4

جدیدترین ماهواره ایرانی با نام «رصد» پس از پرتاب موفق در مدار زمین قرار گرفت.

  • کد خبر : 1991
  • ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۰

همزمان با میلاد مبارک حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) جدیدترین ماهواره ساخت جمهوری اسلامی ایران با نام «رصد» با حضور سردار وحیدی وزیر دفاع پرتاب و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. «رصد» نخستین ماهواره تصویربرداری ایران است که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تجمیع، تست و آماده‌سازی آن در داخل کشور و توسط متخصصان داخلی صورت […]

همزمان با میلاد مبارک حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) جدیدترین ماهواره ساخت جمهوری اسلامی ایران با نام «رصد» با حضور سردار وحیدی وزیر دفاع پرتاب و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت. «رصد» نخستین ماهواره تصویربرداری ایران است که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تجمیع، تست و آماده‌سازی آن در داخل کشور و توسط متخصصان داخلی صورت گرفته است.
برقراری ارتباط با ایستگاههای زمینی، تصویربرداری از زمین و ارسال تصاویر به همراه اطلاعات تله‌متری به ایستگاههای زمینی از مهم‌ترین مأموریت‌های این ماهواره است.

توپولوژی و ساخت ایستگاههای زمینی ماهواره «رصد» به گونه‌ای طراحی شده که بیشترین دسترسی به ماهواره را جهت دریافت اطلاعات و ارسال فرامین کنترل فراهم کرده باشد.

بنابراین گزارش، اغلب زیرسیستم‌های اصلی یک ماهواره بزرگ در «رصد»‌ وجود دارد که از جمله می‌توان به سیستم‌های مدیریت توان، پانل‌های خورشیدی، کنترل وضعیت، محموله اکتیکی، GPS، مدیریت داده و فرامین روی بورد، گیرنده و فرستنده روی بورد، فرستنده رنجینگ و کنترل دما اشاره کرد.

«رصد» ۱۵٫۳ کیلوگرم وزن داشته که برای تزریق در مداری با ارتفاع ۲۶۰ کیلومتر طراحی شده است و می‌تواند در هر شبانه روز ۱۵ بار به دور زمین بچرخد.

این دومین ماهواره‌بر ساخت جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند میکروماهواره ۱۶ کیلوگرمی را تا ارتفاع ۲۶۰ کیلومتر از سطح زمین قرار دهد. طول این ماهواره‌بر ۲۲ متر، قطر آن ۱٫۲۵ و وزن آن ۲۶ تن است.

عملیات موتور اول و جدایش آن، عملیات موتور دوم، خارج شدن ماهواره‌بر از جو غلیظ، رسیدن به سرعت مورد نظر و جدایش ماهواره از ماهواره‌بر مراحلی بودند که در این پرتاب با موفقیت انجام شد.

چهار ایستگاه رهگیری، ایستگاه تله‌متری و فرمان، ایستگاه مرکزی و ایستگاه متحرک، عملیات رهگیری، هدایت و کنترل و دریافت اطلاعات از ماهواره‌بر سفیر «رصد» را برعهده دارند که آنها نیز با موفقیت عملیات خود را انجام داده و به کار خود ادامه می‌دهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=1991

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر