تا همین اواخر اطلاعات زیادی در مورد تاریخچه عکاسی ایران در غرب وجود نداشت. و فهرست کامل و مستندی از عکاسان غربی قرن نوزدهم میلادی در ایران، خارج از کشور منتشر نشده و اطلاعات زیادی نیز در مورد مجموعه عکس های موجود در ایران وجود ندارد. در سال های اخیر علاقه روز افزون به عکاسی باعث انتشار کتب، برگزاری نمایشگاه های متنوعی شده که اطلاعات زیادی را در اختیار مردم قرار میدهد. اخیرا کشف دوباره مجموعه های با اهمیتی از عکاسان مشهور، در آرشیو موزه ها و دانشگاه های هلند موجب شگفتی بسیاری شد. این عکس ها منبع اطلاعات مهمی در مورد پیشرفت عکاسی و همچنین اطلاعات تصویری در اواخر قرن نوزدهم (ایران) و اوایل قرن بیستم ایران را شامل می شود. بازدید از این مجموعه ها برای عموم آزاد بوده ولی به علت در دسترس نبودن فهرست، استفاده از آن ها چندان آسان نمی باشد. این وضعیت خوشبختانه در حال بهبود است. در سال ۱۹۹۵ کتابخانه دانشگاه لیدن نمایشگاهی از عکسهای ایرانی از مجموعه عکس های هوتز (hotz) را برگزار کرد….. عکس های زنان ایرانی متعلق به عکاسی به نام آنتوان سوروگین عکاس مشهور قرن نوزدهم ایران است که با مشاهده عکس های این هنرمند علت شهرت و محترم بودن او کاملا مشخص میگردد. سوروگین به نحوی شگفت انگیز تمام ابعاد جامعه ایران را به تصویر در میآورد. حتی بعد از مرگ سوروگین روسی الاصل عکس های او در مغرب زمین شهرت خود را از دست نداده و استودیو او که مدتی توسط دخترانش اداره میشد همچنان به عنوان یکی از بهترین استودیوها به شمار میرفت. کتاب تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام ایران، نوشته یحیی ذکاء تهران ۱۹۹۷، که شامل عکس ها و زندگی نامه عکاسان پیشگام ایران می باشد، نشان دهنده علاقه روز افزون به عکاسی آغازین در ایران است. قسمتی از این کتاب به آثار سوروگین اختصاص داده شده است که نشان میدهد نام این هنرمند در ایران هرگز فراموش نشده است. سوروگین در سال ۱۸۴۰ در سفارت روسیه در تهران متولد شد و سال های اولیه زندگی خود را در این کشور به سر برد. احتمالا همین امر موجب شد که او بعدها یکی از ستایشگران ایران و ایرانیان گردد. سوروگین بعد از تحصیلاتش در رشته نقاشی همراه برادرانش امانوئل و کولیا، نزد عکاس معروف روسی، دیمتری ایوانوویچ ژرماکوف (Dimitri Iwanowitsch Jermakov) در تفلیس یک دوره عکاسی گذرانید و بعد از آن تصمیم گرفت تا به ایران بازگشته و فرهنگ و زندگی ایرانیان را به صورت مستند عکس برداری کند. ذهنیت سوروگین در قرن نوزدهم استثنایی بود. همزمان با پیشرفت دانش عکاسی، علومی چون باستان شناسی، نژاد شناسی، و جغرافیا برای شکوفایی خود نیاز هر چه بیشتر به اطلاعات تصویری داشتند. در قرن نوزدهم عکاسی به نحود بسیار شگفت انگیز و جالب باعث گسترش دیدگاه مردم گردید و .. دنباله مطالب را از کتاب ایران از نگاه سوروگین دنبال کنید.
یک دنیا مردانگی و لوطی گری را در چهره شان میبینید که پشت مردهاهایشان بودند در خوشی و ناخوشی و کمر همت به تربیت فرزندانشان داشتند اما حالا چی بی حوصله کم اعصاب غشی از ظرافت زنانگی در انها هیج پیدا نمیشود فقط غر و لند دارند