محمدباقر قالیباف شهردار تهران در حاشیه افتتاح ایوان انتظار میدان ولیعصر عج در جمع خبرنگاران گفت: این ایستگاه یک مجموعه چند کاره است که در یکی از بهترین میدانهای شهر تهران ایجاد شده ودر مرکز تقاطع دو خط شش و سه خط مترو تهران است.
وی ادامه داد: خط سه مترو به عنوان طولانیترین خط با مسیر شمالی و جنوبی از ایستگاه میدان ولیعصر عبور میکند و در کنار آن خط شش که از جنوب شرق به شمال غرب تهران می رود، در این میدان ایستگاه دارد.
قالیباف همچنین با بیان اینکه میدان شهری ولیعصر عج با ۴۵ هزار متر مربع زیربنا در چندین طبقه احداث شده، گفت: این میدان با افتتاح ایوان انتظار یک فرصت بزرگ اجتماعی و فرهنگی را در تهران فراهم میکند. به این ترتیب مترو از حالت صرف حمل و نقلی خارج و ایستگاههای آن مخصوصا ایوان انتظار میدان ولیعصر عج به یک مرکز اجتماعی و فرهنگی تبدیل میشود که این فضا میتواند محل برپایی نمایشگاههای و فعالیتهای هنری باشد.
وی در پایان گفت: اصلا به ایوان انتظار میدان ولیعصر عج نگاه اقتصادی نداریم و این ایوان انتظار مانند چهارراه ولیعصر عج در ابعاد بزرگتر و مناسبتر به موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی اختصاص خواهد یافت و هرگز قصد واگذاری فضا برای فعالیت تجاری را نداریم.
تکمیل ایوان انتظار میدان ولیعصر با افتتاح سه ورودی تا سه ماه آینده
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان انکه امروز ۳۰ هزار نفر در مترو به صورت شبانه روزی کار می کنند، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کیلومتر خط مترو تهران با بیش از ۷۰ ایستگاه به طور همزمان در حال ساخت است.
مازیار حسینی در مراسم افتتاح ایوان انتظار میدان ولیعصر گفت: میدان ولیعصر با بیش از ۵۰ سال خاطره و قدمت است که در یکی از مراکز اصلی و پرتردد مردم واقع شده که ایوان انتظار در هفته طبقه سطح صفر زمین را به سطح منفی ۳۰ وصل میکند.
وی ادامه داد: این پلازا (پلازا به میدانی که جهت تسهیل عبور و مرور و استفاده بهتر از محیط شهری ساخته شده، گفته میشود) با حدود ۴۳ هزار متر مربع زیربنا و بیش از ۳۰۰۰ متر مربع مساحت فرهنگی با ۳۶ ستون استوانهای ساخته شده و قطر ایوان ۶۵ متر بوده و فضای باز آن دارای دو دهنه با ۵۰ متر قطر است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: این بنا دعوتکننده مردم است و معماری آن سادگی، بی تکلفی و در عین حال خلوص و زیبایی را القاء میکند که این ویژگیها توسط طراح این سازه برای مفهوم انتظار و میدانی که با نام حضرت ولیعصر عج نامگذاری شده در نظر گرفته شده است. زیرا در زبان معماری هنر، خطابها باید همراه با استعاره و نه مستقیم باشد. این در حالی است که در این فضا رنگی به جز رنگ گرم طبیعت نمیبینیم و شکل آن نیز در هماهنگی کامل با مسجد آیتالله سیستانی که در مجاورت آن قرار گرفته، است.
حسینی ضمن اشاره به اینکه ریشه معماری ایران دارای مفهوم «گودال باغچه» است، گفت: طراحی این ایوان انتظار نیز تداعی کننده همان گودال باغچه است و اینجا محلی خواهد بود که فقط برای گذر از عرض خیابان از آن استفاده نکنیم و در حین عبور هنر، فرهنگ و تاریخمان را نیز ببینیم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: نمایشگاههای دائمی هنری و فرهنگی در این ایوان انتظار و تراز زیرین آن برپا خواهد شد و توجه به کتاب و کتاب خوانی نیز در دستور کار آن قرار خواهد گرفت.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین گفت: در زیر این ایوان خط سه مترو که جنوب غرب را به شمال شرق تهران وصل میکند، قرار دارد.
حسینی ادامه داد: در سیام شهریور ۹۴، افتتاح ایستگاه مترو خط سه را با ورودی کریمخان داشتیم و در مهرماه سال ۹۴ عملا احداث ایوان انتظار آغاز شد اما نازککاریهای آن از مهر ۹۵ شروع شد. به این ترتیب ۴۲ هزار متر مربع زیربنا با چنین ویژگیهایی در کمتر از پنج ماه ساخته شده است.
وی ادامه داد: بیش از ۱۰ هزار تن میل گرد و ۶۶ هزار متر مکعب بتونریزی با بیش از ۴۵ دستگاه پله برقی در این سازه به کار رفته است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه عنوان کرد: خط شش مترو تهران که جنوب شرق را به شمال غرب متصل میکند با ۳۲ کیلومتر طول راه اندازی خواهد شد که انتهای آن به حرم شاهعبدالعظیم در شهر ری متصل میشود که به این ترتیب شش کیلومتر نیز به آن افزوده شده و با ۳۸ کیلومتر، بزرگترین خط مترو پایتخت خواهد بود.
حسینی همچنین به افتتاح ایوان انتظار میدان ولیعصر عج اشاره کرد و گفت: آن چه امروز افتتاح شد نشانی از تعهد شهرداری به فرمان مقام معظم رهبری است اما در این موضوع خیلی تنهاییم و اگر نتوانیم پروژههای خود را از نظر مالی تغذیه کنیم، لطمه آن غیرقابل جبران است.
وی همچنین به تکمیل ایوان انتظار میدان ولیعصر عج اشاره کرد و گفت: با دستور شهردار تهران این ایوان به طور مستقیم به پیاده راه بلوار کشاورز نیز وصل خواهد شد. علاوه بر آن با خواست شهرداری منطقه این ایوان به ایستگاه بیارتی جنوب خیابان ولیعصر نیز متصل و همچنین ورودی جنوبی غرب آن نیز افتتاح میشود که تمامی این سه ورودی تا سه ماه آینده در بهار ۱۳۹۶ به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: امروز ۳۰ هزار نفر در مترو به صورت شبانه روزی کار می کنند و بیش از ۱۰۰ کیلومتر خط مترو تهران با بیش از ۷۰ ایستگاه به طور همزمان در حال ساخت است.
حسینی در ادامه عنوان کرد: برخی به ما تهمت زدند که با مدیریت خود در طی این دوران، شهر تهران را نابود کردید که به آنها میگویم اگر نابودی این است، اشکال ندارد بگذارید نابود کنیم و اگر چنین اقدامی را نابودی میدانید قطعا به این نابودیها ادامه میدهیم اما قضاوت را به مردم و آنها را به خدا واگذار میکنیم.