- ۱۳۵۸ / مجریان و ناظران انتخابات جداً بیطرفی را حفظ کنند و به نفع این یا آن به هیچ نحو واردعمل نشوند و بدانند که اگر چنین کنند،خیانت به حق مردم و خیانت به حیثیت نظام است
- ۱۳۶۲ / متحجران گفتهاند که حق نایب امام زمان (عج) است که انتخابات را هدایت کند و نباید انتخابات در اختیار افکار مردم کوچه و بازار باشد امام در پاسخ اینها فرمودندانتخابات باید مردم پسند باشد نه خان پسند !
- ۱۳۷۶ /من همیشه فکر می کردم و می کنم که آرای مردم بالاترین امانت نزد ما در جمهوری اسلامی است و باید حفظ شود و هیچ قبول ندارم که با تقلب یا فریبکاری و بازیهای سیاسی و تبلیغاتی رای برای کسی جمع شود همیشه عقیده داشته و دارم که نباید با رای مردم بازی شود
- ۱۳۸۸ /امام مبنای فقهی شان و همه چیزشان مردم بود از لحاظ قانون اساسی هم همه چیز کشور ما به رای مردم است جمهوری اسلامی یک لفظ تشریفاتی نیست یک واقعیت است
آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاسی کامل از مبانی فقهی و سیاسی امام راحل (ره) درباره نقش و جایگاه محوری ” مردم ” در نظام جمهوری اسلامی ، در طی سه دهه گذشته هشدارهای واحد ، قاطع و صریحی را در حفظ آرای مردم از برای حفظ حیثیت نظام و اصول انقلاب در ایام انتخابات بیان نموده است .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی ؛ صیانت از جایگاه محوری ” رای مردم ” در انتخابات فصل مشترک هشدارهای انتخاباتی ایشان از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۸ است فصل مشترکی که با قاطعیت و صراحت از سال ۵۸ با هشدار « بازی با رای مردم بازی با حیثیت نظام است » آغاز ؛ در سال ۶۲ به هشدار علنی علیه متحجران و ادعای ” انتخابات حق نایب امام زمان است ” رسید و در سال ۷۶ دامنه آن حتی به هشدار وزیر کشور دولت سازندگی هم رسید و در خطبه های نمازجمعه و در حالی که دولت خود ایشان ؛ مجری انتخابات بود از « همیشه عقیده داشته و دارم که نباید با رای مردم بازی شود » گفت و در نهایت در سال ۸۸ در دو خطبه قبل و بعد از انتخابات گفت « امام مبنای فقهی شان و همه چیزشان مردم بود همه چیز کشور ما به رای مردم است یعنی این مردم هستند این جمهوری اسلامی یک لفظ تشریفاتی نیست » .
گزیده هشدارهای انتخاباتی هاشمی از سال ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۸ بدین شرح است :
۱۳۵۸ / طی مصاحبه ای با روزنامه جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر بر ۳ محور حضور حداکثری مردم ، پرهیز از تهمت و دروغ کاندیداها در تبلیغات انتخاباتی و بی طرفی وزارت کشور و مجریان انتخابات در حفظ و صیانت از آرای مردم ؛ تاکید کردم : ” مجریان انتخابات باید جداً بیطرفیشان را در مورد کاندیداها به طور احسن حفظ کنند و به نفع این با آن به هیچ نحو وارد عمل نشوند و بدانند که اگر چنین کاری بکنند خیانت به مردم و خیانت به اعتبار مملکت و جمهوری اسلامی کرده اند و هیچگونه خیانت از این قبیل را قبول نخواهیم کرد ”
به کاندیداها پیغام دادم طوری عمل کنند که نشان رشد و شعور سیاسی باشد و در تبلیغات، اخلاق اسلامی را رعایت کنند، تهمت نزنند، دروغ نگویند، برای جلب رأی شعارهای عوام فریبی ندهند و سعی کنند حقوق دیگران را در تبلیغات در نظر بگیرند».
از مجریان انتخابات نیز خواستم که جداً بیطرفیشان را در مورد کاندیداها به طور احسن حفظ کنند و به نفع این با آن به هیچ نحو وارد عمل نشوند و بدانند که در این مورد اگر چنین کاری بکنند، خیانت به حق مردم و خیانت به اعتبار و حیثیت نظام و مملکت است و هیچگونه خیانت از این قبیل را قبول نخواهیم کرد(۱)
۱۳۶۲ /
متحجران در جاهایی گفتهاند که چون حکومت، حکومت خدا و حکومت امام زمان (عج) است و نایب حکومت، فقیه و مجتهد جامع شرایط است با این استدلال می گویند این حق نایب امام زمان (عج) که مسأله انتخابات را هدایت کنند و نمیشود این مسأله به این مهمی را در اختیار افکار مردم کوچه و بازار گذاشت !
به فرموده امام اگر روزی متحجران موفق شوند تحت عنوان عوامفریبانه حکومت نایب امام زمان (عج) به مردم القاء کنند که در انتخابات فقط آلت دست هستند طولی نمیکشد که هیچ چیز برای انقلاب باقی نمی گذارند
اینهایی که این حرفها را می زنند همان روحانیت متحجری هستند که دوران مبارزه می میگفتند که مشت با سندان نمیتواند طرف شود و تا حکومت امام زمان (عج) پیش نیاید، هیچ حکومت اسلامی نمی تواند تشکیل شود و هر کس به عنوان حکومت قبل از قیام حضرت حجت(ع) قیام کند، مثل مرغی است که پیش از اینکه بال درآورد بخواهد پرواز کند و ما را به خاطر مبارزه با شاه محکوم می کردند امروز برعکسش را میگویند.حالا که مردم و طلبهها، در اطراف رهبری مبارزه کردند، مردم خون دادند و پیروز شدند و اینها از این طرف راه افتاده و می گویند: حالا دیگر مردم حق دخالت در انتخابات را ندارند و هدایت انتخابات حق مسلم نایب امام زمان (عج) است و نبای در اختیار مردم کوچه و بازار باشد !
۱۳۷۶ /
بارها گفته ام افکار عمومی در مجموع کمتر اشتباه می کنند و به همین دلیل همیشه فکر می کردم و می کنم که آرای مردم امانت است و هیچ قبول ندارم که با رای مردم بازی شود و همین را نیز در نمازجمعه قبل از انتخابات دوم خرداد بطور جد و صریح گوشزد کردم و فکر می کنم چگونگی برگزاری انتخابات و نحوه برخورد مردم با نتایج آن نشان از آن دارد که دولت سازندگی در برگزاری انتخابات مردم پسند موفق بوده است .
* در دور ریاست جمهوری من و قبل از برگزاری انتخابات پیشنهاداتی برای جلب رای بیشتر مردم به من شد خاطرم هست که بصورت مستقیم از سازمان برنامه و بودجه پیشنهادی برای جلب رای کارمندان داشتم همان موقع گفتم این پیشنهادات بماند برای بعد از برگزاری انتخابات ؛ چون اصولا اهل کارهایی که بوی فریبکاری بدهد نیستم
* قبل از اینکه خطبه های نمازجمعه قبل از انتخابات دوم خرداد ماه ۷۶ را بخوانم در اتاقکی که در دانشگاه قبل از نماز جمعه می نشینم هر دو طرف پیش من آمدند و شکایت کردند که ممکن است از طرف مقابل تقلب وسیعی انجام شود من وقتی می گفتم تقلب یکطرف را نمی گفتم به هر دو طرف می گفتم من تصمیم گرفته بودم که با متقلب برخورد کنم و تصمیم خود را نیز در نمازجمعه گفتم .
* به وزارت کشور رفتم و و به وزیر کشور دولت سازندگی گفتم که اگر کوچکترین غفلتی در حفظ رای مردم بکنید هر چه دیدید از چشم خودتان دیدید!
* موضوع دیگری هم بود که باعث نگرانی شده بود به همین خاطر من از سازمان بازررسی کل کشور و شخص آقای رئیسی خواستم که به جریان انتخابات بپردازند و زیر نظر داشته باشند که شورای نگهبان با آنها مخالفت کرد ولی من دلیل موجهی برای این مخالفت نمی دیدم .
* مردم از رئیس جمهور متوقع بودند که وظیفه اش را در مساله انتخابات جدی بگیرد و من هم با ابهت این مساله را مطرح کردم که مردم بدانند چقدر در زمینه حفظ آرای آنها جدی هستم .
* این فقط یک ژست از جایگاه ریاست جمهوری نبود بلکه یک باور قلبی و همیشگی من نسبت به موضوع انتخابات و حفظ آرای مردم و تامین اعتماد رای دهندگان بود ؛ من همیشه فکر می کردم و می کنم که آرای مردم بالاترین امانت نزد ما در جمهوری اسلامی است و باید حفظ شود و هیچ قبول ندارم که با تقلب یا فریبکاری و بازیهای سیاسی و تبلیغاتی رای برای کسی جمع شود . همیشه عقیده داشته و دارم که نباید با رای مردئم بازی شود . بارها هم گفته ام که افکار عمومی در مجموع کمتر اشتباه می کند و باید بگذاریم افکار عمومی در انتخابات آزادانه قضاوت کند (۳)
۱۳۸۸ / خطبه های نماز جمعه اول خرداد (قبل از انتخابات )
ما افرادی را داریم که فکر می کنند به صرف اینکه فقیه جامع الشرایط به عنوان نایب امام زمان (عج ) در راس امور کشور است اینجا دیگر حکومت اسلامی شکل گرفته ؛ اگر مردم نباشند مگر می شود حکومت تشکیل داد مگر می شود کاری کردحضور مردم در همه زمینه ها کارساز و مشروعیت دهنده است در این تردید نکنیم که پایه انقلاب اسلامی و اعتبار جهانی ما و استحکام نظام ما منافع فرد فرد ما در این است
وفاداران به انقلاب اکثریت قاطع مردم هستند باید سعی کنیم اینها در مقابل هم حالت سعه صدر و تحمل همدیگر را داشته باشند اختلاف نظر هم قابل قبول و منطقی است خدا هم خواسته است خدا اینجور ما را خلق کرده است که با تفاوت نظرها جامعه را تکامل بدهیم اما این خواسته خدا نیست که به کینه و قتل و طرد همدیگر منجر بشود ان شاالله این نصایح ایشان عمل شود و حساب بیشتری باز شود
۱۳۸۸ / خطبه های نمازجمعه ۲۶ تیر ماه ( بعد از انتخابات )
جمهوری اسلامی یک لفظ نیست بلکه یک واقعیتی است که از عقاید ما از قرآن ما از روایات ما و از ائمه ما و از پیغمبر ما بما رسیده و ما به آن اعتقاد داریم و این دو تا باید با هم باشد. مطمئن باشید که اگر یکی از این دو تا آسیب ببیند ما دیگر آن انقلاب را نداریم اگر « اسلامی » نباشد اصلا داریم به بیابان و بیراهه می رویم و اگر « جمهوری » نباشد اصلا قابل تحقق نیست
از لحاظ قانون اساسی همه چیز کشور ما به رای مردم است از رهبری بگیرید که باید مردم خبرگان را انتخاب کنند رئیس جمهور را مردم باید مستقیم انتخاب کنند مجلس را باید مردم مستقیم انتخاب کنند و مردم باید اعضای شوراها را مستقیم انتخاب کنند و افرادی که بعد از اینها سمت می گیرند به اتکا رای مردم است یعنی این مردم هستند و این حکومت دینی است این جمهوری اسلامی یک لفظ تشریفاتی نیست
. امام مبنای فقهیشان و همه چیزشان این بود که حکومت اسلامی بدون حضور مردم نمی شود. اگر مردم راضی نباشند این حکومت انجام نمی شود
شما این حرف هایی که از من می شنوید از کسی دارید می شنوید که از پیش و لحظه شروع مبارزات که امام راحلمان آغاز کردند لحظه لحظه همراه انقلاب بوده و صحبت از ۶۰ سال پیش است و تا امروز. ما می دانیم که امام چه می خواستند و می دانیم که اساس تفکر امام چه بود. امام حتی در مبارزاتشان وقتی پیشنهادی می آمد که مثلا از اسلحه استفاده بشود از ترور استفاده شود و یا با فلان حزب همکاری کنیم امام می فرمودند آنچه که من می خواهم مردمند
روایت جالبی است که مبنای استدلال امام بود البته خیلی بیش از اینهاست ایشان هم منابع فقهی و قرآنی فراوان دارند و این روایت هم خیلی صریح است و نقشی که امام بمردم می دادند و من آن روایت را یادداشت کردم و از کتاب کشف المحجم سید ابن طاووس که یکی از علمای بسیار با ارزش قرن هفتم ماست و شخصیت بسیار عظیمی است خواهش می کنم به این روایت توجه کنید. این مبنای تفکر نه اینکه این فقط … این صریح ترین روایت است که خود حضرت علی بن ابیطالب می فرماید یک روز پیغمبر در همان روزهایی که عرض کردم پیغمبر مغموم و نگران آینده بود در سال آخر عمرش آنرا به علی بن ابیطالب گفته . یا بن ابیطالب لک ولا امتی . این بعد از غدیر است یعنی تو ولی این امت هستی و ولایت مال توست چیزیکه خدا به تو داده است . بعد می فرماید : فان ولوک فی عافیه و اجمعواعلیک بالرضا فقم بامرهم . اگر دیدی این مردم راضی بودند و آمدند تو را قبول کردند به تو این سمت را دادند با اجماع البته اجماع نسبی است تام نمی شود. یعنی به اندازه کافی و لااقل اکثریت آنها جمع شدند دور شما اگر آمدند شما بپذیر و متولی امر شو و کارشان را اصلاح کن و ادامه بدهید و قسمت بعدی می گوید و ان اختلفواعلیک اگر دیدی اختلاف کردند و نیامدند آن مقداری که باید بیایند با تو وان اختلفواعلیک فدعهم ولشان کن بما فیه بگذارند کاری که می خواهند بکنند بکنند خودشان می دانند. وان الله سیجعل لک مخرجا. و خداوند برای تو راهی پیدا می کند که به اهدافت برسی . این روایت از روایات معتبر است .ناقل آنهم و سند معتبری راهم ارائه می کند سید بن طاووس نه اینکه ما فقط این روایت را داریم بلکه خیلی داریم . کتاب داریم کتابها داریم و من فقط یک روایت صریحی را خواندم . مبنا این بوده مبنای حکومت پیغمبر این بوده که ما در جمهوری اسلامی بناشد اینکار را بکنیم . بنا شد با این مردم باشیم
امیدوارم این خطبه نماز جمعه شروع تحولی در آینده باشد و دوباره شاهد همدلی و همرزمی و همراهی و رقابت سالم و هر کسی را که مردم خواستند آنطور باشد.
درود بر این مرد کبیر انقلاب ایت الله هاشمی