5

موانع احتمالی بر سر راه بیداری اسلامی

  • کد خبر : 20376
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۱۵:۱۷

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت:‌ این شورای مرکزی تلاش خواهد کرد که بیداری اسلامی با همفکری اندیشمندان تقویت شده و از انحراف در بیداری اسلامی جلوگیری شود. علی اکبر ولایتی امروز چهارشنبه در دیدار تعدادی از شیوخ اهل صوفیه مصر که در محل دبیرخانه مجمع بیداری اسلامی برگزار شد، به تعدادی از سئوالات میهمانان پاسخ […]

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت:‌ این شورای مرکزی تلاش خواهد کرد که بیداری اسلامی با همفکری اندیشمندان تقویت شده و از انحراف در بیداری اسلامی جلوگیری شود.

علی اکبر ولایتی امروز چهارشنبه در دیدار تعدادی از شیوخ اهل صوفیه مصر که در محل دبیرخانه مجمع بیداری اسلامی برگزار شد، به تعدادی از سئوالات میهمانان پاسخ داد.

وی در خصوص اجلاس بیداری اسلامی و نحوه برگزاری آن گفت: در این اجلاس حدود ۷۰۰ نفر از کشورهای اسلامی به تهران آمده و در این اجلاس شرکت کردند که البته ۲۱ نفر از آنها مصری بودند.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی با ذکر نام برخی از میهمانان مصری اجلاس بیداری اسلامی افزود: در آن جلسه تصمیم گرفته شد شورای مرکزی به دعوت دبیرخانه این شورا تشکیل شود.

ولایتی اعضای شورای مرکزی را متشکل از ۳۲ نفر از جهان اسلام اعلام کرد و گفت: این دعوت‌ها انجام شده و تعدادی از اعضا نیز مصری هستند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری اولین هدف از تشکیل شورای مرکزی مجمع بیداری اسلامی را وحدت امت اسلامی و تقریب بین مذاهب عنوان کرد و گفت:‌ این شورای مرکزی تلاش خواهد کرد که بیداری اسلامی با همفکری اندیشمندان تقویت شده و از انحراف در بیداری اسلامی جلوگیری شود.

وی همچنین گفت: بدون وجود چنین مرکزی برای مشورت و تصمیم گیری متفکرین جهان اسلام، وحدت عملی در شرایط سخت کنونی امکان پذیر نبود.

ولایتی در پاسخ به سئوالی در خصوص امکان فرو نشستن موج بیداری اسلامی نیز گفت: بعید می دانم بیداری اسلامی متوقف شود ولی امکان به وجود آمدن موانعی بر سر راه آن هست و وظیفه مشترک ما نیز این است که نگذاریم موانع پیش بیاید.

وی افزود: حتی اگر موانعی پیش آمد باید سعی کنیم آن را برطرف کنیم و یکی از رسالت‌های تشکیل مجمع جهانی بیداری اسلامی همین موضوع است.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در توضیح موانع احتمالی بر سر راه بیداری اسلامی نیز گفت: مانع اول فقدان ارتباط بین کشورهای مختلف اسلامی و حرکت های مردمی است که باید ببینیم چگونه می‌توان این ارتباط را برقرار کرد.

وی در عین حال شناخت موانع را منوط به برقراری ارتباط میان این حرکت‌ها دانست و افزود: یکی از موانع احتمالی پیش روی بیداری اسلامی دخالت دولت‌های بیگانه برای به انحراف کشیدن آن است.

ولایتی افزود: بیگانگان منافع خود را با بیداری اسلامی در معرض خطر می‌بینند و به دنبال ایجاد انحراف در حرکت‌های اسلامی منطقه هستند تا منافع نامشروع خود را حفظ کنند.

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در ادامه مانع دیگر بر سر راه نهضت‌های اسلامی منطقه را بازماندگان حکومت وابسته قبلی عنوان کرد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص مواضع منفی برخی دولت‌های عربی در زمینه فناوری هسته‌ای ایران گفت: این فناوری یک دستاورد برای ملت ایران در کل جهان اسلام به شمار می‌رود و ما انتظار داریم که همه کشورهای اسلامی از آن حمایت کنند، ولی اگر دولتی مواضع منفی در قبال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اتخاذ کند قطعاً با نظرات مردم مسلمان کشور خود در تعارض است.

ولایتی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص نقش ایران در تحولات کشورهای اسلامی منطقه نیز گفت: ایران هیچ نقشی در برگزاری تظاهرات در کشورهای اسلامی نداشته و خود شما به عنوان مسلمانان مصری باید پاسخ این گونه اتهامات را بدهید.

وی در رابطه با ادعای مداخله ایران در تحولات بحرین نیز گفت: در تظاهرات‌های منامه نیز حتی یک مورد از حضور ایرانیان دیده نشده و این موضوع را به عنوان کسی می‌گویم که از همه امور اطلاع دارد.

ولایتی در پاسخ به سئوالی در خصوص تحولات سوریه نیز گفت: در این زمینه که سوریه نیاز به اصلاحات دارد ما و دولت خود سوریه نیز تایید می‌کنیم، ولی باید توجه داشت که شرایط سوریه متفاوت از دیگر کشورها است.

وی افزود: سوریه همواره محور ایستادگی و مقاومت در برابر صهیونیسم بوده و زمانی که مبارزان فلسطینی پناهگاهی نداشتند سوریه به آنها پناه داد و از حزب‌الله و حماس نیز پشتیبانی کرده است.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی حضار را به رویکرد آمریکا و غرب در خصوص تحولات منطقه توجه داد و گفت: همواره شاهد آن بودیم که آمریکا و اسرائیل از دولت‌های مستبد عربی مثل حسنی مبارک حمایت می‌کردند ولی مواضع آنها در قبال سوریه منفی بود. وقتی این گونه مسایل را در کنار هم می‌گذاریم متوجه تفاوت تحولات سوریه با دیگر کشورهای منطقه می‌شویم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص وضعیت اقلیت‌های مسلمان در کشورهای اسلامی و غیراسلامی گفت: حتماً حمایت از مسلمانان در هر جای دنیا را وظیفه خود می‌دانیم.

ولایتی با اشاره به مکتب صوفیه آن را دارای اصالت دیرینه خواند و افزود: جریان عرفان اسلامی ریشه عمیق در تاریخ اسلام و جغرافیای جهان دارد و می‌توانیم این گونه بگوییم که از پایبندترین افراد به اسلام پیروان مکتب صوفیه بوده اند.

وی ضمن اعلام مجدد حمایت از پیروان این مکتب گفت: آنها در هر شرایطی ایمان و اعتبار خود را در میان مسلمانان نگاه داشته‌اند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=20376

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]