2

اگر ما موفق به جذب اعضای هیئت علمی متعهد و متخصص شویم سلامت فکری و معنوی نسل آینده را تامین خواهیم کرد.

  • کد خبر : 2064
  • ۲۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۱۴

معاون آموزشی وزارت علوم درباره جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاهها گفت: دانشگاهها می توانند از دانشمندان ایرانی خارج از کشور که به دلیل کبر سن امکان جذب رسمی آنها را ندارند با رعایت ضوابط و مقررات در قالب قراردادهای سالیانه از توانمندی آنها استفاده کنند. افق –  مهر، حسین نادری منش در ششمین نشست هم […]

معاون آموزشی وزارت علوم درباره جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاهها گفت: دانشگاهها می توانند از دانشمندان ایرانی خارج از کشور که به دلیل کبر سن امکان جذب رسمی آنها را ندارند با رعایت ضوابط و مقررات در قالب قراردادهای سالیانه از توانمندی آنها استفاده کنند.

افق –  مهر، حسین نادری منش در ششمین نشست هم اندیشی روسای دانشگاهها، نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری و اعضای هیئت اجرایی جذب دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با اشاره به رویکردها و اولویتهای وزارت علوم در راستای جذب اعضای هیئت علمی در سال ۹۰ اظهار داشت: اگر ما موفق به جذب اعضای هیئت علمی متعهد و متخصص شویم و فضای لازم را برای حفظ آنان مهیا کنیم، سلامت فکری و معنوی نسل آینده را تامین خواهیم کرد.
نقش تربیتی استادان
وی با اشاره به اینکه دانشجویان نقش جدی خود را از استادان می گیرند، افزود: اگر استادان دانشگاهها با تکیه بر مبانی دینی  جهت دار عمل کنند دانشجویان نیز هدفمند حرکت می کنند ولی اگر استادان خنثی باشند دانشجویان از عوامل غیر دانشگاهی و بیرونی تاثیر می گیرند.
نادری منش خاطرنشان کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر بحث استاد و شاگردی، نقش تربیتی در دانشگاهها بیشتر از قبل به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.
آمار جذب هیئت علمی 

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین در خصوص آمار جذب هیئت علمی گفت: با توجه به آمار موجود، سرعت جذب اعضای جذب هیئت علمی از درصد پائینی برخوردار است بنابراین باید با تمام توان برای افزایش جذب اعضای هیئت علمی حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه اگر سالی ۷ هزار نیروی هیئت علمی جذب کنیم باز به شرایط مطلوب دست پیدا نکرده ایم، ادامه داد: وزارت علوم فرایند جذب را اصلاح کرده و با مدیریت و رصد کردن، بانک اطلاعاتی مجموعه را در دست گرفته تا از این آمار استنتاج مناسبی بعمل آورد.
معاون آموزشی وزیرعلوم گفت: در جذب نیمه متمرکز، اطلاعات کلان در اختیار ستاد است ولی عملیات آن توسط دانشگاهها  انجام می شود.
یک درخواست از روسای دانشگاهها
وی همچنین از روسای دانشگاهها درخواست کرد تا با توجه به اینکه مهمترین بحث در فرایند آموزش عالی، بحث استاد است وقت خود را بیشتر صرف این مهم کنند و از نزدیک با اخلاق حرفه ای و اعتقادی اساتید آشنا شوند.
نادری منش در ادامه خاطر نشان کرد: هر گونه هزینه کردن در جهت جذب استادان متعهد و متخصص یک سرمایه گذاری برای کشور و آینده جوانان کشور است چرا که یک استاد در طول تدریس خود روی هزاران دانشجو از لحاظ تربیتی تاثیر خواهد گذاشت.
توانمند سازی هیئت علمیها 

معاون آموزشی وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت بحث توانمند سازی اعضای هیئت علمی اشاره کرد و گفت: بحث توانمند سازی استادان در دو مجموعه در قالب توانمند سازی روش های آموزشی و مباحث تربیتی، معرفتی برگزار می شود که اولویت با افرادجدیدالورود است.
وی افزود: اگر دانشگاه با یک برنامه منسجم، منطقی و پیگیری درست چه در کیفیت آموزشی و چه در مباحث معرفتی حرکت کند، توانمند سازی در اساتید دانشگاهها به خوبی شکل می گیرد.
اقدام سریع دانشگاهها در جذب 

نادری منش از دانشگاهها خواست تا در جذب نیمه متمرکز شهریور و بهمن ماه سال گذشته سریع تر عمل کنند و افزود: ما در وزارت علوم آمادگی هر گونه انعطاف پذیری  با حفظ چارچوب ها را داریم و در این خصوص با برگزاری جلسات متعدد رصد عام را برعهده می گیریم تا سطح کیفیت جذب را بالا ببریم.
وی با تاکید بر سه اصل عدالت در جذب، توزیع منطقی در سراسر کشور و توانمندی علمی از روسای دانشگاهها خواست تا از برنامه هایی نظیر ضیافت اندیشه حمایت کنند و در جهت توانمندسازی استادان برنامه ریزی کرده و چنانچه در فرایند جذب با مشکلات اجرایی مواجه شدند آن را به ستاد منتقل کنند.
یک استثنا در جذب هیئت علمی 

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به ضرورت رشد تحصیلات تکمیلی گفت: دانشگاهها می توانند از دانشمندان ایرانی خارج از کشور که به دلیل کبر سن امکان جذب رسمی آنها را ندارند با رعایت ضوابط و مقررات در قالب قراردادهای سالیانه از توانمندی آنان استفاده کنند.
نادری منش در ادامه گفت: روسای دانشگاهها می توانند برای بورس خارج از کشور از افراد دارای رتبه های برتر که در آزمون نیمه متمرکز دکتری شرکت کرده اند و مایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور هستند، پس از بررسی های اولیه جهت انجام مراحل بعدی به شورای بورس معرفی کنند.
وی از دانشگاههای آزاد اسلامی، پیام نور و علمی- کاربردی خواست تا در جهت جذب اعضای هیئت علمی با سرعت بیشتری عمل کنند.
ششمین نشست هم اندیشی روسای دانشگاهها، نهادهای نمایندگی مقام معظم رهبری و اعضای هیئت اجرایی جذب دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور با حضور معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2064

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر