5

وزیر جهاد کشاورزی: ۹۲ درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ایران است

  • کد خبر : 20653
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۲

صادق خلیلیان روز پنجشنبه در ششمین جشنواره ملی زعفران گفت: با داشتن ۹۲ درصد تولید زعفران دنیا در ایران این محصول از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است.

به گزارش خبرنگار اعزامی افق ، صادق خلیلیان روز پنجشنبه در ششمین جشنواره ملی زعفران در شهرستان باخرز اظهار داشت: با داشتن ۹۲ درصد تولید زعفران دنیا در ایران این محصول از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: عمده طلای سرخ در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی تولید می‌شود و به دلیل سازگاری با آب و هوای کویری و کم آبی این مناطق، از محصولات راهبردی این استان‌ها است که برای ۱۰۰هزار خانوار در بخش تولید زعفران اشتغال ایجاد کرده و این خود بیانگر ابعاد اجتماعی و اقتصادی این محصول است.

خلیلیان با تاکید بر کشت مکانیزه زعفران، گفت: تولید طلای سرخ به روش سنتی پاسخگوی نیازها نیست و عملکرد در واحد سطح باید افزایش یابد تا در دنیا توان عرصه رقابتی محصول را افزایش داد و براین مبنا باید از این محصول مراقبت و علاوه بر ارتقای بهره وری و کیفیت محصول مراقبت کنیم که از انحصار ما خارج نشود

وی در ادامه  اظهار داشت: از سال گذشته نقل و انتقال پیاز زعفران در کشور بصورت استانی محدود شده  است تا وضعیتی که برای فرش ایران پیش آمد برای این محصول ایجاد نشود.

وی روند تولید زعفران را در کشور مناسب خواند و گفت: باید در زمینه اقتصادی بر روی فراوری این محصول کار جدی تر صورت گیرد و صنایع بسته بندی و انواع محصولات زعفران را بویژه در مناطق زعفران خیز ایجاد و تولید کرد تا ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.

خلیلیان با بیان اینکه با همین راندمان تولید ۹۲ درصد زعفران تولیدی جهان را در اختیار داریم، افزود: تولید ما در این محصول قابلیت رشد۱۰ برابری را دارد، اما تاکنون از آن غفلت شده است.
وی در زمینه برنامه جامع بهبود و ساماندهی زعفران هم افزود: این برنامه در کمیسیون تخصصی دولت بررسی و تصویب شده که امیدواریم با تصویب نهایی در هیات دولت بتوانیم زعفران را به صورت ویژه مورد حمایت قرار دهیم.وی ابراز امیدواری کرد تا مجلس شورای اسلامی نیز در بودجه سال آینده اعتبارات ویژه ای را برای انجام بخشی از تعهدات مربوط به این طرح تامین کند.وی با اشاره به اهمیت بسته‌بندی و فرآوری زعفران در کشور، گفت: صادرات سال گذشته این محصول ۸۵ تن بوده است.

ششمین جشنواره ملی زعفران ایران در شهرستان تازه تاسیس باخرز به منظور توسعه صنعت زعفرانکاری و تجلیل از زعفرانکاران نمونه  برگزار شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=20653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر