به گزارش سایپا نیوز به نقل از آنا: تولید ناخالص ملی عراق در سال ۲۰۱۵ با کاهش ۲٫۹درصدی و بازار خودروی این کشور با کاهش ۴۰درصدی مواجه شد.
مجموع خودروهای فروخته شده در این سال نزدیک به ۸۰هزار خودرو بود که ۲۵ درصد این بازار در اختیار ایرانخودرو و سایپا قرار داشت.
احمد اسماعیلی در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت: تقریبا ۱۵ درصد بازار عراق در اختیار تیبا و سایپا است.
قائم مقام معاونت صادراتی گروه خودروسازی سایپا در مورد شرایط کنونی بازار عراق توضیح داد: ما در عراق بازار خوبی داریم و با توجه به اینکه این بازار با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شده است ولی ما همچنان بخش قابل توجهی از این بازار را در اختیار داریم.
وی ادامه داد: در سالهای پیشین سایپا ۱۳۱ که در عراق به نام امالخبز یعنی نانآور شناخته میشد، پرفروش ترین محصول بود ولی به دلیل شرایط اقتصادی عراق و حمله داعش بازار این کشور کساد شده است.
احمد اسماعیلی در سال ۲۰۱۴ سطح صادرات بهتر از ۲۰۱۵ بود و میزان صادرات سایپا به ۲۲ هزار دستگاه هم میرسید و فروش سایپا ۱۳۱ به ۱۵ هزار دستگاه و تیبا حدودا به ۷ هزار دستگاه رسید.
وی افزود: مقررات در عراق در حال تغییر کردن است و اگر این مقررات معین شوند، بین محصولات تولیدی در عراق و خودروهای وارداتی تفاوت چندانی وجود نخواهد داشت.
قائم مقام معاونت صادراتی گروه خودروسازی سایپا گفت: درست است که ما در عراق سرمایهگذاری نکرده ایم ، ولی به خاطر زحمتهایی که کشیده شد، اگر این قوانین تغییر کنند، به ضرر ما خواهد بود.
غلامرضا مهدیزاده نیز در این مورد به خبرنگار گروه اقتصادی آنا گفت: ایرانخودرو ۱۰ هزار و ۴۳۶ دستگاه در سال ۱۳۹۴ به ارزش بیش از ۶۰ میلیون دلار به عراق صادر کرده است.
مدیر صادرات منطقه خاورمیانه شرکت ایران خودرو ادامه داد: خودروهای پژو پارس و پژو ۴۰۵ بیش از ۲هزار دستگاه و پیکاپ آریسان نیز ۱۰۵۶ دستگاه سفارش داشته است.
وی از دیگر خودروهای فروش رفته در بازار عراق نام برد و گفت: مجموع خودروهای دیگر ایران خودرو شامل سمند، سورن، رانا، دنا، ۲۰۶، تندر و سایر محصولات ایرانخودرو جمعا حدود هفت هزار دستگاه فروش رفتهاند.
مدیر صادرات منطقه خاورمیانه شرکت ایران خودرو تاکید کرد: سبد محصولی ایرانخودرو در عراق تقریبا کامل است و حتی سمند که بیش از ۱۰ سال است که با داشبرد قدیم به بازار عراق فرستاده میشد اکنون برای تنوع محصولی با داشبرد جدید به این کشور ارسال میشود.