3

شجونی مصلحت هاشمی را بهتر از خود او می داند

  • کد خبر : 18726
  • ۰۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰

اوج گیری حملات علیه هاشمی به خاطر چند اظهارنظر انتخاباتی او در روزهای اخیر است اظهارات جدید هاشمی رفسنجانی و افزایش دیدارها و ملاقات های او با احزاب و اقشار مختلف، بار دیگر پیکان رسانه های منتسب به اصولگرایان و بویژه رسانه های حامی دولت را به سمت او برد. هاشمی رفسنجانی که دوران سکوت […]

اوج گیری حملات علیه هاشمی به خاطر چند اظهارنظر انتخاباتی او در روزهای اخیر است اظهارات جدید هاشمی رفسنجانی و افزایش دیدارها و ملاقات های او با احزاب و اقشار مختلف، بار دیگر پیکان رسانه های منتسب به اصولگرایان و بویژه رسانه های حامی دولت را به سمت او برد. هاشمی رفسنجانی که دوران سکوت و تا حدی انفعال خود را می گذراند، شاید در هیچ یک از مقاطع زندگی سیاسی اش اینگونه در برابر بسیاری از اتفاقات مهم در کشور موضع سکوت نداشته و هیچگاه هم تا این حد مورد هجمه مخالفان قرار نگرفته و گروهی به قصد حذف و جلوگیری از تاثیرگذاری وی، به صورت هماهنگ و سازمان یافته وارد عمل نشده باشند. با این حال به نظر می آید همین اندک اظهارنظر را از سوی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام برنمی تابند و با روشن کردن توپخانه های خود قصد دارند مانع هرگونه اظهارنظر از سوی هاشمی باشند. آنان به خوبی درک کرده اند که ماه های آتی در سرنوشت انتخاباتی شان اهمیت بسیاری دارد و می خواهند تمام انرژی خود را صرف اختلافات درون گروهی و مبارزه با منتقدان و مخالفان اصولگرای دولت و از سر راه برداشتن آنان کنند و ترجیح می دهند از هم اکنون که پنج ماه به انتخابات زمان باقی است، مانع هرگونه اظهارنظر از سوی هاشمی شوند. شاید تاثیر و نفوذ هاشمی در بین بخشی از اصولگرایان سنتی و همچنین توانایی او در مطرح کردن بحث ها و موضوعاتی که دیگران به سختی می توانند به آنها اشاره کنند، دلیل این فشارها و تلاش ها در جهت جلوگیری از فعالیت هاشمی حتی در حد سخنرانی و اظهارنظر باشد اما واکنش رسانه ها و شخصیت های حامی دولت نسبت به نظرات او درباره انتخابات و نظام پارلمانی و مسائل دیگر، نشان می دهد که آنان در آستانه انتخابات عزم خود را برای جلوگیری از اظهارنظر هاشمی در هر مورد، جزم کرده اند و ترجیح می دهند از همین الان پیام خود را به او برسانند تا شاید مانع از فعالیت های بعدی و حتی اظهارنظر درباره چگونگی حضور در انتخابات هاشمی شوند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همواره از تاثیرگذارترین افراد در نظام جمهوری اسلامی بوده و مخالفانش این موضوع را به خوبی درک کرده اند که درصورت ساکت نگه داشتن هاشمی می توانند بخش بزرگی از مخالفان را هم ساکت کنند، چرا که هاشمی در بسیاری از موارد در باز کردن راه انتقاد و حتی مخالفت با سیاست های دولت، خط شکن بوده است. آنان در این دوره قصد دارند تا از طریق یادآوری اتفاقات دو سال گذشته و همچنین بازنشر اتهاماتی که در این مدت به رییس مجمع و خانواده اش زده شد، پیامی روشن بفرستند: سکوت در برابر سکوت.
چهره متفاوت و غیرقابل هضم هاشمی
یکی از رسانه های حامی دولت با انتشار گزارشی با عنوان «بازشناسی ۴چهره از هاشمی رفسنجانی» به قلم فردی، تمام فعالیت های قبل و بعد از انقلاب هاشمی را زیر سوال برد و با اینکه به نظر امام(ره) درباره هاشمی مبنی بر اینکه «هاشمی زنده است تا نهضت زنده است»، در این گزارش اشاره کرد اما تاکید داشت که جمهوری اسلامی با کسی عقد اخوت نبسته و صرفا نمی توان به واسطه این جمله حضرت امام(ره)، رفسنجانی دهه ۸۰ را فردی کاملاانقلابی و وفادار به آرمان های انقلاب اسلامی دانست. این فرد به فعالیت های قبل از انقلاب رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرده و نوشته است: در طول ۳ دهه گذشته اکبر هاشمی رفسنجانی که به داشتن هوش سرشار سیاسی اشتهار عمومی داشته و عموما نیز از عقبه های حمایتی چندلایه یی برخوردار بوده، دوره های متفاوت را گذرانده و شرایط سیاسی کاملاناهمگونی را عملاتجربه کرده است، لذا براحتی می توان مدعی شد که ما در ۵۰ سال اخیر با ۴ چهره کاملامتفاوت و غیرقابل هضم از اکبر رفسنجانی روبرو بوده ایم. در آخر گزارش این روزنامه آمده است: با توجه به شرایط کنونی کشور و ورود غیرقابل توجیه هاشمی رفسنجانی در برخی اتفاقات و موضع گیری های گاه بسیار عجیب و متعارض با منافع ملی- انقلابی ضروری است برای پیشگیری از بروز هرگونه انحراف احتمالی در مسیر انقلاب اسلامی از طریق شخصیت سازی غیرواقعی توسط فتنه جویان، ۴چهره کاملامتناقض اما ملموس رفسنجانی مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار گیرد.
پررنگ کردن نقش هاشمی در اتفاقات انتخابات سال ۸۸
سایت جهان نیز در گزارشی با عنوان «آیا آیت الله هاشمی به دنبال احیای طرح خطرناک سال ۸۸ است؟» سعی کرد اتفاقات انتخابات پرمناقشه ریاست جمهوری سال ۸۸ را یادآوری کند و سعی کرد نقش هاشمی را در آن ماجراها پررنگ و مهم جلوه دهد. این سایت نوشت: هاشمی سخنان خود را درباره انتخابات مجلس نهم صریح تر کرده و در دیدار جمعی از روزنامه نگاران گفت: اگر به مُرّ قانون اساسی و قانون انتخابات به درستی و به دور از دخالت سلایق شخصی و جناحی عمل شود، انتخابات پیش روی کشور با شفافیت و سلامت و عدالت برگزار خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد: راه درست این است که مردم احساس کنند مسوولان به رای و حق سیاسی آنان احترام می گذارند. اما سخنرانی بی پرده آقای هاشمی و «تردید افکنی» او درباره انتخابات مجلس نهم در دیدار شورای مرکزی حزب اصلاح طلب مردم سالاری ایراد شد. او در این دیدار با اشاره به اینکه مردم چیزی جز این نمی خواهند که در سرنوشت و آینده خود تاثیرگذار باشند، گفت: مردم می خواهند رای شان تاثیرگذار باشد و تزیینی نباشد. تطابق اظهارات و رویکرد آقای هاشمی و خاتمی این گمان را تقویت کرد که آنان در حال پیگیری یک «پروژه مشترک» جدید هستند: پروژه یی که به دلیل شباهت های آن با ادعای «تقلب» سال های ۸۷ و۸۸، یادآور عملکرد آقای هاشمی و اصلاح طلبان در ماه های پیش از انتخابات ریاست جمهوری است. او درست شش ماه و ده روز قبل از انتخابات ۲۲خرداد ۸۸ در حرکتی تامل برانگیز «تردید افکنی» در نتیجه انتخابات را آغاز کرد: آنجا که در همایش جنجالی ۳۰ سال قانونگذاری گفت: اگر مردم احساس کنند رای شان در سرنوشت آنان بی اثر است و متولیانی پیدا شوند که رای آنها را هر جوری که می خواهند، بخوانند آنگاه دلسرد می شوند، چون مردم مسلمانند و هیچ وقت به کشور خیانت نمی کنند.

شجونی مصلحت هاشمی را بهتر از خود او می داند
همچنین جعفر شجونی از اعضای جامعه روحانیت مبارز نیز در گفت وگو با فارس، روال گذشته خود را در برابر هاشمی ادامه داد و مانند گذشته سعی کرد با انتقادات صریح و تند به وی، باز هم سخنان جنجالی بگوید. او گفت: تردیدافکنی هاشمی، کارشکنی وی برای انتخابات آینده را تداعی می کند. عبارت رای تزیینی و تاثیرگذاری آرای مردم از زبان هاشمی تلقی کننده کینه یی از سوی وی بوده و نشان می دهد هاشمی بر سر موضع نماز جمعه ۲۶ تیر خود همچنان ایستاده است. عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز افزود: در آستانه انتخابات اینگونه حرف زدن هم عقده گشایی قبلی ایشان را تداعی می کند و هم کارشکنی برای انتخابات آینده را، چراکه سخنان اخیر وی مشکوک بوده و برای قربه÷ الی الله ایراد نمی شود. اظهارات انتخاباتی هاشمی نشان می دهد که انتخابات گذشته به وی فشار آورده است چراکه وی اصلاتمایلی به کاندیدا شدن دیگران نداشت و حتی برخی را نیز کوتوله سیاسی می دانست. وی با اشاره به اینکه هاشمی مصلحت خود و خانواده اش را تشخیص نمی دهد حال چگونه می تواند مصلحت نظام را تشخیص دهد؟ افزود: بنده اگر جای هاشمی بودم، از سمت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم استعفا می دادم و خود را آلت دست برخی افکار و اوهام نمی کردم. حجت الاسلام شجونی گفت: ما مصلحت هاشمی را بهتر از خودش تشخیص می دهیم، بر همین اساس صلاح نیست که هاشمی در مسائل اینچنینی زبان بگشاید و شان و شوکت خود را ضایع کند/روزنامه اعتماد
مهسا امرآبادی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=18726

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر