به گزارش افق، خلبانها اما از رازهایی خبر دارند که شما نمیدانید! در مطلب زیر با این رازها آشنا میشوید.
بهترین ساعت پرواز
افرادی که صبح زود پرواز دارند خیالشان راحت باشد که اصلا با تاخیر در پرواز مواجه نخواهند شد. پروازهای اول صبح بیشترین شانس پرواز سر وقت را دارند. علاوه بر آن، پتوهای تازهشستهشده فقط به مسافران اولین پرواز داده میشود و پس از آن پتوها مجدد تا زده و به مسافران داده میشود.
نظافت چند وقت یکبار انجام میشود؟
کابینها فقط روزی یکبار تمیز میشوند و این کار اغلب در طول شب صورت میگیرد. حتی اگر پسماندهای از غذا را روی سینیتان پیدا کردید، تعجب نکنید! ضدعفونیکنندههای دست میتوانند بهترین دوست شما در طول پرواز باشند.
امنترین جای هواپیما
پاسخ ساده است: دُم هواپیما. دلیلش نیز این است که کابین خلبان ضرب سقوط را میگیرد و آسیب کمتری به قسمت انتهایی هواپیما وارد میشود. بنابراین «ترسوها» به یاد داشته باشند که باید همیشه دم هواپیما را رزرو کنند و کتاب «راهنمای زنده ماندن هنگام سقوط هواپیما» را مدام بخوانند.
هوای داخل هواپیما چقدر تمیز است؟
سیستم تهویه هوای هواپیما کاملا داخل هواپیما قرار دارد و بنابراین سیستم بستهای است. به عبارت بهتر، هوایی که تنفس میکنید در حقیقت همان هوای فشردهشدهای است که از موتورهای هواپیما گرفته میشود. کمپرسورها کمک میکنند هوای بیرون به داخل هدایت شود.
خدمه چه میخورند؟
مهمانداران هواپیما غذای جداگانه میخورند یا با خودشان غذا میآورند. اغلب اوقات غذای توزیعشده بین مسافران تمام میشود و از طرف دیگر، یک غذای خانگی از غذاهای سرو شده در هواپیما بهتر است. البته نکته کاربردی این است که خدمه پرواز به خوبی با غذاهای ارزانتر و بهتر فرودگاهها آشنایی دارند. بنابراین هرگاه یکی از آنها را دیدید، کنارش بنشینید و از او بپرسید چه چیزی سفارش دهید. این نکته را میتوانید در مورد خدمات دیگر فرودگاهها نیز اعمال کنید.
اگر کاپیتان پرواز مریض شود چه اتفاقی میافتد؟
خلبان و کمکخلبان همیشه دو غذای متفاوت میخورند. این ماجرا البته به صورت قانونی نانوشته است. اما چرا این قانون نانوشته رواج دارد؟ اگر یک غذا بد یا حاوی باکتری، آلودگی و غیره بود، شخص دیگر بتواند کنترل هواپیما را در دست بگیرد.
علائم هشداری هواپیما
تمام هشدارهای حین پرواز را باید اینگونه تفسیر کرد: اگر یکبار صدای دینگ شنیده شود، خدمه باید به تلفن داخل هواپیما پاسخ دهند. هنگام فرود، بلند شدن و نشستن مسافران روی صندلی خود، دو یا سه بار صدای دینگ شنیده میشود. هر زمان که ارتفاع از ۱۰هزار پا بیشتر میشود، ممکن است این صدا شنیده شود. اگر پنج یا شش بار صدای دینگ شنیده شود، وضعیت فوری اعلام شده است. در این زمان البته خدمه دستورات لازم را به مسافران میدهند.
از صندلیام متنفرم!
شاید پیش بیاید که صندلیتان را دوست نداشته باشید و بخواهید وارد بخش فرستکلاس شوید. این کار حتی پس از بلند شدن هواپیما هم ممکن است اما چندان محتمل نیست. در برخی پروازها این امکان وجود دارد که خدمه فرمی را پر میکنند و دلیل انتقال شما را در آن یادداشت میکنند. شانس این کار برای زنان باردار بیشتر میشود.
آیا ماسک اکسیژن واقعا مرا نجات خواهد داد؟
ماسک اکسیژن تنها برای ۱۵ دقیقه اکسیژن را تامین میکند. اما خونسردی خود را حفظ کنید. کم کردن ارتفاع هواپیما تا زمانی که مسافران بتوانند به راحتی تنفس کنند، در مجموع ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زمان میبرد.
چرا وایفای تعطیل میشود؟
در برخی پروازها که از وایفای استفاده میشود، سرعت بسیار پایین است. دلیلش این است که یک روتر کوچک برای بیش از ۱۰۰ نفر مورد استفاده قرار میگیرد. از آنجایی که هواپیما شی متحرک است، اینترنت به سرعت وارد و سپس خارج میشود. اگر میخواهید در ارتفاع بیش از ۱۰ هزار پا به اینترنت متصل شوید، بهتر است سایتهای سنگین و عکسدار را باز نکنید و هر بار یک پنجره را باز کنید.
چرا خدمه از بطری آب استفاده میکنند؟
آب لولهکشی شهر میتواند سالم باشد اما آب موجود در هواپیما چندان سالم نیست. فقط در یک صورت در هواپیما آب مصرف کنید و آن اینکه از بطری کاملا سالم و دست نخورده باشد. نتایج مطالعات اخیر نشان میدهد میزان باکتری موجود در آب هواپیما دهها تا صدها برابر آب لولهکشی شهری است.