رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با بیان اینکه بسیاری از افرادی که در رابطه با FATF بحث میکنند محتوای موضوع را نمیدانند، افزود: در این زمینه دولت هم خیلی ضعیف عمل کرده است.
سنگینیان تصریح کرد: دستگاه تبلیغاتی دولت در این رابطه و موارد دیگر هم به خوبی عمل نمیکند و دولت از تصمیم کارشناسی که گرفته نمیتواند دفاع کند.
وی با بیان اینکه به موضوع FATF هجمه زیادی وارد شده است و در جاهایی دولت حتی در این مورد عقبنشینی میکند، بیان داشت: گروه اقدام مالی یا FATF یک نهاد مالی یا بین دولتی و یک نهاد پرقدرتی است که به اندازه سازمان ملل قدرت دارد.
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه این نهاد یک سری استانداردهای نظارتی وضع میکنند، گفت: وظیفه این گروه وضع استانداردهایی برای مقابله با پولشویی و تأمین مالی و جرایمی که نظام سلامت مالی را تهدید میکند.
سنگینیان تصریح کرد: این نهاد مالی کشورهای عضو را موظف به انجام اقدامات و تشکیل کمیتههایی در این رابطه میکند.
وی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد باید با پولشویی هم مقابله شود، گفت: دولت یک کشور موظف به ارزیابی پولشویی است.
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: همچنین باید هماهنگی ملی در کشور وجود داشته باشد و همه قوای قضایی، نظارتی و اجرایی با هم هماهنگ باشند.
سنگینیان بیان داشت: در ایران جرمانگاری پولشویی نداریم و اگر این موضوع در کشور اتفاق بیفتد آن را با اختلاس مرتبط میکنند.
وی تصریح کرد: بررسی FATF نشان میدهد که این نهاد مالی به ما ۴۰ توصیه دارد و هیچ جایی نگفته که کشور باید چگونه آن را اجرا کند بلکه کشورها این توصیهها را براساس قوانین اساسی خود این مسائل را اجرا میکنند.
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران راجع به پیامدهای پیوستن به FATF گفت: امروزه همه بانکها و نهادهای مالی سعی میکنند که این موارد رعایت کنند بنابراین اگر ما به عنوان یک کشور اگر این موارد را رعایت نکنیم آن وقت ما جزء کشورهای غیرهمکار قرار میگیریم و این موضوع باعث میشود که بانکها و نهادهای مالی که قوانین این نهاد مالی را رعایت میکنند با ما دیگر کار نکنند.
سنگینیان گفت: بنابراین ما باید هم برای مبارزه با فساد و هم برای همکاریهای مالی بینالمللی با سایر کشورها توصیههای FATF را باید رعایت کنیم.
وی با بیان اینکه اگر چه موضوع پیوستن به FATF همزمان با برجام شده است، افزود: حتی اگر برجام هم نبود با توجه به سختگیریهای بینالمللی که اتفاق میافتد ما بخشی از همکاریهای بانکی بینالمللی را از دست میدادیم.
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در ایران اقدامات خوبی در زمینه پولشویی انجام شده است گفت: سال ۸۶ قانون پولشویی را تصویب کردیم و سال ۹۴ هم قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم را در شورای نگهبان تصویب کردیم و الان در حال تصویب آئیننامه است.
سنگینیان گفت: اما از سال ۲۰۰۸ و بعد از تحریمها ایران به لیست کشورهای غیرهمکار که استانداردهای FATF را رعایت نمیکند، اضافه شد.
وی با بیان اینکه در سال ۲۰۱۲ هم ایران را جزء کشورهای پرریسک قرار دادند، اظهار داشت: قراردادن ایران در این لیست به این معنا بود که باید در رابطه با ما اقدامات متقابل انجام دهند و ما را تحریم کنند.
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: کشورهای پرریسک ایران و کره شمالی است و کشورهای غیرهمکار افغانستان، یمن و چند کشور کوچک در آفریقا و آمریکای جنوبی است.
سنگینیان گفت: بقیه کشورهای دنیا قانون و استانداردهای FATF را پذیرفتهاند و اجرا میکنند و یا حداقل تدابیری اتخاذ کردهاند که FATF متقاعد شده که آنها براساس استانداردهای عمل میکنند.
وی بیان داشت: بنابراین به عنوان یک اقتصاد بزرگ نمیتوان به این رویه یعنی نپیوستن به FATF ادامه داد.
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران افزود: البته در مورد تعریف تروریست مصداقی به ما ندادهاند و ما هم این موضوع را به شورای امنیت ملی سپردهایم.
سنگینیان گفت: انتقادات به پیوستن ایران به FATF ناشی از اطلاعات ناکافی از مفاد آن است، گفت: و بخشی هم مربوط به این است که ما راه فراری در قوانین و مقرراتمان بگذاریم که پیشنهاد من این است که ما به عنوان اتاق بازرگانی تهران به دولت کمک کنیم تا بحث پیوستن به FATF مشخصا در چارچوب با قانون اساسی ایران تصویب و اجرایی شود تا بتوانیم هم برای مبارزه با فساد در داخل کشور و هم در گسترش ارتباطات تجاری از آن استفاده کنیم.
وی افزود: با کار کارشناسی بر روی FATF باید از پیامدهای برجام استفاده کنیم وگرنه این موضوع باعث میشود که ما بخشی از دستاوردهای برجام را از دست بدهیم.