«ابراهیم محمدی» روز سه شنبه در پایان سیزدهمین اجلاس مسئولان راه آهن کشورهای عضو اکو در باکو در گفتوگو با ایرنا، نتایج این اجلاس را خوب توصیف کرد و افزود: این اجلاس و ادامه جلسات مشابه، هماهنگیهای کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز با ایران و نیز ترکیه می تواند در آینده منجر به افزایش حمل و نقل کالا از کریدورهای حمل و نقل شمال – جنوب و شرق – غرب شود.
محمدی با اشاره به اهمیت این اجلاس مسئولان راه آهن کشورهای عضو اکو در باکو گفت، حضور نمایندگان بانک توسعه اسلامی، سازمان بین دولتی حمل و نقل بین المللی ریلی، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در امور کشورهای آسیا و اقیانوسیه و نیز هیات چین به اهمیت این اجلاس افزوده است.
وی اظهار داشت: در حاشیه این اجلاس با هیات چین در مورد عبور قطارهای کانتینری این کشور از مسیر ازبکستان، ترکمنستان و ایران و نیز مسیر چین، قزاقستان، ترکمنستان، ایران به خلیج فارس و همچنین به اروپا از راه ترکیه، مذاکرات خوبی داشتیم.
محمدی گفت، با فعال شدن دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب و نیز اقدامات انجام شده در ایران و جمهوری آذربایجان در راستای تکمیل این مسیر حمل و نقلی منجر به افزایش حجم حمل بار در این کریدور بین المللی میشود.
وی افزود: یکی از توافقاتی که در این اجلاس صورت گرفت مربوط به فعال کردن کریدور بین قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران است که قرار شد در این ارتباط اجلاس اکو در بالاترین سطح در ماه آینده در تهران برگزار شود تا حمل بار از طریق این کریدور امکان پذیر شود.
به گفته معاونت بهره برداری سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مقرر شد برای اقتصادی کردن کریدور حمل و نقل محمولهها از قزاقستان، ترکمنستان و ایران به ترکیه در خصوص یکسان سازی تعرفه حمل و نقل در این کریدور تلاش شود.
سیزدهمین اجلاس ۲ روزه مسئولان راه آهن کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو ) روز گذشته (دوشنبه) با حضور جمهوری اسلامی ایران در باکو آغاز به کار کرد.
در قالب این اجلاس همچنین هفتمین نشست کمیته راه آهن شورای هماهنگی حمل و نقل ترانزیتی اکو و سومین نشست گروه کاری طرح ریلی قزوین – رشت – آستارا ( ایران ) – آستارا ( جمهوری آذربایجان ) این سازمان منطقهای برگزار شد.
در این اجلاس مسئولان و نمایندگان راه آهن ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، پاکستان، چین، نمایندگان بانک توسعه اسلامی، سازمان بین دولتی حمل و نقلی بین المللی ریلی، کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در امور کشورهای آسیا و اقیانوسیه و بانک بازرگانی و توسعه سازمان همکاری اقتصادی حضور داشتند.
در این اجلاس اقدامات انجام شده پس از دوازدهمین اجلاس مسئولان راه آهن کشورهای عضو اکو در سال ۲۰۱۵ میلادی در تهران در راستای اجرای برخی طرحهای ریلی و نیز راه کارهای تقویت همکاری های ریلی منطقه ای بررسی شد.
هماهنگی کشورهای اکو می تواند منجر به افزایش حمل بار در منطقه شود
معاونت بهره برداری سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت، هماهنگی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) می تواند منجر به افزایش حمل بار از راه کریدورهای فعال در منطقه شود.