4

رحمانی فضلی:امسال هم کسری بودجه خواهیم داشت

  • کد خبر : 21556
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۲

واگذاری شرکتهای دولتی در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی نیز تا به امروز ۱۱ درصد محقق شده است که علت این امر این است که برخی هنوز آماده واگذار نشده و برخی شرکتها مشتری ندارد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور گفت: با بررسی های صورت گرفته در روند اجرای بودجه سال جاری و مشاهده عمکلرد شش ماهه بودجه، امسال هم کسری بودجه خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی چهارشنبه شب در نشست خبری در اهواز اظهار کرد: کلیه پروژه ها و طراحهایی که در کشور اجرا می شود باید پیوست زیست محیطی داشته باشد تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود و هر جا که اجرای پروژه ای باعث صدمه وارد کردن به محیط زیست شود ما در این خصوص دخالت می کنیم.
وی افزود: هم اکنون حدود ۱۵۰ پروژه فهرست کرده ایم که در اجرای آنها مسائل زیست محیطی رعایت نشده و آنها را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داده ایم. ضمن اینکه سازمان محیط زیست هم در این بین مقصر بوده که این تخلفات را پیگیری نکرده است.

فضلی در خصوص سد گتوند و مسائل پیرامون آن نیز گفت: گزارش جامعی با استفاده از نظرات کارشناسان امر در مورد سد گتوند توسط دیوان محاسبات تهیه شده و در اختیار مجلس، وزارت نیرو و کمیسیون انرژی قرار داده ایم تا آنها مشکلات این طرح را پیگیری کنند.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در خصوص سئوال که «چرا سرجمع جامعی از درآمدهای کل کشور نداریم؟» گفت: ما در بودجه سه نوع درآمد به نامهای نفت، مالیات و سایر درآمدها داریم که بودجه بر مبنای آنها بسته می شود ولی این سه مورد کل درآمدهای نظام نیستند. برای نمونه درآمدهای شهرداری ما ۱۵ هزار میلیارد تومان که در بودجه گنجانده نمی شود به همین دلیل سرجمع جامعی از کل درآمدهای نظام نداریم که این ضعف است.

فضلی در خصوص درآمدهای مالیاتی کل کشور گفت: ما در کشور براساس شاخصهای موجود باید ۷۴ میلیارد تومان در سال مالیات جمع آوری کنیم ولی در شرایط فعلی تنها ۳۲میلیارد تومان درآمد مالیاتی داریم که این موضوع باید اصلاح شود و به حدود مبلغ ۷۴ میلیارد تومان دست پیدا کنیم.

وی در خصوص میزان انحراف و عدم تحقق بودجه کشور نیز گفت: سال قبل ۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که البته از جاهایی از جمله ۱۲ میلیارد دلار مازاد ارزی جبران شد. امسال نیز با توجه به روندی که در پیش گرفته شده نیز احتمالا همانند سال قبل کسری بودجه با همان میزان به خصوص در حوزه های مالیات، گمرک، و فروش ساختمان دولتی خواهیم داشت.

فضلی ادامه داد: واگذاری شرکتهای دولتی در قالب اصل ۴۴ قانون اساسی نیز تا به امروز ۱۱ درصد محقق شده است که علت این امر این است که برخی هنوز آماده واگذار نشده و برخی شرکتها مشتری ندارد.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور در خصوص مباحث اخیر رسانه ها مبنی بر اینکه یک میلیارد دلار از سوی دولت به سرنوشتی نامعلوم دچار شده است، تاکید کرد: هیچ پولی در دولت و نظام بودجه ریزی ما گم نشده است. این رقم در سال ۸۵ مطرح شده بود ولی ما نگفته ایم که پولی گم شده است بلکه ۱۲ میلیارد دلار از پول مازاد فروش نفت باید به خزانه واریز می شد ولی اختلافی در آن بین پول فروش نفت و خزانه وجود دارد.

فضلی عنوان کرد: این مسئله به دادگاه مستشاری ارجاع شده تا تکلیف نهایی آن معلوم شود. وزارت نفت گفته ما پول را به بانک مرکزی واریز کرده ایم یعنی اینکه این پول در بودجه مصرف شده است ولی معلوم نیست چگونه؟

وی در خصوص نظارت بر عملکرد سیستم بانکی کشور نیز گفت: ما در دیوان کمیته بانکها را داریم که بر عملکرد بانکهای دولتی نظارت دقیق دارد که در بررسیهای صورت گرفته معلوم شده بانکها تخلفاتی از قبیل رعایت نکردن بهره و سود مصوب، رعایت نکردن مقررات بسته پولی بانک مرکزی، عدم رعایت قوانین مربوط به معوقه ها و وجود برخی خط اعتباریهای غیرقانونی دارند که برای آنها پرونده ای تشکیل داده ایم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=21556

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر