1

گسترش زبان انگلیسی در هندوستان به خاطر استعمار انگلیس ها بود

  • کد خبر : 187450
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

وی افزود: آنچه که باعث پیشرفت هندوستان شد، مسئله زبان نبود، بلکه هندی ها دریافتند که کار کردن و تکیه بر نیروهای خود می تواند آنها را از فقر نجات دهد و از همین رو فرهنگ کار را در کشور خود رواج دادند تا به موفقیت رسیدند.

گسترش زبان انگلیسی در هندوستان به خاطر استعمار انگلیس ها بود/ عامل اصلی پیشرفت هندوستان کار کردن و تکیه بر نیروهای داخلی است

خسرو معتضد، تاریخ‌نگار و تاریخ نویس در گفت و گو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص گسترش زیان انگلیسی در کشورهایی مانند هندوستان اظهار داشت: زبان انگلیسی یک زبان دریانوری بوده است و از همین رو در نقاط مختلف دنیا کشورهای زیادی هستند که به این زبان تا حدی تسلط دارند.

 

وی همچنین گفت: تا پیش از زبان انگلیسی، زبان های یونانی، ایتالیایی، آلمانی، فرانسه و به طور کلی لاتین زبان اصلی علم در دنیا بوده است اما انگلیس ها از قرن ۱۶به بعد که نیروی دریایی انگلستان شکل گرفت و بر نیروی دریایی اسپانیا غلبه کرد، به خاطر سفرهای متعدد زبان انگلیسی کم کم رواج پیدا کرد و به شکلی در آمد که امروز در دنبا زبان گفتگوی خلبان‌ها، کشتی‌ها و … زبان انگلیسی شده است.

 

این استاد تاریخ با تأکید بر تمایز زبان انگلیسی و زبان لاتین اظهار داشت: برخلاف نظر عموم مردم، زبان علمی دنیا زبان لاتین است نه زبان انگلیسی ولی عوام فکر می کنند زبان انگلیسی زبان علم است و از این رو به سراغ یادگیری آن می روند.

 

تاریخ نویس معاصر ایران با بیان اینکه دو قرن است زبان انگلیسی به جهان مسلط شده خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز می بینیم کسانی که در دانشگاه زبان هایی غیر از زبان انگلیسی را آموزش دیده اند با مشکل کار مواجه هستند.

 

معتضد با یادآوری دوران اوج گرفتن زبان فارسی اظهار داشت: در دوران تیموریان یا صفویه و همچنین عثمانی، چه در دربار استانبول و چه در دربار دهلی به زبان فارسی صحبت می‌کردند از این رو هندی ها زمانی هم به زبان فارسی حرف می زدند و همانطور که می بینیم زبان صحبت هندی امروز شباهت های زیادی به زبان فارسی دارد.

 

وی با بیان اینکه هر زبانی فقط دورانی دارد، افزود: روزگاری ایران روزنامه های خود را در هندوستان و سایر نقاط دنیا منتشر می کرد تا جایی که خبرنگاران زیادی از ابران در دهلی نو، کوالالامپور، هنگ کنک، قفقاز، کربلا و … داشت و از همین رو هنگامی که به زبان های آنها سر می زنیم برخی وازه های فارسی را در آنها می یابیم.

 

این استاد تاریخ ضمن یادآوری این نکته که عمر زبان انگلیسی در دنیا حدود ۲ قرن است گفت: در دوره جنگ جهانی دوم حتی افسرهای شهربانی در ایران نیز فرانسوی بلد بودند و بعدا این زبان منسوخ شد پس این دلیلی نیست که بگوییم ایران به خاطر این زبان دچار پیشرفت یا بحران شده است.

 

تاریخ نویس معاصر ایران خاطر نشان کرد: گسترش زبان انگلیسی در سراسر دنیا و هندوستان هم به خاطر استعمار انگلستان بر سراسر دنیا بوده است و در تاریخ می بینیم هر کشوری که مستعمره انگلیسی ها بود در آنجا زبان انگلیسی رواج بیشتری می یافت.

 

معتضد در توضیح علت انگلیسی بودن زبان علم در هندوستان تصریح کرد: در سال ۱۹۶۰ هنگامی که قرار بود زبانی برای آموزش در هندوستان مشخص شود و تصمیم گرفته شد زبان انگلیسی حاکم در کشور هندوستان به یکی از زبان های ۱۴ گانه هندی در این کشور تبدیل شود که مردم به خاطر رواج داشتن زبان انگلیسی این موضوع را رد کردند و علت اصلی آن هم رواج انگلیسی به خاطر مستعمره بودن هندوستان توسط انگلیس بود.

 

وی افزود: روس ها هم سعی کردند زبان خود را در بلوک شرق جایگزین زبان انگلیسی کنند اما به خاطر دشواری بیش از حد زبان روسی این امکان برای آنها فراهم نشد؛ به جز زبان انگلیسی، زبان فرانسه، آلمانی و اسپانیولی هم زبان های مطرحی در دنیا هستند که امروز رواج دارند.

 

تاریخ نویس معاصر ایران همچنین تصریح کرد: بازار هدف چین هم از آنجایی که همه دنیا است، همه تولیدات آنها به زبان انگلیسی به دنیا ارسال می شود و این در حالی است که جمعیت چین بسیار بیشتر از جمعیت سایر کشور هاست اما این دلیل نمی شود که بگوییم چینی ها به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، آنها فقط تولیدات خود را به زبان انگلیسی صادر می کنند.

 

این استاد تاریخ بیان داشت: استرالیا، قسمت های زیادی از آفریقای سیاه، هندوستان و حتی کشورهای قاره آمریکا از جمله خود ایالت متحده آمریکا روزی مستعمره انگلستان بودند و حتی بسیاری از آنها اولین بار توسط انگلیس ها کشف شدند، از همین رو زبان انگلیسی زبان رسمی آنها اعلام شده است.

 

معتضد با تأکید بر اینکه منظور رهبری کنار گذاشتن زبان انگلیسی نبوده و برخی نظر ایشان را بد برداشت کرده اند خاطر نشان کرد: در حال حاضر زبان انگلیسی زبان رسمی دنیا است اما نباید اجازه بدهیم که یادگیری این زبان اولویت و زبان فارسی به انزوا کشیده شود؛ امروز برخی از جوان ها فکر می کنند اگر چند کلمه انگلیسی میان صحبت های خود قرار بدهند نشانه سواد است اما من می گویم این از بی سوادی بدتر است.

 

وی افزود: آنچه که باعث پیشرفت هندوستان شد، مسئله زبان نبود، بلکه هندی ها دریافتند که کار کردن و تکیه بر نیروهای خود می تواند آنها را از فقر نجات دهد و از همین رو فرهنگ کار را در کشور خود رواج دادند تا به موفقیت رسیدند.

 

تاریخ نویس معاصر ایران در ادامه تأکید کرد: انصاف، اخلاق و تلاش برای برطرف کردن شکاف طبقاتی در هندوستان یکی دیگر از دلایلی است که هندوستان پیشرفت کرده است؛ اگر امروز در کشور ما پیشرفت آنچنانی را شاهد نیستیم به خاطر این است که پول اولین اولویت زندگی مردم شده است.

 

این استاد تاریخ با بیان اینکه مردم هندوستان دریافتند که باید تجملگرایی را کنار بگذارند تا پیشرفت کنند خاطرنشان کرد: هنگامی که یک مسئول ۲۰ شرکت و کارخانه به نام خود و نزدیکان خود داشته باشد، قطعا پول در آوردن اولویت مردم هم می شود و هیچگاه نمی توان به پیشرفت دست پیدا کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=187450

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر