقهای شورای نگهبان است
ابراهیمیان با اشاره به شیوه ارزیابی مربوط به صلاحیتها، عنوان کرد: تشخیص صلاحیت بر عهده فقهای شورای نگهبان است.
وی با بیان اینکه صرفنظر از ارزیابی قانونی با اجرا مواجه هستیم، ادامه داد: باید قانون را با هر نوع ارزیابی اجرا کنیم، همه داوطلبین مجلس خبرگان محترم و از جایگاه علمی والایی برخوردار هستند.
شأن و جایگاه علمی مجلس خبرگان و داوطلبین باید حفظ شود
ابراهیمیان با بیان اینکه شأن و جایگاه علمی مجلس خبرگان رهبری و داوطلبان باید حفظ شود، افزود: نباید وارد مسائل حاشیهای شد.
وی افزود: ممکن است شیوههای بهتری را در آینده تصور کنیم اما عرف امتحان آزمون عمومی را در این رابطه برگزیده است که از آن بهره میجوییم.
۷۴ درصد از علما در آزمون مجلس خبرگان شرکت کردهاند
سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه ۷۴ درصد از علما در این آزمون شرکت کردهاند، اضافه کرد: انشاءلله شاهد انتخابات با شکوه و بینظیری خواهیم بود.
طبیعت مقررات انتخابات اقتضا میکند به پاسخهای مراجع ۴ گانه اکتفا نکنیم
ابراهیمیان در پاسخ به این سؤال که روال کار در هیئتهای نظارت چگونه است؟ توضیح داد: طبیعت مقررات انتخاباتی اقتضا میکند که نتوانیم به پاسخهای مراجع ۴ گانه اکتفا کنیم، زیرا هر یک از مراجع ۴ گانه اظهارنظرهایی در حیطههای مشخص میتوانند داشته باشند.
وی با بیان اینکه التزام و اعتقاد به اسلام به عنوان شرط اساسی برای داوطلبی مطرح میشود، تصریح کرد: باید از منابع دیگر اطلاعات هم نیز برای حصول یقین استفاده کرد.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه از تحقیقات محلی و کسب اطلاع از محل نیز بهره خواهیم جُست، تأکید کرد: شورای نگهبان در جریان انتخابات برای ارزیابی احراز صلاحیتها قرار خواهد گرفت.
ابراهیمیان ادامه داد: از رسانهها تقاضا دارم شأن و جایگاه داوطلبان مجلس خبرگان را حفظ کنند.
وی با بیان اینکه از تعداد زیاد داوطلبین استقبال میکنیم، افزود: از سوی دیگر این امر ممکن است استراتژی خوبی برای گروههای سیاسی نباشد.
قانون انتخابات نواقصی دارد اما مجال پرداختن به آن نیست
سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه قانون انتخابات نواقصی دارد اما مجال پرداختن به آن نیست، گفت: باید قانون انتخابات نوینتری تصویب شود.
ابراهیمیان با بیان اینکه باید از تمام وقت برای رسیدگی عادلانه استفاده کرد، گفت: رفتار کسانی که نماینده بودند و یا در معرض انتخاب شدن قرار داشتند را رصد میکنیم.
وی ادامه داد: تحقیقات محلی و کسب اطلاع از مطلعین به ابزار تحقیق اضافه میشود تا اطلاعاتی از داوطلبین داشته باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه از قبل اعلام کردهایم که به هیچوجه به برچسب زدنهای گروههای سیاسی به یکدیگر کاری نداریم، گفت: ما داور بیطرف هستیم و هر کسی خلاف مصالح جمهوری اسلامی ایران اقدام کند برای اعضا مسلم میشود که آن شخص عدم التزام به ایران داشته است.
وی با بیان اینکه با قوه قضاییه هماهنگ هستیم تا اجازه ندهیم فضای انتخابات با اعمال غیرقانونی دچار خدشه شود، افزود: اگر فردی التزام عملی به قواعد شرعی داشته باشد و رفتار غیرقانونی را از خود نشان داده باشد، از این عرصه خارج میشود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤال دیگری پیرامون الکترونیکی شدن انتخابات ادامه داد: همکارانم در وزارت کشور جدول زمانی را ارائه کردهاند لذا آنچه در قانون پیشبینی شده است، بر این است که جلب نظر شورای نگهبان به صورت الکترونیکی عملی شود که متأسفانه در این امر از جدول زمانی عقب افتاده است.
ابراهیمیان با بیان اینکه زمان کوتاه شده است و باید زمینه و آموزشهای لازم را برای الکترونیکی شدن انتخابات فراهم میکردیم، تصریح کرد: در نظام انتخاباتیمان سنت فعالیت منظم و مستقیم حزبی جا نیفتاده است.
ممنوعیت قانونی برای تبلیغات انتخاباتی شامل فضای مجازی میشود
وی ممنوعیت قانونی برای تبلیغات انتخاباتی را شامل فضای مجازی نیز دانست و عنوان کرد: اگر نتوانستیم به شناسایی فعالیتهای برخی از اشخاص در مدت ۷-۲۰ روز بپردازیم این به معنای حذف آنها از گروه سیاسی نیست.
زمان برای برگزاری انتخابات الکترونیک بسیار محدود است
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه از همه عوامل دخیل در امر انتخابات، نامزدها، مجریان و مردم تقاضا داریم در این عرصه به خوبی عمل کنند، افزود: زمان برای برگزاری انتخابات الکترونیک بسیار محدود است.
ابراهیمیان انتخاباتهای پیش رو مانوری برای اقتدار جمهوری اسلامی ایران است، تأکید کرد: بدخواهان کمی در دور و بر خود نداریم لذا باید منتظر قانون باشیم.
وی در پایان با بیان اینکه در انتخابات نداشتههای خود را به دست میآوریم، خاطرنشان کرد: اقتدار و قانون در جمهوری اسلامی ایران باید تقویت شود، لذا باید از فرصتها به خوبی استفاده کرد.