به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، شایعات مطرح شده درباره قطعی نبودن امحای خودروهای لوکس قاچاق و عدم عزم جزم برخی دستگاههای مسئول در این زمینه، صبح امروز و با لغو امحای ۱۳ خودروی لوکس معروف، رنگ واقعیت به خود گرفت و به آیندهای که معلوم نیست چه زمانی فرا برسد، موکول شد.
در این میان، موضوع قابل تأمل مربوط به اظهارنظرهای متناقض رئیس سازمان اموال تملیکی است که طی چند روز، از آمادگی برای امحای خودروهای قاچاق به انتظار برای تصویب آییننامهای جدید رسیده است.
پنجشنبه هفته گذشته امین دلیری مدیرعامل سازمان اموال تملیکی در گفتوگو با خبرنگاران جوان، در خصوص امحای خودروهای قاچاق گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ دستگاه خودرو به صورت قاچاق وارد کشور شده و بنا بر آن است تا امحا شوند.
روز گذشته بعد از اینکه برخی شایعات درباره احتمال لغو این امحا منتشر شده بود، مصاحبه مدیرعامل سازمان اموال تملیکی با خبرگزاری فارس، تأییدی تلویحی بر شایعات مطرح شده بود که گفت: هنوز مجوز قضایی برای امحای خودروهای قاچاق صادر نشده است.
هرچند این اظهارات دلیری مطابق آییننامه اجرایی نبود و هیچ بخش از آییننامه به ضرورت اخذ مجوز قضایی اشاره نکرده است، اما دلیری در مصاحبه روز گذشته خود نیز باز بر امحای خودروها اشاره کرده است.
اما صبح امروز هم در حاشیه مراسم امحای چندین تن کالا که به گفته دلیری بخشی از آنها قاچاق نبوده و کالاهایی تقلبی مانند شیرخشک و پوشاک غیراستاندارد بوده است، وی در گفتوگو با تسنیم، موضعی دوگانه درباره امحای کالای قاچاق میگیرد؛ ابتدا میگوید « نکته حائز اهمیت این است برای کالاهای قاچاق و خودروهای لوکس امکان عرضه مجدد وجود ندارد و این نوع کالاها طبق قانون حتماً باید صادر شود. البته نوع دیگری از کالاها بهعنوان کالاهای متروکه وجود دارد که اینها نیز باید به دست صاحبانشان فرآیند فروش و صادرات انجام شود.»
اما دلیری در ادامه صحبتهای خودش میگوید: عمده حجم قاچاق کالا از مبادی رسمی انجام میشود. دستگاههای مربوطه با تشدید مبارزه با قاچاق کالا در مبادی رسمی و بالا بردن کشفیات میتوانند کالاهای قاچاق مکشوفه را در همانجا و جلوی چشم قاچاقچی آتش بزنند.
دلیری در مصاحبه دیگری که آخرین اظهارنظر وی درباره امحای کالاهای قاچاق است، نظر جدیدی بیان میکند و با بیان اینکه مقرر شد این ۱۳ خودروی لوکس قاچاق، به جای امحا، صادر شود میگوید: برای تعیین تکلیف این خودروها نیازمند یک آیین نامه هستیم که هنوز تصویب نشده است.
تناقض اصلی و آشکار اظهارنظرهای رئیس سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی اینجاست که میگوید: برخلاف اینکه گفته می شود صادارت این خودروها به صرفه نیست باید بگویم به جای امحاء این خودروها برای صادارت آنها برنامه داریم.
او حتی در پاسخ به این سوال که اگر آییننامه مدنظر شما به تصویب نرسد برای خودروهای قاچاق چه برنامهای دارید، بدون اینکه اشارهای به امحا داشته باشد، میگوید آن زمان هم راهکارهای دیگری را پیشنهاد میدهیم.
حال که رئیس سازمان اموال تملیکی مخالفت ضمنی خود را با امحای خودروهای قاچاق نشان داده است، اگر مدعی است که مشکلی با امحای خودروهای قاچاق ندارد باید به این سوال پاسخ دهد که آییننامه و دستورالعملهای فعلی چه مشکل و ایراد و مانعی دارد که با آنها نمی توانند قانون را اجرا کنند؟
آقای دلیری اگر توقع دارد کالاهای قاچاق در مبادی ورودی و جلوی چشم قاچاقچی آتش زده شود، چرا کالاهایی که پروندههای آن دارای رأی قطعی است، امحا نمیکند؟