3

چگونه امام صادق (ع) از اسلام در برابر توطئه‌ها دفاع کردند؟

  • کد خبر : 207258
  • ۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت گفت: امام جعفر صادق (ع) در برابر توطئه‌های علمی بنی عباس، با تشکیل جلسات علمی و پرورش دانشجویان و اهل علم در مسیر صحیح و با چارچوب‌های صحیح دینی، تلاش کردند که از دین مبین اسلام محافظت کنند و این امر در نگهداری دین بسیار مهم بود.

امام صادق

حجت‌الاسلام والمسلمین جعفر علوی‌کیا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امام جعفر بن محمد (ع) ملقب به صادق، از امامان بسیار مهم و تاثیرگذار شیعی اثنی عشری و امامیه هستند. این بزرگوار به همراه پدر گرانقدرشان امام محمد باقر (ع) توانستند از فرصت پیش‌آمده در دوران ضعف حکومت اموی‌ها که حکومتی بسیار ظالم و مستبد بود و بهره‌ای از علم و سهمی از دانش و خرد نداشت و همچنین از ابتدای سلسه عباسی‌ها که در ابتدای امر بودند و علم‌گرایی و دانش و خرد را شعار خود ولو ظاهرا قرار داده بودند، استفاده کنند و به تعمیق باورهای دینی و علمی مسلمانان بپردازند.

او ادامه داد: در زمانی که بویژه بنی‌عباس تلاش کردند برای مشغول کردن دانشمندان و علما، جمع‌هایی مختلف از گرایش‌های اعتقادی و علمی متفاوت عالم آن روز ایجاد کنند، امام جعفر صادق (ع) با تشکیل جلسات علمی و پرورش دانشجویان و اهل علم در مسیر صحیح و با چارچوب‌های صحیح دینی تلاش کردند که از دین مبین اسلام محافظت کنند و این امر در نگهداری دین بسیار مهم بود.

علوی‌کیا بیان کرد: کاری که بنی‌امیه با زور و ضرب شمشیر نتوانسته بودند انجام دهند، بنی‌عباس تلاش کردند با هرج و مرج علمی و تشویش اذهان انجام دهند که این توطئه نیز با درایت امام صادق (ع) نقش بر آب شد و با جهت‌دهی صحیح اندیشه‌ها و خردها و قلب‌ها به مسیر صحیح اسلام و معرفی مسیر صحیح دین با آموزه‌های منطقی دینی، تلاش کردند از دین مبین اسلام محافظت کنند.

وی گفت: برای این کار، لازم بود تشنگان علم و کسانی که به مسایل علمی علاقه‌مند بودند، حول یک محور جمع شوند. ایشان با ایجاد کرسی تدریس در مدینه النبی و بعد اعزام دانش‌آموختگان این مکتب به شهرهایی از جمله کوفه، بصره، قم، اهواز و دیگر شهرها تلاش کردند مبانی صحیح و تفکر صحیح علمی در جای جای عالم اسلامی منتشر شود.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت اظهار کرد: از این گذر، جهان اسلام بهره‌های بسیار برد؛ به‌جز این‌که اساس اسلام حفظ شد، گرایش افراد بسیار زیادی به مباحث علمی و مرجعیت علمی بسیاری از شاگردان امام صادق (ع) حائز اهمیت است، آن هم در علوم مختلف از جمله فیزیک و اخترشناسی و نجوم و ریاضی و بسیاری دیگر از شاخه‌های دیگر علمی که منشأ آن‌ها به یکی از شاگردان ممتاز دروس و حلقه‌های علمی امام صادق (ع) برمی‌گردد و این افراد منشأ بسیاری از اختراعات و اکتشافات و بسیاری از علوم شدند و امروزه نیز از این علوم استفاده می‌کنیم.

وی گفت: در برهه‌ای که تمدن اسلامی به افول کشیده شد، این غربی‌ها بودند که از دستاوردهای علمی مسلمانان که عموما منشأ و مرجع اصلی آن‌ها نیز شاگردان امام صادق (ع) بودند، استفاده کردند و امروزه آن‌ها به‌عنوان صاحبان علم مطرح هستند در حالی که ابداع‌کننده و شروع‌کننده بسیاری از این علوم، مسلمانان و بویژه شاگردان امام صادق (ع) بوده‌اند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعت نفت افزود: باید به روشنی دانست که شیعه امام صادق (ع) شیعه‌ای اهل علم است و به علم و عالمان و دستاوردهای علمی اهمیت می‌دهد و آنچنان که به ما فرموده‌اند، اگر بخواهید به قدرت برسید این قدرت به‌دست نمی‌آید مگر با علم. اگر بخواهیم امروزه در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و بتوانیم از حقوق خود در برابر دشمن دفاع کنیم باید به سلاح علم مسلح باشیم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=207258

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر