1

استمرار برجام، با همدلی در حوزه سلامت

  • کد خبر : 180148
  • ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳

دکتر ایرج حریرچی- قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت اقتضای حکمرانی خوب، وجود ترکیبی از دانش بالا و تعهد به آن با وفاداری به اصل صداقت در بیان شفاف موانع در راه دشوار تحقق اهداف است. وزارت بهداشت در دوره اخیر همواره مراقب بوده است تا از افتادن به دام شعارهای زودگذر و مقطعی […]

دکتر ایرج حریرچی- قائم مقام و معاون کل وزارت بهداشت

اقتضای حکمرانی خوب، وجود ترکیبی از دانش بالا و تعهد به آن با وفاداری به اصل صداقت در بیان شفاف موانع در راه دشوار تحقق اهداف است. وزارت بهداشت در دوره اخیر همواره مراقب بوده است تا از افتادن به دام شعارهای زودگذر و مقطعی پرهیز نماید. از همان آغاز طرح تحول سلامت پیش‌بینی می‌شد که دشواری راه، عدم توجه درازمدت سیاست‌مداران به اهمیت موضوع سلامت جامعه، ضعف فرهنگ کارشناسی و آینده‌نگر در حوزه بهداشت و درمان و وجود تضاد منافع قابل توجه در ارائه‌کنندگان خدمت، باعث خواهد شد که متولیان این حوزه با حملات و انتقادات منصفانه و غیرمنصفانه مواجه شوند.

با این وجود همه ما می‌دانیم که تحریم‌های ناجوانمردانه، مشکلات اقتصادی و مدیریت نامناسب چه مشکلات و ناملایماتی را نصیب نظام سلامت کشور کرده بود و مردم نجیب ما خصوصا محرومین و فقرا، بلاکش چه سیاست‌های نادرستی بوده‌اند. اکنون که برجام به فرجام مناسبی دست یافته است بجاست تاکید کنیم حفظ این پیروزی و استمرار آن مستلزم حرکت به سوی هدف مهم دیگر با عنوان “برجام ۲” است .

برجام ۲، زمانی به ثمر می‌نشیند که توسعه همه‌جانبه و پایدار و پیشرفت ایرانی- اسلامی نصیب ملت ایران شود و برای رسیدن به این هدف مقدس حوزه سلامت به عنوان تامین‌کننده اصلی‌ترین زیرساخت توسعه پایدار یعنی سلامت آحاد انسانی و عوامل تولید نقشی چشم‌گیر و بی‌بدیل دارد.

اما کیست که نداند در پنج دهه اخیر، حوزه سلامت در اکثر دولت‌ها مورد غفلت واقع شده و کمبودهای چند دهه‌ای با اقدامات یکی دو ساله جبران نمی‌شود؟ باید تاکید نمایم که اگر حتی هدف‌گذاری مناسب، برنامه‌ریزی درست و عملکرد هوشمندانه در حوزه سلامت توام با تخصیص منابع کافی باشد، زمان قابل توجهی برای نهادینه‌کردن پوشش همگانی سلامت و عملیاتی کردن سیاست‌های کلی سلامت مورد نیاز است. زمان مورد نیاز برای این منظور در کشورهای پیشرو و سدشکن اولیه چند دهه‌ای و در تجربیات اخیر حدود ده ساله بوده است.

تضمین موفقیت در برجام ۲، به ویژه در حوزه سلامت آن‌گاه بیشتر اهمیت می‌یابد که بدانیم با توجه به کمبودهای شدید فعلی و افزایش سن جمعیت کشور و تغییر ساختار بیماری‌ها از واگیر به غیرواگیر نظیر بیمارهای قلبی-عروق، دیابت و سرطان‌ها گزینه‌ای جز توسعه امکانات بهداشتی و درمانی کشور برای آینده ما و ملت ما متصور نیست و صد البته برای حصول به این هدف نیازمند مشارکت بیشتر سیاست‌مداران، اقتصاددانان و مدیران اقتصادی همانند تجربه‌های موفق معاصر در کشورهای دیگر، هستیم.

امروزه امنیت سرمایه‌گذاری و ریسک پایین موجب شده است که بزرگترین کمپانی‌های دنیا به حوزه سلامت روی آورند. تا جایی که در حال حاضر سرمایه در گردش حوزه سلامت بیش از دو برابر حوزه نفت و گاز رسیده است. تحقق برجام فرصت بزرگی را نیز نصیب ایران عزیز و شهروندان نجیب آن کرده است تا با استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی عقب‌ماندگی‌های عمیق گذشته را جبران نمایند.

اما استمرار برجام میسر نمی‌شود جز با همدلی و هم‌زبانی به ویژه آنجا که پای منافع جامعه در میان است؛ بی‌تردید با کمی اراده می‌توانیم دیوار اختلاف نظرهای جناحی را با هدف اعتلای جامعه از میان برداریم و در آستانه سی‌وهفتمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی 《برجام ۲》 را که مسیر کاهش شکاف‌های اجتماعی، تحکیم وحدت ملی و همگرایی سلیقه‌های مختلف برای حداکثری کردن منافع ملی است، متحقق سازیم و البته پر واضح است که سلامت مردم در این مقطع زمانی حائز اولویت بسیار بیشتری است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=180148

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر