2

تأثیر انتخاب ترامپ بر اقتصاد ایران؟/ تدبیری که دولت باید بیندیشد

  • کد خبر : 204393
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱

اگر دولت تدبیر درستی را تخاذ کند و تخم مرغ های خود را رفته رفته از سبد قبلی خارج و در سبدهای دیگر بگذارد و از تیم قوی تر و سیاستهای درستر بهره ببرد و اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار دهد قطعاً اثرات منفی انتخاب ترامپ خنثی خواهد شد.

سبزعلیپور

 محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در اولین واکنش خود نسبت به تأثیر انتخاب ترامپ بر اقتصاد ایران اظهار داشت: بالاخره پس از ماهها کش و قوس و تبلیغات صورت گرفته جهت نقل مکان یکی از دو کاندیدا به کاخ سفید، شمارش آراء در آمریکا به پایان خود نزدیک شده و تا این لحظه آقای ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام شده و خانم کلینتون هم پیروزی ایشان را تبریک گفت و بنوعی قطعیت انتخاب ترامپ را تأیید کرد.
وی افزود: انتخاب ترامپ خیلی را در جهان شوکه کرد و تأثیر متفاوتی بر بازارهای جهان گذاشت اما چند سوال مهم این است که آیا اخلاق، رفتار، گفتار، شخصیت و عملکرد ترامپ رئیس جمهور همانند ترامپ چند ماه پیش خواهد بود؟ و اینکه پس از آغاز ریاست جمهوری ترامپ، رفتار و روابط آمریکا با سایر کشورهای جهان به چه شکلی خواهد بود؟ و در نهایت اینکه تأثیر این انتخاب بر ایران و اقتصاد کشورمان چه خواهد بود؟
علیپور گفت: مختصر و مفید به این سوالات می پردازم و نظر قطعی خود را طی روزهای آینده بیان خواهم کرد. در پاسخ به سوال اول باید عرض کنم که افراد زمانیکه در حال و هوای تبلیغات هستند رفتارهای احساسی و ناپخته بسیاری از خود به نمایش میگذارند و برای بدست آوردن آراء مردم و پیروزی بر انتخابات از هیچ کوشش معقول و غیر معقولی دریغ نمی کنند که در این راستا باید عرض کنم که آقای ترامپ هم از این قاعده خارج نبوده و برای پیروزی به هر دری زد تا به هدف خود برسد اما نکته مهم این است که در نظام آمریکا بیش از اینکه اشخاص به تنهایی تصمیم گیرنده باشند، سیستم تصمیم گیرنده خواهد بود و این سیستم که در سایه تصمیمات کلی و اساسی داخلی و بین المللی آمریکا را اتخاذ میکند برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ میکند و رئیس جمهور هم چه دموکرات و چه جمهوری خواه، چاره ای جزء تمکین و اطاعت بی چون چرا ندارد!! در سیستم تصمیم گیرنده پشت پرده آمریکا تعدادی از افراد صهیونیست نقش دارند و برای همین است که هر کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا برای اثبات حسن نیت خود، باید ابتدا آن کلاه مخصوص یهودیان را بر سر خویش بگذارد تا تأییدیه اولیه را اخد کند.
وی در ادامه گفت: به محض ورود شخص پیروز به کاخ سفید، دیگر افرادی که گرداگرد کاندیدا در کمپین انتخاباتی بودند پراکنده خواهند شد و افراد جدیدی از جانب سیستم آمریکا، برای شخص منتخب برنامه ریزی خواهند کرد و از فردای روزی که در انتخابات پیروز میشود، نحوه گفتار و عملکرد و نحوه پوشش و حتی شانه کردن موهای سرش نیز تحت فرمان و دستور سیستم خواهد بود و از همین رو شخصیت رئیس جمهور جدید کاملاً عوض خواهد شد و از همین رو به جرأت میتوان گفت که روابط ایالات متحده آمریکا با سایر کشورهای جهان چندان تغیر نخواهد کرد. نمونه بارز افرادی که پس از به قدرت رسیدن، بطور کامل شخصیت و گغتار و کردارشان عوض شد رونالد ریگان هنرپیشه بود که پس پیروزی در انتخابات دقیقاً صد و هشتاد درجه عوض شد و یا جدیدترین نمونه بوریس جانسون انگلیسی بود که قبل از احراز سمت دولتی، رفتار و کرداری تند و انتقاد آمیز داشت اما به محض اینکه به وزارت امورخارجه انگلیس منصوب شد، سیستم آن کشور از وی یک بوریس جانسون منضبط تر ساخت که دیگر خبری از آن رفتارها و اظهاراتش قدیمی اش نیست. پس بمرور رفتار و گفتار ترامپ نیز عوض خواهد شد. پس از این تارخ به بعد باید منتظر شخصیت جدیدی از ترامپ باشیم. ضمناً تأثیر انتخاب ترامپ بر بازارهای جهانی، تأثیری روانی است و بمرور زمان به حالت سابق باز خواهد گشت.
سبزعلیپور با اشاره به روابط متفاوت ایران و آمریکا تصریح کرد: با توجه به اینکه عملکرد خصمانه مقامات هر دو حزب با ایران اسلامی طی سالهای پس پیروزی انقلاب به اثبات رسیده است اما تاریخ این واقعیت را به اثبات رسانیده که رفتار و عملکرد جمهوری خواهان نسبت به دموکراتها برعلیه ایران کمی تندتر بوده و از همین رو از این تاریخ به بعد فشارهای کلی آمریکا برعلیه ما همانند سالیان گذشته خواهد بود اما برخی فشارهای سلیقه ای برعلیه ایران و ایرانی، تا حدودی نسبت به هشت سال گذشته بیشتر خواهد شد فشارهایی همانند سختگیری در صدور ویزا، اعمال تحریمهای جدید، جلوگیری از نزدیکی کمپانی های آمریکایی به بازار ایران و … غیره.

اما باتوجه باینکه دولت روحانی اکثر تخم مرغ های عملکرد خود را طی حدود چهار سال گذشته در سبد برجام و نزدیکی به آمریکا گذاشته است، متأسفانه با بر سر کار آمدن ترامپ، موانع بیشتری بر سر اجرای برجام پیش خواهد آمد و با عنایت به اینکه از این تاریخ به بعد جمهوری خواهان کنگره و قوه مجریه را همزمان در اختیار خواهند گرفت در نتیجه اعمال تحریمها و محدودیتهای متفاوت جدید در علیه ایران دور از انتظار نخواهد بود و در کوتاه مدت دست دولت روحانی بسته تر خواهد شد و از نظر روحی و روانی تأثیرات منفی بر روحیه فعالان اقتصادی ایران و حتی خارجیان مشتاق به همکاری با ایران رخ خواهد داد و تأثیری بدی بر بازار ارز ایران خواهد گذاشت و نرخ ارز تا حدودی بالاتر از نرخهای جاری خواهد رفت و افزایش نرخ ارز بر واردات کالاهای مصرفی تأثیر خواهد گذاشت و قیمتها کالاهای وارداتی گرانتر تمام خواهد شد که خود بر مصرف کننده فشار خواهد آورد و نرخ تورم را نیز افزایش خواهد داد.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در پایان افزود: اگر دولت محترم تدبیر درستی را تخاذ کرده و تخم مرغ های خود را رفته رفته از سبد قبلی خارج و در سبدهای دیگر بگذارد و از تیم قوی تر و سیاستها درستر بهره ببرد و همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی و قدرتمند کردن اقتصاد ایران را در دستور کار قرار دهد قطعاً اثرات منفی انتخاب ترامپ و فشارهای آتی آمریکا برعلیه ایران تاحدودی خنثی خواهد شد زیرا ایران اسلامی حدود چهل سال است که با این فشارها درگیر بوده و غالب آنها را بخوبی از سر گذرانده است. پس با مدیریت و تصمیمات درست دولت، تأثیر منفی انتخاب ترامپ بر اقتصاد ایران کوتاه مدت خواهد بود در غیر اینصورت باید مجدداً منتظر جنگ اقتصادی جدیدی باشیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=204393

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. متاسفانه باید بگم اصلا چنین چیزی نیست دنیا دنیا وابستگی باید در جامعه جهانی حل شد و اروم کارتو پیش ببرینه هیاهو هیاهو برا بزرگان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر