1

خطر بزرگ همسران اتباع افغان رها شده در جامعه

  • کد خبر : 20823
  • ۰۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۸

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار در جامعه روز به روز در حال افزایش است و نرخ طلاق به سمت سنین پایین می‌رود. حسین انواری در همایش ملی زنان سرپرست خانوار که پیش از ظهر امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه تصویر زنان سرپرست خانوار، تصویر […]

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار در جامعه روز به روز در حال افزایش است و نرخ طلاق به سمت سنین پایین می‌رود. حسین انواری در همایش ملی زنان سرپرست خانوار که پیش از ظهر امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد با بیان اینکه تصویر زنان سرپرست خانوار، تصویر چندان مطلوبی نیست اظهار کرد: فاصله زیادی بین جایگاه زنان سرپرست خانوار و جایگاه واقعی زن در جامعه وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر زنان جوانی که به اجبار به ازدواج مردان سالمند درآمده‌اند، همسران اتباع افغان رها شده که در حال تبدیل شدن به یک خطر بزرگ در جامعه هستند، افزایش زوجات و سرپرست از کار افتاده، ازدواج در سنین پایین و به تبع آن طلاق در سن پایین، دختران بازمانده از تحصیل فاقد مهارت‌های زندگی هستند و باید سرپرستی والدین از کارافتاده خود را بر عهده بگیرند جمعیت عمده زنان سرپرست خانوار را تشکیل می‌دهند.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی در ادامه با بیان اینکه فقر مالی مانع از شکوفایی استعدادهای زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنان است، عنوان کرد: ظهور بیماری در این زنان بسیار بالا است و عامل اصلی این موضوع روانی است اما ظهورش در جسم آنان مشخص می‌شود.

به گفته وی کمبودها و آسیب‌های عاطفی که دچار زنان سرپرست خانوار است فضای تربیت فرزندان آنان را مخدوش می‌کند و ناامیدی و افسردگی و پرخاشگری و کلافگی در زندگی آنان موج می‌زند.

انواری با اشاره به تحقیرهای اجتماعی که متوجه زنان سرپرست خانوار است، گفت: این تحقیرها گاه از جانب خانواده و خویشاوندان اجتماعی به زنان سرپرست خانوار تحمیل می‌شود و احساس کوچکی و ذلت که متوجه این زنان است مانع از حضور فعال آنان در جامعه می‌شود، ضمن اینکه بعضا این زنان فاقد تحصیلات و مهارت‌های لازم برای داشتن یک زندگی مناسب هستند و رضایت فردی از زندگی ندارند و نرخ آسیب‌پذیری آنان از زندگی بسیار بالاست و این زنان اغلب ناچار به پذیرش چند نقش بدون داشتن مهارت‌های لازم هستند و از ضعف در مبانی اعتقادی رنج می‌برند.

حسین انواری با بیان اینکه میل به خودکشی و روحیه افسرده در میان این زنان بالاست، گفت: آیا چنین زنی با این حجم آسیب می‌تواند عنصر اصلی خانواده باشد؟

به گفته وی جمعیت یک میلیون و ۴۰ هزار زنان سرپرست خانوار امداد ۸۰۰ هزار فرزند یتیم را تحت پوشش خود دارند که این فرزندان در آینده وارد جامعه می‌شوند.

سرپرست کمیته امداد در ادامه سخنانش با بیان اینکه لازم است راهکارهای مشخصی برای ارتقای کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار ارائه شود اظهار کرد: در این میان اشکالاتی هم وجود دارد و نبودن متولی مشخص در امر زنان سرپرست خانوار باعث شده منابع ارزشمندی که در حال تزریق است حذف شود چون نظارت در این زمینه انجام نمی‌شود و موازی‌کاری‌ها هم به این امر دامن زده و نگرش‌ها هم محدود است.

انواری با بیان اینکه باید برنامه مدون برای آگاه‌سازی و مهارت‌آموزی این زنان تدوین شود، گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی‌ها در لایه سطحی انجام و تصور می‌شود اگر مشکلات اقتصادی این زنان حل شود دیگر مشکلی متوجه آنان نیست اما مسایل اقتصادی تنها یک وجه از مشکلات این زنان است.

انواری با بیان اینکه در حال حاضر رصد پیشگیرانه از مسائل جامعه نداریم و آسیب‌ها رصد نمی‌شوند، گفت: زنان سرپرست خانوار به دلیل فقر اقتصادی ناچار به زندگی در حاشیه شهرها هستند واین محیط‌ها خود ایجاد فساد می‌کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه آموزشی در جامعه ما بسیار ناکافی است، گفت: باید عزم جدی و هماهنگی میان مسئولان سه قوه برای حل مشکلات زنان سرپرست خانوار انجام شود زیرا در حال حاضر هزینه هنگفتی در جامعه ما روی معلولان انجام می‌شود و علت‌ها مغفول مانده است.

سرپرست کمیته امداد با تاکید بر نهادینه کردن ازدواج مجدد سرپرست خانوار، گفت: هنگامی که صحبت از ازدواج مجدد این زنان می‌شود همه مهر سکوت بر لبهایشان می‌زنند و این در حالی است که باید قبح اجتماعی ازدواج مجدد زنان سرپرست خانوار شکسته شود و حمایت‌های اجتماعی، حقوقی و قانونی از این امر انجام شود.

افق – ایسنا – وی در پایان گفت: یکی از مسایلی که باید روی آن سرمایه‌گذاری شود و در کاهش نرخ طلاق هم بسیار موثر است در نظر گرفتن خانه‌داری به عنوان یک شغل است که لازم است در دستور کار قرار بگیرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=20823

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر